Avatar billede wolker Nybegynder
07. april 2006 - 01:59 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Nyt bundkort SATA

Mit bundkort gik kput, så jeg har købt et nyt (Asus p4v800d-x).
Mit problem er at jeg har 2 SATA diske, som virkede fint før nedbrud, dvs der er installeret Windows XP og det hele, men nu kan det nye bundkort overhoved ikke finde mine diske, jeg har rodet med forskellige indstillinger i bios, men det eneste der står ang, SATA er om det skal være Raid, Sata eller Disabled. Jeg kan ikke vælge noget med SATA som bootdisk, og der står i manualen at jeg kan konfigurere raid bios ved at trykke på Tab tasten under opstart, men det virker ikke.
Så hjælp!!!
Avatar billede jacla Nybegynder
07. april 2006 - 02:47 #1
Hej wolker,

Måske kan du bruge dette link: http://www.hardinfo.dk/forum/forum_posts.asp?TID=745&PN=1

Eller på en ligende debat her på eksperten: http://www.eksperten.dk/spm/697037?Esession=6a138c32890dd8ade405bbb58b5c5997

MVH

Jan C
Avatar billede msknives Nybegynder
07. april 2006 - 07:57 #2
Ved installation af en Sata-disk kører det fint uden driver i hvert fald for Nvida og Intel chipset bundkort. Du skal under installation af XP kigge nøje efter i opstarten beder den om en tredjepartsdriver F6 her skal du så installere driveren til raid (SATA) fx. fra en diskette, så den skal du have kopieret over fra bundkort cd-rommen inden installation. Husk endelig efter installation af XP at installere bundkortdriverne. Når installationen er færdig skal du følge vejledningen i din bundkort manual ved opsætning af SATA raid.
Avatar billede msknives Nybegynder
07. april 2006 - 07:59 #3
Se mere her: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm  Men indrømmet nogengange går det ikke efter manualen.
Avatar billede msknives Nybegynder
07. april 2006 - 08:11 #4
Ellers siges der: The VIA 8237R+ south bridge enables users to build Maximum 2 SATA hard disk as an RAID 0, 1 array, and the graphical user interface of utility provides an easy way to configure and manage disk drives or disk arrays connected.
og driver skulle være her: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4V800D-X
Avatar billede wolker Nybegynder
07. april 2006 - 08:13 #5
Jeg kan ikke bruge noget af ovenstående.
1. Windows xp er installeret på den ene Sata disk, så jeg skal ikke lave en ny installation.
2. Mit største problem er at jeg ikke kan komme ind i Raid bios, der står som sagt i manualen at jeg skal trykke <TAB> under opstart (og at der på skærmen skulle stå noget med 'Press TAB to ...'), men der står ikke noget og det virker overhoved ikke.

Det eneste der sker når jeg starter pc er at der står 'Reboot and select prober boot device', altså den kan ikke se nogen diske overhoved.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. april 2006 - 08:33 #6
Nyt bundkort betyder ofte at man er nødt til at geninstallere windows fordi windows ikke kan genkende hardwaren. Under installeringen, trykkes F6 for at installere sata driveren.
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre på andre måder.
Avatar billede msknives Nybegynder
07. april 2006 - 08:45 #7
Helt enig med anonym du kan ikke bruge en tidligere installeret Windows til noget på et nyt bundkort, lav en reinstallation og gør som beskrevet ovenfor F6 og installer bundkortdriverne osv. I nødstilfælde man kan måske klare sagerne med en Windows repair og installation af bundkortdriverne, men fordelen ved en helt ny installation er at formateringen fjerner spor fra det tidligere installerede på C:
Avatar billede wolker Nybegynder
07. april 2006 - 09:47 #8
Ok, men jeg kan/vil ikke formatere mine Sata drev, der ligger data, som jeg ikke vil slette.

Men hvorfor kan jeg ikke komme ind i opsætningen til Raid, for så vidt jeg kan se, er det der man bestemmer hvilken partion den skal boote fra.

Jeg ved at installere Win xp, på en ide hd nu, så nu håber jeg at jeg efterfølgende kan installere driver og komme i kontakt med mine Sata drevene, så kan jeg herefter installere Windows på sata drevet, det er sgu noget bøvl.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. april 2006 - 10:09 #9
Det kan også være en løsning.

Du vil muligvis få brug for at overtage ejerskab af mapperne:
http://support.microsoft.com/?kbid=308421
Avatar billede msknives Nybegynder
07. april 2006 - 10:53 #10
Fint du prøver en IDE disk så du kan hente de mapper/filer som du vil gemme. Måske det så bagefter vil lykkedes på den rigtige måde med SATA. Ellers er der muligheder for at spørge Asus, selvom de ikke ligefrem er kendt for at svare.
Avatar billede msknives Nybegynder
07. april 2006 - 11:09 #11
Når du installere er proceduren nævnt, husk XP skal være med SP2 for at understøtte SATA i windows og du skal formenlig også ind i Bios og forberede dem på raid som manualen sporadisk er inde på, se specielt side 3-5 og frem i din manual om raid.
Avatar billede wolker Nybegynder
07. april 2006 - 11:27 #12
Så virker det, efter Windows var installeret, fandt den diskene i Bios, mærkelig!, men de var ikke at se i windows. Jeg installerede så driverne fra den medfølgende cd til bundkortet og vupti så virker de også Windows.

SÅ ud fra det her, kan jeg kun sige at det virkelig er en gang crap, for dvs. at hvis man skifter bundkort, så kan man ikke få fat i sine SATA disk uden først at skulle installere windows på en gammel ide hd, det kan man da kalder EN OMMER, det må kunne laves bedre.

Jeg kan faktisk godt i opsætningen nu vælge at starte op i min gamle Win xp, det virker fint i starten 10 sekunder, men så går den også ned med et brag 'blue screens off dead', det er selvfølgelig fordi den her tager fat i de gamle SATA driver. Men det er virkelig dårlig, den burde jo bare brokke sig og så give mig mulighed for at installere de ny driver, så Microsoft det er også EN OMMER. Når jeg får tid vil jeg lige prøve at vælge den gamle XP som boot drev, indsætte xp cd'en og installere xp oven i det gamle, men det virker nok heller ikke, den vil sikkert brokke sig over at det er en nyeer version på hd end på cd, da jeg jo har installeret service pack 2 og cd'en kun indeholder SP 1. Men så har jeg da en mulighed for at jeg kan brokke mig over Microsoft igen :-).

Nå det var en længere smøre, men jeg trængte lige til at få luft, med alle de timer jeg har brugt på det crap.
Avatar billede wolker Nybegynder
07. april 2006 - 11:30 #13
msknives>> Det er ikke nødvendig med SP2, versionen jeg lige har installeret er kun med SP1 og jeg har ikke opdateret den til SP2 endnu
Avatar billede boxer Nybegynder
07. april 2006 - 11:37 #14
Sådan er M$ licensbetingelser. De overbeskytter sig mod pirateri.
Men de burde have en metode så ALT det besvær med nyt bundkort kunne undgås.
Avatar billede msknives Nybegynder
07. april 2006 - 11:53 #15
Ja hardware og software er altid spændende stof, men timer tager det, håber du til sidst får styr på det hele.
Avatar billede wolker Nybegynder
07. april 2006 - 22:45 #16
Jep!

Nå men skal vi ikke sige at det var det.

Kom med nogen svar så jeg kan fordele point
Avatar billede boxer Nybegynder
07. april 2006 - 22:58 #17
Vi smider et par svar :o)
Avatar billede msknives Nybegynder
08. april 2006 - 17:07 #18
Okairo