Avatar billede pchl1990 Nybegynder
09. marts 2006 - 16:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til installation

Jeg er ny til linux, og ville prøve det, men kan ikke få det installeret.
Når jeg booter fra cden, skal jeg skrive et eller andet den skal boote... kan ikke finde ud af hvad...
hjælp
Avatar billede ladyhawke Novice
09. marts 2006 - 16:32 #1
Hvad er det præcist du prøver at installere? (hvad har do downloadet, fået, købt, what ever)?
Og hvad præcist spørger den efter (skriv beskeden af)
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
09. marts 2006 - 16:37 #2
Jeg har hentet en debian install cd 1, og vil installere den. booter på fra cd, og så kommer der noget i denne retning: "Tryk enter for at boot:"
Hvis jeg bare trykker enter kommer der en blå skærm jeg kan skrive en masse i, som den overhovedet ikke reager på...
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
09. marts 2006 - 16:43 #3
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
13. marts 2006 - 22:02 #4
hvad skal jeg skrive ved boot: ???
Avatar billede joyride Nybegynder
15. marts 2006 - 10:41 #5
Har du prøvet at se på en vejledning til installation af debian?
http://www.debian.org/releases/stable/i386/

Mere specifikt:
http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch05s01.html.en#id2522446

Har du prøvet at trykke f1 for hjælp??

Debian er ikke nødvendigvis den nemmeste linux distribution at danse med for en nybegynder. Hvis jeg var dig (hvilket jeg ikke er) ville jeg måske nærmere starte med en livecd så jeg kunne se og snuse lidt til det. Af mere brugervenlige distributioner ville jeg nævne suse, mandriva, fedora eller ubuntu (For kun at tage de store).
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
15. marts 2006 - 20:35 #6
hvor kan jeg downloade livecd
Avatar billede joyride Nybegynder
15. marts 2006 - 22:22 #7
Kender du google?? Du kunne prøve at søge efter ordene 'livecd linux'?

Hvis ikke er der hjemmesiden
www.distrowatch.com

Den giver dig en oversigt over (næsten) alle linux distributioner der findes. Du kan jo så prøve at finde en live cd du kan lide.

Hvis du f.eks har lyst til at prøve suse, kigger du under deres download spejle, finder ud af de kun laver en live dvd, henter den, brænder den, og så skulle du være kørende (såfremt du har en dvd brænder).

Hvis du kun er ude efter cd'er så er knoppix et meget godt valg til en test demonstration af en distro der kun fylder en cd.

Men du skal nok forberede dig på at du kan blive nødt til at gøre en lidt større indsats med at finde information end at skrive 'hvor kan jeg downloade livecd' i et forum....
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
06. april 2006 - 20:19 #8
har droppet linux... alt for bøvlet...