Avatar billede freddyf Nybegynder
27. februar 2006 - 19:04 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Køb af 2 laptops! i 2 forskellige prisklasser.

Jeg ville gerne kunne give flere point end 200 for et brugbart svar.. men det er vidst ikke muligt?

Jeg skal have købt to bærbare computere inden ugen er omme. En til min lillesøster og en til mig selv. Jeg skriver derfor to lidt forskellige krav op på bærbare. De to bedste bud, som jeg køber i slutningen af ugen, vil blive belønnet med pointene.

KRAV 1:
Denne laptop er til en 18 årig 1.g'er der skal tekstbehandle og skrive noter på den.
-Lang batterilevetid
-Støjsvag
-Derfor helst centrino
-God til studielivet
-Forholdsvis let
-Trådløst netværk
-Gerne inklusiv mus og taske.. men ikke et krav :P
Pris: omkring de 5000 kr.

KRAV 2
Denne laptop er til en 20 årig 3'er der skal tage noter, skrive stile og game lidt på den.
-Lang batterilevetid
-Støjsvag
-Derfor helst centrino
-God til studielivet
-Forholdsvis let
-Trådløst netværk
-Gerne inklusiv mus og taske.. men ikke et krav :P
-Forholdsvist god til gaming, MEN det er ikke det der skal lægges størst vægt på!
Pris: Ogkring de 8000 - 9000 kr.

Jeg vil gerne have nogle serøse svar, der begrunder hvorfor dit bud er det bedste...

Håber på et hav af svar.

Tak
Avatar billede freddyf Nybegynder
27. februar 2006 - 19:09 #1
Forresten ville det måske være praktisk hvis det var fra samme firma så potoen spares.
Avatar billede huset Praktikant
27. februar 2006 - 19:11 #2
Hej

KRAV 1:
Denne laptop er til en 18 årig 1.g'er der skal tekstbehandle og skrive noter på den.
-Lang batterilevetid
-Støjsvag
-Derfor helst centrino
-God til studielivet
-Forholdsvis let
-Trådløst netværk
-Gerne inklusiv mus og taske.. men ikke et krav :P
Pris: omkring de 5000 kr.

Svar

Umuligt at få maskiner med Centrino platformen for 5000

KRAV 2
Denne laptop er til en 20 årig 3'er der skal tage noter, skrive stile og game lidt på den.
-Lang batterilevetid
-Støjsvag
-Derfor helst centrino
-God til studielivet
-Forholdsvis let
-Trådløst netværk
-Gerne inklusiv mus og taske.. men ikke et krav :P
-Forholdsvist god til gaming, MEN det er ikke det der skal lægges størst vægt på!
Pris: Ogkring de 8000 - 9000 kr.

Svar
Et forslag til KRAV 2 kunne være
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=ABook3600TX

//Administrator på www.laptopworld.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2006 - 19:12 #3
Centrino til 5000 bliver nok svaert at finde.
Avatar billede huset Praktikant
27. februar 2006 - 19:16 #4
Krav 1 stiller ikke store krav til maskinen, så en Turion ML eller en Celeron M er ganske okay her. Ulempen ved Celeron M er ikke yderlsen, men ting som mangle på dvaletilstand som igen giver en besparelse på batteriet. Da du tilmed ønsker taske og mus for 5.000kr gør det ikke bedre.
Du stiller alt alt for store krav til udstyret kontra dit budget, så tror du skulle revidere dette igen :D

Maskinen til krav to kan godt fås til 9.000kr, men igen skal du ikke forvente super maskiner her. Personligt ville jeg slå kold vand i blodet. Pt komemr der nye maskiner på gaden med duo core, og så vil de "forældet" teknologier falde i pris.

En lækker nyhed fra zepto bl.a
http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=O7Xh4nIQlz3
Avatar billede huset Praktikant
27. februar 2006 - 19:16 #5
Kommentar: arne_v

Umuligt at finde
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
27. februar 2006 - 19:18 #6
til de beskrevne formål kan jeg kun anbefale IBM x-serien.
De gamle x20'ere og x30'ere kan fås brugt, til en fair pris, og de nye x40 og x60 er helt suværene arbejdsredskaber. kig på www.laptops.dk - der har jeg købt IBM de sidste par år.

Onde tunger hævder at IBM ikke lægger vægt på design. Det synes jeg er en misforståelse. IBM er det computermærke som har lavet det mest konsistente og funktionelle design. Ergonomien er suværen, så selvom min Apple PowerBook da er meget pæn, så vil den aldrig få den samme plads i mit hjerte, som min x40 og den x31 jeg havde før. De støttede mig gennem min gymnaisetid, så jeg kunne blive student sidste sommer.

sørg for at købe nok af ram.

ang. gaming: her er der ikke noget at gøre. Enten må man vælge en stor, tung og hurtig computer, som er god til gaming, men totalt uegnet til studiebrug, eller også vælger man en lækker, mobil 12"-ultra-bærbar, og opdager hvor fedt ens liv pludselig er, så man glemmer alt om gaming.

(IBM's pc-division er formlat overtaget af Kinesiske Lenovo, men computerne ser ens ud, og bærer fortsat ThinkPad-navnet)
Avatar billede huset Praktikant
27. februar 2006 - 19:22 #7
Maskiner til omkring 6.000

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167584

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=178030

Fælles for dem alle er, at de IKKE egner sig til nogen form for spil eller andre grafiske mere eller mindre tunge applikationer. Dertil kommer, at jeg klart vil anbefale min. 512MB RAM og helst 1GB.

Forslag til omkring 8-9000kr

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157148

Leveres som standard med 1.8GHz i stedet for 1.6GHz som anslået på edbpriser.
Maskinen egner sig også til spil.

http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=H4UcLlxPA6gLnbT5

Ganske okay maskine. Dog har zepto problemer med batteritiden samt irriterende altid kørende blæser enhedre.
Avatar billede huset Praktikant
27. februar 2006 - 19:23 #8
Svar: mathiasvestergaard

Umuligt at finde en IBM med Centrino platformen til 5.000kr
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2006 - 19:23 #9
huset>

Jeg er ikk ei HW til daglig, saa jeg valgte en ikke helt saa kontant udmelding
Avatar billede huset Praktikant
27. februar 2006 - 19:26 #10
Arne>

Man kan jo ligeså godt skære ind til knoglen fra start :D
Mange gange sætter folk for store krav til de ting de skal have, og så mener jeg ikke det kan betale sig at kredse om den varme grød :D

Forholdsvis let
Lang batterilevetid
centrino
Forholdsvist god til gaming

Det er jo disse ting der koster.
Avatar billede huset Praktikant
27. februar 2006 - 19:29 #11
Jeg ville tage

2 af den her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157148

Dækker begge områder, og kan opfylde hans/Jeres krav godt. Dog skal du have for øje, at du ikke for en Rolls Royce for en Fiat pris :D
Dog vil begge gøre jer tilfreds tage krav i betragtning
Avatar billede freddyf Nybegynder
27. februar 2006 - 19:59 #12
Okay! Tak..

Jeg kan altså forstå, at man ikke kan få centrino for 5000 kr.
Har spurgt min søster om det, og hun er villig til at give mere for en computer der holder bedre på batteriet og støjer mindre (Hvilket vel er en centrino?)

SÅ vi hæver altså prisen på hendes computer, KRAV 1, med 1000 - 1500 kr kan det så lade sige gøre?

Med hensyn til min computer, KRAV 2, forstår jeg det sådan at jeg burde vente med at købe? Det kan man jo blive ved med at sige, men tror i på et stort prisfald inden for markedet snart?
Jeg har faktisk heller ikke vandvittig hårdt brug for den, da jeg snart har afsluttet gymnasiet og skal have et sabbath år næste år.. Jeg er bare pisse interreseret i en :D
Selvfølgelig er det min egen beslutning.. men hvad råder i mig til. Reelt skal jeg vel først bruge en bærbar til universitetet hvilket måske er om 1½ år...

tak
Avatar billede huset Praktikant
28. februar 2006 - 08:00 #13
"Med hensyn til min computer, KRAV 2, forstår jeg det sådan at jeg burde vente med at købe? Det kan man jo blive ved med at sige, men tror i på et stort prisfald inden for markedet snart?"

Det er jo det jeg skrev :D

Kommentar: huset

Jeg ville vente
Avatar billede freddyf Nybegynder
28. februar 2006 - 14:07 #14
Jeg venter så med krav 2.

Men krav et med et budget på 1000 - 1500 kr mere! Hvad siger i?
Avatar billede huset Praktikant
28. februar 2006 - 14:22 #15
Jeg ville vente med begge maskiner
Avatar billede holmmorten Novice
28. februar 2006 - 21:22 #16
Har lige en indskudt bemærkning: Der er kommet rigtig mange forslag til hvad der kan købes for de relativt små penge din søster og dig vil ofre for at få opfyldt jeres krav......

Mht. om man skal vente er det jo altid svært, for når Dual Core for alvor bryder igennem på størstedelen af de computere der bliver solgt, vil du sikker også selv have lyst til sådan en, og vil måske være så interesseret i "den gamle" Pentium-M. Der vil altid kommet noget nyt.......

Mht. din søster som skal bruge den meget til studiebrug, vil jeg uanset hvad jeg valgte, købe den et sted, hvor hun kunne få lov at afprøve den inden. Selvom du vælger Centrino-platformen, kan blæseren sagtens støje alligevel, og køleprofilen kan være meget forskellig fra pc til pc. Gå derfor hen et sted, hvor hun lige kan prøve at skrive på den og lade den køre et par programmer. Og til hendes behov vil jeg sagtens mene, at en Celeron-M eller AMD Turion (sidstnævnte giver mulighed for 64-bit) vil kunne gøre det - vælg evt. en med en mindre skærm - derved får hun en langt mindre computer og en noget lavere vægt. Det vil hun nok sætte pris på, hvis hun skal slæbe den med hver og hver anden dag.

Blot min mening, hvis du kan bruge den. :-) Held og lykke med det.

/Morten
Avatar billede huset Praktikant
28. februar 2006 - 21:32 #17
Det er duo core der kommer og ikke dual core
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 21:43 #18
da core duo er dual core er det vel ca. det samme !?