Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 08:59 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Passer denne PSU og bundkort sammen?

Jeg er lidt i tvivl om dette setup passer sammen:

Bundkort:
ASUS A8N-VM CSM
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=178837

Processor:
AMD 3700+ San Diego
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138765

Kabinet:
Antec Aria
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88163

Der medfølger en PSU på 300W, men den har kun et 20 PIN stik. Bundkortet har et 24 PIN stik, så jeg ved ikke om det kan bruges.

Desuden er jeg i tvivl om hvorvidt 300W er nok. Man kan nemlig ikke skifte strømforsyningen.

Nogle kommentarer?
Avatar billede troels54 Nybegynder
20. marts 2006 - 09:06 #1
Har du tænkt dig at køre med det indbyggede grafikkort? I så fald skulle 300W være nok, ellers vil jeg anbefale minimun 400W.

Med hensyn til bundkortet og PSU'en kan man ofte sætte ATX stikket (20pins stikket) i den ene ende af 24pin soklen, men ellers findes der små "ekstrastik" man kan sætte imellem. Jeg vender lige tilbage når jeg har fundet mere info om lige netop det motherboard.
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. marts 2006 - 09:21 #2
Avatar billede troels54 Nybegynder
20. marts 2006 - 09:35 #3
Her er et udsnit fra manualen:
http://danishbits.org/bitbucket/PSU.JPG

Det der står er at strømforsyningen skal kunne levere 15A på 12V linien, og at de anbefaler som minimum 300W
Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 09:35 #4
Der er en person på edbpriser der skriver følgende:

Der er lige et par ting, som man skal være opmærksom på, når man køber Aria. Strømforsyningen er på 300watt og kan ikke udskiftes (i følge Antecs egen kundeservice). Jeg fik først købt et Asus motherboard, som kræver min. 350watt, når man bruger en 20-pins power connector, hvilket er tilfældet ved Aria.

Mit bundkort er jo også Asus, så jeg ved ikke om jeg også havner i denne situation. Nogle der kender til den problemstilling?
Avatar billede troels54 Nybegynder
20. marts 2006 - 09:57 #5
Evt køb bundkort og cpu først og bestil derefter kabinetet så du har 14dage til at fortryde købet hvis det ikke virker. Ligemeget om du har pakket den op.
Avatar billede msknives Nybegynder
20. marts 2006 - 15:49 #6
Købe heller en PSU til 24pins, 24 pins på bundkortet er den nye ATX standard der kræver at PSU kan levere strøm i "2 udgaver" fx 12V1 på 15A og 12V2 på 14A osv., du risikere at brænde din psu af, den kan ikke længende klare overbelastingen, denne PSU er billig og er vist med 24 pins: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140893  Her er den specificeret ud, men meget dyrere: http://www.shag.dk/category.27.article.2861
Avatar billede troels54 Nybegynder
20. marts 2006 - 17:20 #7
Problemet er jo at man ikke kan skifte PSU i kabinettet.. ;)
Avatar billede msknives Nybegynder
20. marts 2006 - 19:52 #8
Det er jeg med på, men hvorfor overvejer du så et smart og flot kabinet med en underdimensioneret psu der reelt ikke er gearet til bundkortets design? Det går galt på et tidspunkt, psu'en kan ikke læsset trække i længden, og garantien dækker ikke, hvis du kombinere det ønskede sammen! Du kan sagtens omvendt sætte en 24 pisn psu til et ældre budnkort med 20 pins, men omvendt det er en risikabel affære.
Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 19:54 #9
Jeg er gået væk fra dette kabinet - desværre... Det er squ ellers stilet

Tror jeg går efter dette istedet for, idet jeg selv kan vælge PSU:
http://www.prcdata.dk/page.asp?screen=1251
Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 19:55 #10
Avatar billede msknives Nybegynder
20. marts 2006 - 19:57 #11
Jeg spurgte Chill om en lignende ting, min psu er 1½ år gammel den er stærk, men der er ingen to volt's linier, nul garanti hvis jeg tilsluttede psu'ens 20 pin via adapter til bundkortets 24 pin, omvendt ingen problemer. PSU kan trække et stykke tid, men jeg tvivler på det sikre. Men held og lykke med projektet.
Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 19:58 #12
Bare rolig - jeg køber en 400w PSU.... Så er jeg på den sikre side :-)
Avatar billede msknives Nybegynder
20. marts 2006 - 19:59 #13
Flot kabinet du har kig på, og god mulighed for den psu du vil ha'
Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 20:00 #14
Det er lidt specielt - ikke så stilrent, men tror nu jeg bliver glad for det...

Det er jo "kone-venligt"
Avatar billede msknives Nybegynder
20. marts 2006 - 20:07 #15
Design er mange ting, men flot og anderledes end de kasser man affinder sig med..
Avatar billede msknives Nybegynder
20. marts 2006 - 20:08 #16
Man nøjes ofte med de almindelige kedelige kasser i standard, men det er nu pænt det du har fundet, men små kasser kan være farlige mht. varmen, så huske god ind og udluftning ved din opbygning.
Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 20:09 #17
Ja, det har jeg tænkt over. Men kabinettet har 3 kølere indbygget, det skulle kunne gøre det sammen med PSU'ens fan.
Avatar billede troels54 Nybegynder
20. marts 2006 - 21:16 #18
Så husk at købe en ATX2.0 PSU så du undgår alt den bøvl;) Kan anbefale Chill-Innovation som er en dansk producent. Lyder også som om at msknives har erfaringer derfra?
Avatar billede troelsit Nybegynder
20. marts 2006 - 21:19 #19
Regner med at gå efter denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=135869

Tror I ikke den holder?
Avatar billede troels54 Nybegynder
20. marts 2006 - 22:03 #20
Så havde jeg godt nok taget den her istedet:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172396

Jeg har selv en ældre Chill PSU siddende i min computer her og den har sku aldrig brokket sig.. Den arbejder lystigt lydløst videre :)

Desuden er det ikke helt klart om den NortQ er "True" ATX2.0.
Avatar billede msknives Nybegynder
21. marts 2006 - 07:49 #21
Chill er kram til fair penge har en 400W til de gamle ATX systemer, er stille og pålidelig.