Avatar billede driis Nybegynder
16. marts 2006 - 16:16 Der er 1 kommentar og
1 løsning

C# casts - is vs as

Antag følgende funktionelt identiske kodestumper:

foreach(object o in MyObjectCollection)
{
  if ( o is MyClass )
    ((MyClass)o).DoStuff();
}

--- versus ---

foreach(object o in MyObjectCollection)
{
  if ( o is MyClass )
    (o as MyClass).DoStuff();
}

Hvilken version vil være at foretrække ? Her tænker jeg på, om der er nogen performance mæssig forskel på C-style cast eller "as" keywordet, eller om der er andre grunde til at foretrække den ene fremfor den anden ? Jeg ved at "as" er et safe cast, dvs. der blot returneres null fremfor at en exception kastes; men det burde jo være irrelevant her, eftersom der først testes om objektet er af den ønskede type.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2006 - 18:11 #2
Det betryder jo ikke noget i den stump kode. Generelt ville nok bruge traditionel
cast. Praktisk fordi det er den syntax man bruger i C++ og Java ogsaa. Principielt
fordi jeg mener at det er bedst at faa en exception.