Avatar billede flexbaby Nybegynder
28. marts 2006 - 19:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Designe til 16:9

Jeg skal lave en præsentation, som skal køre på et 37 tommer tv i 16:9 formatet. Mit spørgsmål lyder på hvordan 16:9 formatet scalere et billed, hvis jeg ved at tvet er 1366x768.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. marts 2006 - 20:48 #1
1366 = 16
=>
768 = 8,99

Forstår ikke spørgsmålet, den angivne opløsning er 16:9 format
Avatar billede flexbaby Nybegynder
28. marts 2006 - 20:56 #2
Havde godt nok ikke set på det sådan ... men det bringer da klarhed :)
Takker
Avatar billede jokkejensen Novice
28. marts 2006 - 21:02 #3
Når du designer 16:9 menes der bare målestoksforholdet mellem bredden og højden...

Derfor vil alle opløsninger være fornuftige bare de passer til målestoksforholdet..

Hertil skal nævnes at du altid vil opnå den bedste kvalitet på billedet, hvis mediet er komprimeret til at passer perfekt.

Derfor skal din præsentation være encoded til 1366x768. Ellers vil tv'et skalere billedet, og ved dette menes blot at der skæres ned i pixels.. ex vil 1600x900 formatet vist på dit 37" tommer tv, kun vise ca 85% af den egentlige kilde, (altså springe hver 9-10 pixel over)..

Gemmer du derimod mediet i en passende opløsning, vil det se meget bedre ud...

Vector er selvfølgeligt også en mulighed, hvis ex flash kunne dække dine præsentations behov, og har endnu ikke set en præsentation der ikke kunnne være lavet i flash :)