Avatar billede emilos911 Nybegynder
28. februar 2006 - 12:15 Der er 3 kommentarer

IT'ens påvirkelse på samfundet?

Hej jeg er i gang med projekt om IT og dens inflydelse i samfundet og hvor afhængige vi er af det. Og vil gerne høre andre folks meninger

Er i opvokset med det (Eller er i for gamle til det)´?

Hvordan er jeres forhold til det?

Hvordan har det påvirket nutidens samfund og kultur?

Hvordan tror i verden ville have set ud hvis computere, internet og andre former for teknologi ikke fandtes eller de forsvandt?

Hvad tror i der sker i fremtiden, vil vi blive mere mere afhængige af det? Vil det fjerne flere og flere folk fra deres arbejde så teknikken kan overtage?

På forhånd tak :)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2006 - 12:58 #1
Je har ikke tænkt mig at skrive en roman, men vil kort sige..

Hvis verden ikke havde denne teknologi, så havde vi heller ikke mobiltelefoner :D
og så havde vi ingen kommunikation..

Og ja, vi ville jo praktisk talt være tilbage til anden verdenskrig...

Vi skal jo regne med at der selv i biler er computere..
Avatar billede drbean Nybegynder
28. februar 2006 - 12:59 #2
Jeg er 23 år, og er vokses op med computere. Min første maskine var en C64 (dejlig maskine). Idag arbejder jeg med IT.

Jeg syntes det er skræmmende hvor afhængig folk er blevet af IT. Prøv at forstille dig, en verden uden computere. Hvordan ville vores tog køre? (forhåbenlig til tiden) Hvordan vil bilerne se ud? Hvad med banker? Supermarkeder?

Før IT'ens indtog, havde vi ikke disse problemer. Fx med strømafbrydelser. Vi er totalt afhængige af vores computere, mobiltelefoner og PDA'er. En dreng på 10, kan idag ikke finde ud af at underholde sig selv, uden der er en computer i nærheden. (ved godt det er meget firkantet sagt)

Men denne afhængighed, er samtidig med til at gøre verden til et mindre sted. Man kan sidde i sydamerika, og chatte, eller snakke via VOIP med en der sidder hvilket som helst sted i verden. Man kan få "venner" fra hele verden. Man kan sidde på New Zealand, og passe sit arbejde i københavn. Så på den måde er IT med til at gøre verden til et mindre sted.

Jeg tror også IT er måden at få den 3. verden ud af deres økonomiske problemer. Uddannelse til dem, og de har en "eksport" vare at sælge.

I fremtiden tror jeg ikke vi bliver mindre afhængige af IT. Desværre. Men hvis det ikke er tilfælde, må vi heller hoppe med på vognen hurtigts muligt, og få det bedste ud af det.

HUSK, stave fejl er gratis.
Avatar billede emilos911 Nybegynder
28. februar 2006 - 13:20 #3
Kan godt se hvad du mener. Nå jeg kommer hjem fra skole og har lavet lektier sætte jeg mig hen til skærmen (enten pc/tv) og sidder der resten af dagen, medmindre jeg er over ved nogen af mine venner (hvor vi også sidder ved en skærm) Så jeg kan faktisk ikke selv forestille mig et liv uden, og hvis der var ville jeg ikke have noget at lave :/

Men man skal jo også huske de positive værdier, børn er bedre til engelsk da de sidder meget og spiller online spil og har kontakt med andre børn i andre lande. Verden er jo også blevet meget mindre, se selv på alle de netbutikker i udlandet man bestille ting fra. Mine forældre køber tit ting fra USA eller andre lande fordi det bare er billigere, men er det ikke skidt for butikkerne i Danmark hvis alle begyndte at købe ting fra udlandet?

Selvfølgelig er der også negative værdier, pædofili, voldtægt, hacking og andre lignenede ulovligheder. Det er jo så nemt at komme kontakt med alle mulig skumle typer at det er helt uhyggeligt. På den anden side ødelægger det også sproget, da mange unge inkl mig selv er begyndt at skrive chat sprog og det har det med at påvirke min stile :/