Avatar billede kromonologi Nybegynder
04. april 2006 - 07:33 Der er 7 kommentarer

Ram og grafikkort yder lavere end normalt.

Hej.

Jeg besluttede mig for godt en uge siden at opgradere min computer med 2 x 1Gb kingston valueram, grunden var at efter jeg havde skiftet bundkort i min computer ville en af mine gamle ramblokke ikke virke.

Dette irreterede mig grænseløst da jeg er stor tilhænger af at spille f.eks. CSS(Counter Strike Source) og hvor det er meget vigtigt for mig at få over 100 fps.

Før jeg fik det nye bundkort kørte jeg CSS meget bedre, med det nye bundkort gik ydelsen meget ned syntes jeg.

Jeg mistænkte derfor naturligvis at det var halveringen af ram(fra 2 x 512 til 1 x 512) der havde gjort forskellen og besluttede at sætte de nye ram i, dette førte bare til mere frustration da det ikke hjalp en s...

Jeg besluttede mig for at disable bios quickboot for nærmere at kunne se hvad der evt. var galt, der var så her jeg opdagede at mine nye ram kun kørte 266Mhz istedet for de 400Mhz de er opgivet til.

Endvidre kørte jeg en test for at se hvad computeren ville give af specifikationer på grafikkortet( sapphire x800XT) og her sagde computeren at det kun kørte 500Mhz istedet for de 1.05Ghz det er opgivet til.

Specs:
p4 3,00Ghz
2 x 1Gb kingston valueram + 1 x 512Mb Kingston valueram
Sapphire radeon x800XT
Asus p4p800-E deluxe http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167258

Så hvis der er nogen der har ideer til hvad der måtte være galt vil jeg meget gerne høre.
Avatar billede kenp Novice
04. april 2006 - 09:14 #1
Det med at ram køre for langsomt må du jo se i bios for at ændre.

Det med grafikkortet tror du ikke at de 1.05 er ram hastighed og ikke VPU core? for 500 mhz på VPU og 1.05 på Ram lyder meget normalt.

Har du indstalleret chipset driverne.
Avatar billede kromonologi Nybegynder
04. april 2006 - 12:26 #2
Jo jeg har vist byttet om på antal Mhz ved grafikkortet.

Angående rammene, der har jeg ikke mulighed for at ændre det i bios, jeg kunne nemt gøre det med mit gamle MB, men ikke med det nye.

Kan det tænkes at bios skal opdateres? og hvis ja hvordan?
Avatar billede kenp Novice
04. april 2006 - 12:42 #3
humm normalt vil man kunne rette i det... lyder mystisk hvis man ikke kan. Men det kan være fordi at den automatisk sætter sig til hvilken FSB som din cpu understøtter. så prøv a se om din cpu køre ved 800 mhz fsb.
Avatar billede kromonologi Nybegynder
04. april 2006 - 14:36 #4
Det har jeg heller ikke mulighed for at se, det eneste jeg kan er at sætte overclocking til x%.
Avatar billede kenp Novice
04. april 2006 - 14:40 #5
prøv dette program http://danborg.org/spy/everest/everesthome220.exe den kan fortælle dig alt præcist om hastigheder på dit system.. men det lyder altså godt nok mystisk.
Avatar billede kromonologi Nybegynder
18. april 2006 - 12:30 #6
Jeg har prøvet programmet og det viser at mine ram kun kører 266mhz selvom de burde kører 400mhz og jeg kan ikke ændre hastigheden de skal kører ved i bios.
Avatar billede kenp Novice
18. april 2006 - 14:44 #7
NU kender jeg ikke lige bios på det bundkort. Men du burde kunn eændre det.. og det burde gerne køre synkront med din fsb på din cpu.