Avatar billede danv Nybegynder
22. marts 2006 - 15:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Deling af RAM på ny bærbar

Hej folks.
En af mine bekendte har lige købt en hp nx6125.
Den er opgivet til at have 512MB RAM, men hvis man ex kører dxdiag i Kør, viser den kun 384.
Min bekendte ringede så til forhandleren, og forhandleren sagde, at alle RAM var til stede - men at resten reserveret til grafikkortet.
Det var ydermere muligt at ændre på hvor mange RAM der gik direkte til grafikkortet og resten af computeren.

Er der overhovedet hold i noget af det forhandleren sagde? Hvis der er hold i det, hvordan ændrer man så RAM-fordelingen?
Avatar billede venturer Nybegynder
22. marts 2006 - 15:42 #1
Det er skam helt reelt.
Mange bærebare fungere på den måde.

Det plejer at ændres i BIOS opsætningen.

Grafikken er sat til at bruge 128 MB  (128+384 = 512).
Den kan du roligt sætte ned til 64. Prøv også om den kører godt nok med 32. Det koster kun en genstart at ændre dette.
Avatar billede mhauge Nybegynder
22. marts 2006 - 15:45 #2
Mange bærbare bruger af system hukommelsen til grafikkortet.
Normalt ændrer man i bios hvor meget den må bruge til grafikkortet.
22. marts 2006 - 15:59 #3
... jeg har også tit ændret dette til eks. 32 Mb eller det mindste putter vil acceptere...

Eksempel:
"Hvad bruger du typisk din putter til?"
"Lidt Internet/mail/Wordopgaver + måske lidt digital foto en gang imellem..."
"Hvor mange forskellige farver bruger ovennævnte programmer?"
Derfor er det jo _meget_ nødvendigt at have 128Mb / 6 miliarder farver til Grafikortdelen - eller hyr ?
(Overdrivelse fremmer forståelsen...)

Forstår du min pointe ?

Så er det jo bedre at have mere arbejdsram at boltre sig med ...

Men der er jo et godt salgspointe at sige/skrive 128Mb grafik ...
Avatar billede danv Nybegynder
22. marts 2006 - 16:14 #4
Tak skal I have.
Er bare så træt af de 'løsninger' producenter og forhandlere kommer frem til, ex det med RAM'ene. Det handler altsammen kun om penge efterhånden.