Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 19:38 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Montere CPU igen

Hej eksperter!

Jeg har lige støvsuget min PC fordi flere af blæserne larmede uudholdeligt.
I den forbindelse kom jeg til at afmontere den køler + blæser der køler CPU'en.
Nu er problemet at få sat CPU'en tilbage i soklen.
Selve chippen sidder fastmonteret under kølegitteret hvilket gør det umuligt at se hvad man laver og jeg er naturligvis bange for at bøje nogle pins.
Der sidder en lille arm der tilsyneladende åbner/låser chippen men pga. køleren kan jeg ikke komme til at pille ved den.

Hjælp!

mvh.

Aspersen
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:07 #1
Har lige lært i dag at det sikkert er pga af at kølepastaen er blevet så hård pga den ikke er varmet op, og sikkert er lidt gammel ;) men hvis den varmes op kan du få den af. ellers kan du fjerne kølepastaen med isoprylalcohol. Heh =) Så kan du skille CPU'en fra køleelementet og montere det rigtigt =) men vær forsig ..
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:15 #2
har du mulighed for at tage et billede af det. det er lidt svært at forstille sig dit problem. Kik evt i manualen til dit bundrkort der er nogle gode vejlledninger til hvordan man installere en cpu med køler
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:16 #3
hvis der sad køle paste på din cpu skal du ha fat i noget nyt kølepaste, man skal ikke bruge ret meget. Hvilken cpu har du og bundkort
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:18 #4
Er det nødvendigt at benytte ny kølepasta hver gang? hvis det er helt nyt?
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 21:31 #5
Tak for jeres svar!
Her er et par billeder:
http://www.jesperasp.dk/cpu1.jpg
http://www.jesperasp.dk/cpu2.jpg
http://www.jesperasp.dk/sokkel.jpg

Er I sikker på at CPU'en kan tages af køleren? Kan den ikke være limet fast eller lign?
Kan sprit eller acetone bruges hvis man ikke har isopropyl i huset?
Tak endnu en gang..

mvh.

Aspersen
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:33 #6
Ja.. CPU'en sidder fast med kølepasta imellem den og køleren. Lim har ikke en lige så god varmeoverføringsevne :P desuden ville det også være temmeligt besværligt at lege med sin processor hvis den var limet fast ;)
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:37 #7
ja hvadgang man samler cpu med køler skal der kølepaste med. kølepasta bruges til at forbinde cpu chippen med køle overflade på kølen så hele overfladen benyttes. hvis man ikke bruger kølepaste kan man være udsat for at enkte områder ikke får kontakt med kølebladen og man derved undgår at køle maximalt
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:39 #8
Er det så nødvendigt at skifte pasta hver gang man river den ud ? Hvis den er helt ny fx ?
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:41 #9
Hehe.. de billeder du har med din CPU på køleren kender jeg godt :P min gamle sidder fast på samme måde..
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:42 #10
ok har kigget på billederne.

når du skal montere cpuen skal cpu sokkel strangen være helt oppe lige nu ligger den ned i låst tilstand. så mangler du blot at få din cpu skiltfras køleren. sidder den meget hårdt fast? du skal helst ikke voltage den. nårmalt plejer de at være lige til at tage af men kan se at det ikke er tilfældet lige nu.

kan prøve at udersøge hvordan man får opløst kølepastenen fra din køleblok  måske er det som ini skriver først.
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 21:43 #11
Er forslaget at jeg forsøger at bløde kølepastaen op med isopropyl eller lign.?
Jeg kan næsten ikke se noget pasta så det kan blive svært at få opløst det der er helt inde under...
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:44 #12
Ja, da jeg trak min ud på tilsvarende måde fandt jeg ud af i dag (her på eksperten) at hvis jeg havde tændt min computer i 5-10 minutter inden, ville pastaen være varmet og dette problem ville ikke ha opstået
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:45 #13
alternativt kan du måske bruge en hårdtører som ikke er helt nede og varme på printet men et stykke fra?
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:46 #14
eller smide det i ovnen ;) ikke varmluft eller micro men bare almindelig måske :P på en 30-40 grader måske :P
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 21:47 #15
Jeg kan måske stille køleren med grillen nedad på en varm radiator og varme pastaen op på den måde, hvis det skulle få den til at slippe...
Avatar billede msknives Nybegynder
30. marts 2006 - 21:54 #16
Kender ikke trickene med varmen, men uanset hvad pas på benene under din cpu at de ikke bøjer. Acetone er også ganske effektivt til at rense pasta af med. Men frisk pasta er altid godt i et meget tyndt lag under 1mm.
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 21:55 #17
Hvis det skulle lykkes at få chippen af og montere den igen, sker der så noget ved at tænde for computeren uden køler/pasta/blæser? Bare for at tjekke om det hele virker igen...
Avatar billede msknives Nybegynder
30. marts 2006 - 21:56 #18
Pasta skal skabe kontakt mellem køleprofil og cpu og så varmen kommer effektivt væk, men omvendt kommes for meget pasta på er det modsat og du isolere varmen på cpu og så brænder den af.
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:56 #19
Den bliver hurtig varm.. :S ikke så sundt.. CPU'en smelter/går i stykker (alt efter hvilken slags CPU) ved en 60-70-80 grader celcius
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 21:58 #20
Men er der nogen af jer der ved om man SKAL sætte ny pasta på, hvis man sat en helt ny processor i med tilhørende nyt pasta, og skal have flyttet den over i et andet MB. Den har ikke kørt faktisk.. Skal man så fjerne den nye pasta og komme ny på igen :S ?
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:59 #21
det kunne også være et bud. når engang du får begge dele fra hinanden så skal du huske at rense begge overflader rene inden du smørre nyt lag på.

monteringen bør foregå således. du placere cpuen korrekt i sokklen på bundkortet. og låser denne fast. så smørree du lidt kølepaste på chippen over det hele med en finger og montere derefter køleren den rigtige vej se efter med hakket i køle pladen. du skal være lidt forsigtigt når du skal præsse metal klammererne fast på soklen det kan godt være lidt besværligt og er du uheldig kan du risse cpuen og derved ødelægge den. det har jeg selv prøvet at slå kanten af en 1,4 amd cpu den virkede ikke mere
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 22:01 #22
ini. den kølepasta der tit følger med er noget lort det ligner lidt tyggegumme i flad firkant. jeg har købt en tube speciel kølepaste som jeg altid bruger det virker fortrinligt. jeg bruger aldrig det billige der følger med når man køber køleren.
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 22:02 #23
Hvor køber man sådan noget stads henne?
Jeg bor i Århus C
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 22:03 #24
aspersen
hvis du blot sætter cpuen på og tænder for strømen er den efter få sekunter med stor sansynlighed futtet af pga varmen de bliver hurtigt meget meget varme i få sekunter . så det kan bestemt ikke anbefales
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 22:04 #25
Ok.. tak Levithan ;)
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 22:04 #26
aspersen
du kan få køle paste i den lokale edb butik. bemærk der er forskellige kvalitet. Den jeg købte var indholdet i en kanyle så man let kunne trykke lidt ud afgangen.
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 22:05 #27
Ok - tak! Jeg tænder ikke maskinen før der er pasta og alt det andet halløj på...
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 22:05 #28
:) klogt
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 22:08 #29
her er et eksempel på køle pasta http://mm-data.dk/shop/productinfo.asp?id=814 butikken ligger dog i ålborg men ligende edb butikker har sikkert samme udvalg
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 22:11 #30
Hmmmm - den sidder godt nok urokkeligt fast stadigvæk...
Måske skulle jeg prøve med noget acetone.
Avatar billede ini Nybegynder
30. marts 2006 - 22:17 #31
Når du får sat processoren i er det nok en god ide lige at holde øje med varmen på den.. prøv at finde et program der kan monitor det, hvis du ikke har et :P bare for at se om den ikke er helt gal
Avatar billede msknives Nybegynder
30. marts 2006 - 22:37 #32
Avatar billede msknives Nybegynder
30. marts 2006 - 22:39 #33
Hvilken cpu sidder fast P4/Celeron... ?
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 22:52 #34
Langt om længe kom den af.
Det var hårtørrer + moderat fysisk pres der var løsningen.
Jeg har renset begge dele grundigt og må lige vente til i morgen med at opstøve noget pasta og så montere det hele igen.
Tak for alle de gode svar - så blev jeg lidt klogere. Desværre kan jeg ikke give jer allesammen points...
Avatar billede aspersen Nybegynder
30. marts 2006 - 22:54 #35
Hov - hvor giver man points i det hele taget?
Avatar billede msknives Nybegynder
30. marts 2006 - 22:59 #36
Jeg siger nej tak og glæder mig over det lykkedes for dig.
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 23:08 #37
skriv hvem du syntes skal ha points og så lækker vi / den et svar
Avatar billede ini Nybegynder
31. marts 2006 - 09:23 #38
ja. god ide ;) godt det lykkedes =) bare den så kommer til at virke igen ^^
Avatar billede aspersen Nybegynder
31. marts 2006 - 12:22 #39
Hej drenge
Så er jeg spilme back on track!
Tak for hjælpen - den var uvurderlig!
Point til ini for at være den første...

Et lille bonusspørgsmål:
Hvor kan jeg finde en blæser til mit grafikkort.
Den gamle larmer helt vildt. De lokale computerbutikker siger at det ikke kan lade sig gøre at finde sådan én med tre skruer og foreslår i stedet at jeg klipper rammen af en standard 40 mm blæser. Kan det passe? Se billede af min nuværende blæser:

http://www.jesperasp.dk/grafikkort.jpg
Avatar billede levithan Nybegynder
31. marts 2006 - 12:36 #40
aspersen
man behøver ikke altid være den første for at få poins :p
Avatar billede aspersen Nybegynder
31. marts 2006 - 12:39 #41
Næææh - men nogen gange hjælper det ;-)
Avatar billede msknives Nybegynder
31. marts 2006 - 12:46 #42
Der er sikkert flere muligheder, men måske for dyre i forhold til et nyt graffikkort
der er stille, her er en køler: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40775
Avatar billede ini Nybegynder
31. marts 2006 - 15:14 #43
Nu har jeg prøvet at smide min gamle processor i det gamle MB, men tror den er stået af :S enten da jeg tog den ud af MB'et hvor den sad fast på blæseren.. eller da jeg tabte den på gulvet, da jeg prøvede at skille den fra køleren :S så er det jo godt jeg får mit nye MB i morgen, så jeg kan bruge min nye processor der ;) og eneste nu :S
Avatar billede aspersen Nybegynder
31. marts 2006 - 15:45 #44
ini - kom med et svar så jeg kan give dig nogle points.

Slutningen på mine eventyr ud i computerens indre blev at CPU virker fint - jeg har installeret motherboard monitor bare for at se om den holder temperaturen nede hvor den skal.

På grafikkortet skiftede jeg blæseren på en meget hjemmegjort måde. Klippede rammen af en standard 40 mm fan og limede den fast (se billede af den gamle blæser i  linket herover). Der var ingen blå styreledning på den nye blæser så jeg måtte nøjes med strømmen. Den kører lystigt - og larmer ca. lige så meget som udgangspunktet...
Så alt i alt er jeg tilbage hvor jeg startede ;-( Men maskinen virker og det er det vigtigste..

Takker igen...

Aspersen
Avatar billede ini Nybegynder
31. marts 2006 - 17:35 #45
Takker =)
Avatar billede ini Nybegynder
31. marts 2006 - 17:36 #46
godt at det virker =)