Avatar billede nicholashansendk Nybegynder
22. marts 2006 - 06:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

IT-reform - reinstallation af maskiner

I mit firma har jeg endeligt fået gennemført en IT-reform.
Denne post er en forlængelse af http://www.eksperten.dk/spm/696453)

---

Vi har et stort kontor i København med 30 mand, og et mindre kontor i Århus med 8 mand.

I København er der fire servere; en SQL/print/fil, en terminalserver, en ip-telefoni-server og en Exchangeserver. De to sidstnævnte kører domæne. De er meget gamle. Exchangeserveren skiftes i maj til en ny, der alene skal køre domæne. I Århus er der en enkelt server, der arver domæne fra København. Mellem København ogÅrhus er der en 6 Mbit MLPP. I Århus er der en 4 Mbit ud.

Det nye er, at jeg også får en 4 Mbit ud i København. Århus bliver mulighvis nedgraderet til 2 Mbit.

Nettet kører ret dårligt, for det er resultatet af tre forskellige firmaer, der er slået sammen sidste år. Serverne er bare meldt ind i et gammelt domæne, og der er utroligt mange udfald. En af fejlene er, at der er to domænecontrollere i København, der begge kører et 2003-domæne - men den ene (den gamle Exchangeserver) kører faktisk kun Server 2000, så der er store problemer med sådan noget. Det skal rettes op!

Derfor laver jeg et helt nyt dompæne, som jeg bygger op fra bunden. En frisk start.

De fleste af klienterne har nu 4 profiler fra de forskellige domæner, de har været medlem af. Jeg vil formatere hele skidtet og lave EN standardindstilling.

Alle maskinerne er forskellige - de fleste er IBM, men der er mange Dell'er og nogle andre også. De ældste skiftes ud.

Jeg har købt en MS Open ValueDesktop Pro aftale fra Microsoft, der inkluderer ALT - Office Pro, XP Pro, CAL-licenser og alt andet.

Så her er mit spørgsmål:
Hvordan laver jeg en standard installation på alle - helst så jeg, at jeg kunne putte en cd i hver maskine, der så booter, formaterer, installerer Win XP Pro og derefter alle de programmer, jeg har defineret samt indstillingerne for programmerne. Jeg har nemlig kun én weekend til at få ALT op at stå, og det skal jo gerne fungere perfekt fra starten af. Jeg har et par uger til at lave forberedelserne, herunder teste med nogle klienter.

IBM har sådan en cd til deres servere, hvor man i starten indtaster alle licensnøgler osv., og så installerer den ellers bare derudad.

Er der nogen af jer, der har erfaringer med sådan en installation?

Det kunne være smart med et spejl, men det går ikke pga. de forskellige maskiner.
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
22. marts 2006 - 06:59 #1
Du kan bruge RIS /Remote Insttalation service)

Der kan du have eks XP og have driver med i og kan installere unattend installation.

Det er ligesom script og du skal blot have en diskette i og så kan du giv en bruge en diskette og putte den i en maskine hvorefter den installere en XP med de du har valgt.

Ligeledes kan du så via AD udrulle software eks. office ved første login.

Det vil tage tid at skrife men har lave dette meget og kender et godt firma i Kbh da jeg nu bor i Lylland.

Hvis du vil kan du se i min profil så kan du kontakte mig for mere info.
Avatar billede nicholashansendk Nybegynder
12. juli 2006 - 23:26 #2
.
Avatar billede nicholashansendk Nybegynder
12. juli 2006 - 23:26 #3
.