Avatar billede makralle Nybegynder
12. marts 2006 - 22:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort AGP/PCI

Jeg ser på nyt grafikkort og har i den forbindelse et par spørgsmål:

1: Jeg har et AGP grafikkort til mit ca 2. år gamle bundkortog troede egentlig at det var det bedste i forhold til PCI. Men jeg kan se i min søgning at der nu er kommet en masse kort til PCI og nogen hedder noget med fast. spørgsmålet er nu hvad skal man vælge? AGP eller PCI - og passer PCI kortene til ældre PC'er?

2: Jeg skal bruge et grafikkort med passiv køling til under 1000 kr. Hvad skal jeg vælge?
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2006 - 22:35 #1
Det du ser i nye maskiner er ikke PCI, men PCIe eller PCIexpress. Det er noget HELT andet end PCI, og passer IKKE sammen med gamle PCI-slots og gamle maskiner.
PCIe er derimod potentielt dobbelt så hurtigt som AGP.
Avatar billede makralle Nybegynder
12. marts 2006 - 22:51 #3
viperine> Tak for Kommentaren - det giver point hvis du ønsker!

john stigers> Kan du uddybe hvad du mener? eller spilder det måske din tid?
Avatar billede Slater Ekspert
13. marts 2006 - 08:17 #4
Jo tak da.
Avatar billede c-holst Novice
13. marts 2006 - 11:27 #5
altså for at kunne køre med et pci-e grafikkort, skal du have et nyt bundkort. dette skal nturligvis også passe til din cpu socket og dine ram.
dine andre del som evt pcikort(net, lyd, tv og andre vil også passe i et nyt bundkort

ofte skal du også tjekke hvor meget effekt din strømforsyning kan levere, da mange af de nyere kort kræver mere en 300 watt, som var standart i en maskine med et par år på bagen

alt efter hvilket grafikkort du har i dag, og hvorvidt du påtænker en større opgradiering, ville jeg fx snuppe fx et gf 6600 kort med 256 mb, som burde passe i din nuværende maskine. kunne ikke lige finde et med pssiv køling, men det burde kunne klares.
fortæl lidt om din cpu og andre dele, så¨kan vi se, om det er helt hen i skoven at opgradere grafikkortet
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 13:46 #6
John_Stigers mener, at du ikke har lukket dine gamle spørgsmål.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. marts 2006 - 14:14 #7
Jep
Avatar billede makralle Nybegynder
13. marts 2006 - 21:31 #8
John_Stigers> Jeg skulle da mene at jeg plejer at afslutte spørgsmålene når der kommer svar. Noge spørgsmål har jeg ikke fået et acceptabelt svar på, og andre er der slet ikke kommet svar! men jeg kan da godt prøve at gå dem efter igen og hvis det vil glæde dig kan jeg prøve og afslutte dem uden svar!
Avatar billede makralle Nybegynder
13. marts 2006 - 21:38 #9
c-holst> celeron 2,4 GHz, 1280 Mb ram, radeon 9200 128mb grafik... lyder meget fornuftigt med dit forslag... Jeg har arbejdet lidt med lyddæmpning af pc'en og mit gamle grafikkort larmer helt vildt. Vides det om de standard kølere larmer meget eller om den gamle bare er slidt? hvis du også kommer med et svar kan du få del i pointene for dit bud på  et kort.
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 22:51 #10
Mange Radeon 9200 kort er der ikke nogen blæser på.
Avatar billede c-holst Novice
14. marts 2006 - 11:14 #11
Det jeg tænkte på, var om man kunne få en forhandler til at eftermontere en lydløs/svag køler på fx et 6600 kort.
tror bestemt du vil forlænge livet på maskinen, men din cpu er jo heller ikke alt for vil, så personligt ville jeg ikke smide alt for mange penge i et voldsomt gfx