Avatar billede 4us.dk Nybegynder
23. februar 2006 - 14:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man Validering - Skriv de tegn som er på billede?

Hej Eksperter,

Hvordan er det muligt at lave en billede validering, ligesom der er eksempelvis på:
http://www.kaffe-klubben.com/forums/profile.php?mode=register&agreed=true

Altså  hvor der er et felt der står noget kode i, som består af tal og bogstaver, og at man kun kan komme videre ved at skrive det rigtige.

Findes der et eksempel på nettet i PHP et sted? Jeg kan nemlig ikke finde et - aner ikke hvilket "kaldenavn" sådan en funktion/system har, så nok derfor jeg intet kan finde.

Points til dem som hjælper mig frem til at finde ud af noget der virker ;)

PS: Det skal benyttes til en kontaktformular, så der ikke modtages spam fra auto spam robotter, som fylder formularer ud på nettet.

På forhånd mange tak
Avatar billede barklund Nybegynder
23. februar 2006 - 14:35 #1
Det kaldes captcha, og en google-søgning efter captcha php, giver pænt mange resultater :)
Avatar billede udvikler Nybegynder
23. februar 2006 - 14:47 #2
Eller GDlib.. bruger det selv..
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
23. februar 2006 - 23:14 #3
Jeg har søgt på google som du skrev barklund, og har fundet denne her:
http://www.nogajski.de/horst/php/captcha/

Jeg har så downloaded kilden.

Men når jeg kører den siger den "No Truetypefont available for the CaptchaClass."

Jeg har så lavet en mappe som hedder TTF_Folder og lagt 2 fonts ind, og ændret i den fil som følger med:

var $TTF_RANGE  = array('COMIC.TTF','GOTHIC.TTF');

Men det som jeg tror er fejlen er her:

* @shortdesc Absolute path to folder with TrueTypeFonts (with trailing slash!). This must be readable by PHP.
* @type string
* @public
var $TTF_folder = "/hn_captcha/TTF_Folder/";

Jeg har selv sat variablen til det den står til nu... før stod der kun:
var $TTF_folder;

Kan nogen fortælle hvad jeg måske gør galt?
Avatar billede barklund Nybegynder
24. februar 2006 - 08:54 #4
Hvis det skal være en absolut sti, skal det være fra roden af drevet - såsom:

"/www/mitsite.dk/public_html/hn_captcha/TTF_Folder/";

Eller hvordan stien til din mappe nu er på din server :)

--
Morten Barklund
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
24. februar 2006 - 09:39 #5
Jeg definerede det, det forkerte sted.. må have været træt :)

Kigger på det lige nu... vender tilbage snart :)
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
03. marts 2006 - 07:43 #6
Mange tak, fandt en løsning, kom med et svar :)
Avatar billede barklund Nybegynder
03. marts 2006 - 09:00 #7
Oki :)
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
03. marts 2006 - 09:56 #8
Mange tak
Avatar billede barklund Nybegynder
03. marts 2006 - 09:58 #9
Og tark for points :)