Avatar billede octo Nybegynder
31. marts 2006 - 00:41 Der er 5 kommentarer

Hjemmelavet anlæg! Hjælp! Gennerelle spørgsmål!

Hej Kære Eksperter!

Jeg er en festival-glad ung mand!

Jeg ønsker derfor at lave mig et hjemmelavet "festival"-anlæg.

Der skal bruges mindst 2 højtalere og en bilradio med CD-afspiller... + kasse og bilbatteri. Er det nødvendigt med en forstærker også?

Hvad er vigtigt at tænke på her?
Hvor mange watt skal højtalerene i et sådan anlæg være på? (må selvfølgelig gerne kunne spille godt højt!)
Er 200 Watt f.eks. nok?
Kan det bedre betale sig at have 3 x 150 watt end 2 x 200?
Er det okay at købe en billig radio (eller brugt!)
Hvad skal der mere tages højde for?

Finder helt sikkert på lidt flere spørgsmål hen af vejen!

Mange Håbefulde Hilsner Chris
Avatar billede kalp Novice
31. marts 2006 - 00:45 #1
Anlæg til bilen?

Forstærker
Højtalere
subwoofer i kasse
gode kabler - dvs. bløde men tykker kabler. Dem som består af en masse tynde tråde

Desuden skal du ikke gå højt op i WATTS, men den effekt de forskellige ting yder.

En Thansen højtaler på 500Watts tror jeg næppe slår en Pioneer højtaler på 300watts... for ikke at tale om kvaliteten.
Avatar billede octo Nybegynder
31. marts 2006 - 01:31 #2
Det skal være højtalere til at placere i en kasse med en bilradio. Som en slags hjemmelavet anlæg til at have med på festival eller lign.

Hvad vil i så foretrække:

1. To sæt af dem her: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=169170 (tweeter og woofer) x 2

2. Et sæt af dem her: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=169173

???

Venlig Hilsen Chris!
Avatar billede Beach Mester
31. marts 2006 - 03:01 #3
En lille ting du nok lige skal huske på hvis du ønsker at blæse det halve af en teleplads op med din nye "anlæg"--->
Bilbatterier er ikke bygget til at levere en længerevarende lille spænding med en meget kort stor (til at starte en bil).
Derfor vil der på kort tid ikke være meget saft i et alm. bilbatteri ved at bruge det på den måde du ønsker.
En anden ting der måske er endnu vigtigere er nok at du med et alm. 60A bilbatteri måske vil kunne spille op til lir i et par timer. Derefter har du brugt alt hvad der er af strøm i batteriet og det skal igen lades op.
Til en 3 dages festival vil det derfor være nødvendigt at have måske 10 eller 20 batterier med for at være sikker på at der er power nok!

Man kan købe batterier der er beregnet til netop at blive brugt på samme måde som du ønsker, men der er ganske dyre og vil stadig ikke holde ret meget længere end før omtalte. De eneste store forskelle er at disse batterier ikke bliver ødelagte af at blive brugt på denne måde og så er de ikke baseret på syre (våd-batteri) men er lavet uden (tør-batteri)

Til sidst... Ja, jeg har selv prøvet tricket. Godt nok med en gettoblaster og nogle computerhøjtalere bygget med nogle triacér og nogle køleblokke. Bare glad for at jeg selv med det pisse dyre Varta-batteri havde mulighed for om dagen at få ladet det op hos gode venner 30 meter fra udgangen. Det kunne holde 3-4 timer for fuld udblæsning så var der ikke mere guf i det. Og fanden stå i det at der var nogle om mandagen da vi skulle ud og hente teltet, havde bøffet batteriet! Ikke alt det andet jeg havde liggende, kun det skide batteri jeg få uger før havde brugt over 800,- på:-(((

//Beach
Avatar billede octo Nybegynder
31. marts 2006 - 03:32 #4
Tak for info Beach, men har dog flere gange fået af vide at et bilbatteri kan holde 1-2 dage alt efter hvordan det bruges... Ikke meningen hele pladsen skal blæses op bare hele lejren ;)

Det med strømmen er en mindre forhindring som ikke er et problem lige i øjeblikket... Jeg skal bare bruge oplysninger om højtalere + bilradio lige nu.

Men MANGE TAK for oplysningen, skal jeg huske :)

P.S. Det er muligt at få ladet batterine op på pladsen :) er der flere der gør.

Venlig Hilsen Chris
Avatar billede Beach Mester
27. januar 2008 - 06:23 #5
Lukketid?