Avatar billede smeedy Nybegynder
01. april 2006 - 22:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort

Hej folkens...
Jeg skal ud og investere i nyt grafikkort da mit TI-4200 er blevet lidt forældet, men jeg er fattig studerende så jeg skal maks bruge 1500 kr. Hvad vil i foreslå??? Jeg har kigget på kort som Radeon x1600 pro med 512 mb ram (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=184474#) og GF6800 med 512 mb ram (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185790)

Hvad siger i? Det skal kunne trække Elder Scrolls Oblivion...
Avatar billede pinball Nybegynder
02. april 2006 - 00:36 #1
agp eller pci-x?
Avatar billede pinball Nybegynder
02. april 2006 - 00:54 #2
det er 2 gode kort du har fat i. jeg ved ikke hvorfor men jeg ville vælge x1600 pro
Avatar billede pinball Nybegynder
02. april 2006 - 01:35 #4
marz: du har linket til pci-x
Avatar billede smeedy Nybegynder
02. april 2006 - 13:01 #5
Det skal maks være et agp 8x grafikkort... undskyld dette ikke var med i spørgsmålet... Jeg overvejde også x1600 pro, men det kræver minimum en 350 W strømforsyning.. og jeg kan ikke finde nogle tests af kortet...
Avatar billede msknives Nybegynder
02. april 2006 - 19:40 #6
Avatar billede msknives Nybegynder
02. april 2006 - 19:45 #7
Uanset hvilket større kort du vælger skal du nok regne med en stærk psu over 400W her er Watt alene ikke indikatoren men de ampere den levere...  Et rimeligt bud kunne være denne: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140893  Så kunne du går ned i et 256MB X1600 Pro og ny psu samtidig. LC Power er ok kvalitet, flere af deres modeller i den billige ende er bestbuy i Tyskland, har selv en i en af vore maskiner kører fint. Men du får naturligvis mere mellem 500-1000 kr., men det er den billigste psu jeg vil anbefale.
Avatar billede msknives Nybegynder
02. april 2006 - 19:49 #8
Alle større grafikkort fra fx. Geforce 6600GT og op samt nyere ATI kort også kræver ekstra strøm fra en stærk strømforsyning, de watt de opgiver er min.  Ligesom ved spil og minimums krav til system og computer bør man gå længere op for at have ampere nok, derfor har du en gammel psu, så er du nødt til at overveje en ny, ellers spiller du nok penge på et godt grafikkort.  Og lad dig ikke narre af stærke 600W psu til 150,- de holder ikke.
Avatar billede smeedy Nybegynder
02. april 2006 - 21:26 #9
Hmm på min strømfosyning står der total output is 450 W maks er dette tilstrækkelig?
Avatar billede msknives Nybegynder
03. april 2006 - 08:36 #10
Ja hvis det er en kvalitets strømforsyning. Man svage psu giver et ustabilt system, hvis du sætter et strømkrævende kort i. Har selv haft mærkevare som Thermaltake 400W men den var underdimensioneret i forhold til et beskedent Athlon 64 system med en harddisk og 2 dvd-drev og et godt midrange grafikkort, Thermaltake laver generelt ordentlige varer, men lige denne psu var ikke 600 kr. værd, selv en LC Power var bedre til den ½ pris. Her er en artikel der behandler effektforbruget i en pc: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1937996,00.asp og her mere specifikt om grafikkort alene: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gpu-consumption2006.html  Flere steder her på sitet er der vist flere programmer hvor man online kan taste sit system ind, men det er kun vejledende tal.