Avatar billede tfreiesleben Nybegynder
10. marts 2006 - 09:14 Der er 2 kommentarer

Kan ikke komme ind på ekstern hdd!!

Hej eksperter!!

Jeg har netop installeret Mandrake 10.2 og jeg har skam fået mandrake på nettet og fået det meste af min hardware til at fungere. Nu er problemet bare at jeg ikke kan få installeret Sun Java, og jeg kan heller ikke installere et plugin der gør det muligt at bruge netradio (radio100fm, dr.dk). Ydermere kan jeg ikke komme ind på min eksterne hdd, der normalt køre fint under Windows XP. Jeg kan se den med Mandrake, men når jeg prøver at klikke på den, så får jeg følgende fejl "kunne ikke få adgang til mappen /mnt/free", i adresselinjen er der et icon med en lås. Jeg kunne derfor godt tænke mig at der var nogen der kunne hjælpe mig med nogle af disse problemer!!
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2006 - 13:55 #1
Jeg tror problemerne med din harddisk handler om rettigheder. Prøv at ændre rettighederne til den mappe du mounter din harddisk i. Du skal bruge chmod-kommandoen, fx: chmod 777 navnPåMappe. Det virker helt sikkert med 777, men måske vil du kunne nøjes med fx 555. Det afhænger af hvilke rettigheder du vil give til mappen.

Mht. Netradio, så er der en vejledning på DRs hjemmeside: http://www.dr.dk/hjaelp/html/netradio/0501.shtml
Avatar billede joyride Nybegynder
15. marts 2006 - 10:31 #2
En bedre (men måske lidt mere teknisk løsning) vil være at mounte den med en option:
mount -t auto -o umask=0 /dev/sda1 /mnt/free

hvor:
- mount er en kommando der kræver superbruger rettigheder
- '-t auto' at mount kommandoen selv skal bestemme hvilket filsystem der er på harddisken
- '-o umask=0' At du kan skrive/læse til drevet
- '/dev/sda1' stien til dit usb drev (som regel...Du kan se det ved at køre kommandoen dmesg i en prompt
- '/mnt/free' der hvor du vil have din usb harddisk mountet.

Måske kan man ændre i mandrakes auto mount indstillinger så den laver ovenstående hver gang istedet for at man skal chmod'e hele tiden (hvilket måske også vil løse dit problem).