Avatar billede 3xs Nybegynder
05. april 2006 - 16:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Database eller anden mulighed?

Jeg står for at skulle udvikle en database over en række produkter med en del tilhørende data til hver enkelt produkt. Jeg er kalr over at der er alternativer til Access, men er der i denne situation alternativer til at bruge en database? Kan man oprette et sådant system, hvor man skal kunne trække bestemte data og rapporter, uden at bruge et database-system?
Avatar billede jensen363 Forsker
05. april 2006 - 16:11 #1
Allerede i dit oplæg, med produkter og underprodukter vil det være oplagt at benytte dig af en relationsdatabase ... om det skal være Access eller en anden database, det er vel en smagssag
Avatar billede jensen363 Forsker
05. april 2006 - 16:19 #2
Afhængig af din datamængde, er der naturligvis andre muligheder, men oftest vil du nok ende med en databaseløsning, men mindre der er økonomiske årsager til valgte løsning, eksempelvis at dine brugere ikke har adgang til den udvidede Office-pakke
Avatar billede ladyhawke Novice
05. april 2006 - 17:01 #3
Man kan til nød bruge xml, men i det angivne tilfælde skriger det nærmest på en relationel database. Hvis den skal være gratis kan du jo bruge en base MySQL, eller måske Ingres
Avatar billede 3xs Nybegynder
06. april 2006 - 09:47 #4
Tak for jeres kommentarer!

Det er ikke det økonomiske der er afgørende, det er den bedste løsning der skal findes.

Der er åbenbart ret kraftig modstand mod brugen af database i vores IT-afdeling. Man foreslår at anvende et andet program. Årsagen er tilsyneladende, at såfremt udvikleren (mig) rejser, så går databasen tabt fordi ingen andre kan håndtere databasen.

Det er muligt at det kan blive et problem, men kan man overhovedet komme ud over at anvende andet end database i dette tilfælde? Hvis der er andre alternativer, hvad er så disse? Én kommenterede at der jo var mange muligheder i eks. Excel, jeg kan bare ikke se hvordan det skal kunne dække behovet for at trække data i bestemte sammenhænge, lave rapporter mv.. Eller havd?
Avatar billede jensen363 Forsker
06. april 2006 - 09:56 #5
Kender problemstillingen med modstand fra IT-Afdelingen ... deres argumentation er i og for sig ok, fordi de sikkert benytter sig af standard - systemdokumentation, og sjældent egenudviklede applikationer
Avatar billede jensen363 Forsker
06. april 2006 - 09:59 #6
Excel kan også benyttes, men hvis det skal være avanceret, kommer du hurtigt ud i samme problematik som med databaser, idet du ofte vil benytte modulkoder/makroprogrammering, meget lig den du benytter i Access :o)
Avatar billede supertekst Ekspert
10. april 2006 - 09:46 #7
Lad en 3.part udvikle og være support på systemet - så er det ikke nødvendigvis betinget af din tilstedeværelse i firmaet. En DB lyder som det bedste alternativ.
Avatar billede 3xs Nybegynder
12. april 2006 - 14:05 #8
Tak for jeres kommentarer. Jeg vil forsøge at udvide min horisont hvad angår Excel, og se i hvor stor grad mulighederne i excel kan dække vores behov. Det er trods alt rigtigt, at kan behovet i tilstrækkelig grad dækkes af Excel, så vil brugerne nemmere kunne anvende "databasen".

Men tak for jeres kommentarer!
Avatar billede ladyhawke Novice
25. april 2006 - 10:39 #9
er du til freds med responsen, så kunne du udbede dig svar fra de brugere hvis indlæg du kunne bruge, så spørgsmålet kan lukkes?
Avatar billede 3xs Nybegynder
25. april 2006 - 10:46 #10
>ladyhawke - god ide.

jensen363 - vil du lægge et svar?
Avatar billede jensen363 Forsker
25. april 2006 - 10:49 #11
Svar :o)
Avatar billede 3xs Nybegynder
25. april 2006 - 10:53 #12
Hermed lukket.