Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 01:41 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af skjult partition

Jeg har installeret en ny HDD i min gamle bærbar, og har som følge heraf taget den gamle ud. Jeg har til denne købt et drive-enclosure som jeg ville bruge med den gamle HDD. Nu er problemet bare at der er en skjult partition på den gamle HDD som jeg ikke kan slette via Computeradministration fra Windows. Partitionen hedder IBM_SERVICE, fylder næsten 600 MB og er af typen FAT32. Dernæst står der i parrentes (EISA-konfiguration). Hvordan får jeg fjernet denne partition således jeg kan anvende den eksterne disks fulde kapacitet?

På forhånd tak
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 01:43 #1
kan du med f.eks partitionexpert2003 men mener også killdisk fra killdisk.com kan gøre det
Avatar billede boxer Nybegynder
22. februar 2006 - 01:48 #2
Åbn denne computer og højreklik på omtalte disk og vælg formater. Så slettes alle data.
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 01:49 #3
Hej Screem_brille & anonym,
Tak for den hurtige response. Jeg tror du, screem_brille, har fat i noget af det rigtige, idet jeg har formateret disken og har fået oprettet et aktivt drev (E:) som fungerer upåklageligt. Sagen er bare den at der er yderligere 600 mb som er tilknyttet denne "skjulte partition" som jeg ikke via Windows kan slette. Kan killdisk benyttes direkte fra Windows?
Avatar billede boxer Nybegynder
22. februar 2006 - 01:50 #4
Eller højreklik på Denne Computer, vælg administrer.
Vælg så diskhåndtering, højreklik på omtalte disk og vælg formater.
I diskhåndtering kan du nemlig også vælge at oprette flere partitioner på omtalte harddisk.
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 01:51 #5
kan man ikke med en EISA parion, og det er mega irriterende, nogle hardware raid controllere laver samme nummer (bla perc)og uden de rette værktøjer er det et helvede at få det væk igen.
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 01:52 #6
Screem_brille: Så jeg skal smide killdisk ud på en skive sammen med bootfiler og så tage den derfra?
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 01:52 #7
boxer det kan man ikke
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 01:54 #8
ja eller hente iso versionen som du så brænder, men det nemmeste er med en bootdisk (hvis du har et floppy drev, men som sagt kan ikke huske om kill disk fjerner den, det kan som sagt være et sandt helvede at slippe af med igen)
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 01:56 #9
Jeg har desværre ikke et floppydrev i min maskine, så det ender nok med jeg må hente den ISO-fil og så brænde den ud på en CD. Tak for den hurtige og venlige assistance :-)
Avatar billede morhan Novice
22. februar 2006 - 02:12 #10
prøv med diskpart fra cmd
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 02:12 #11
ellers melder du bare tilbage så finder jeg lige ud af hvordan det var jeg gjorde ;)
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 02:14 #12
perfekt! tak igen
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 02:16 #13
var så lidt ;)
Avatar billede thov Forsker
22. februar 2006 - 11:34 #14
Hent og brænd UltimateBootCD http://www.ultimatebootcd.com/
Blandt meget andet 'guf', er der programmet 'Ranish Partition Manager'. Med det kan du slette selv den mest genstridige partition.
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 14:08 #15
Hej Thov,
Tak for henvisningen. Jeg prøver at lave en skive senere og se om jeg kan fixe den USB-disk. Jeg gir' lige en melding når jeg ved nærmere.
Avatar billede zenze Nybegynder
22. februar 2006 - 14:15 #16
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 21:24 #17
Jeg har været inde på ultimatebootcd.com og se om jeg kan finde en 204MB ISO fil med den fulde pakke. Jeg kan ikke umiddelbart finde den, ej heller på de mirrors de linker til. Er der nogen der har et link?
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 21:45 #18
nevermind - hentede en zipfil og fandt ud af det var iso-billedet som var pakket ned. skål :-)
Avatar billede amikk Nybegynder
22. februar 2006 - 23:19 #19
nu har jeg hentet ultimatebootcd og har lavet en skive. når jeg booter på den og går ind i Ranish Partition Manager, kan jeg ikke umiddelbart lure hvorledes jeg vælger at arbejde med min eksterne USB-disk. Kan du eventuelt fortælle mig hvorledes thov?
Avatar billede thov Forsker
23. februar 2006 - 00:35 #20
DOS, som Ranish partition manager kører under, har ikke USB understøttelse - kan du ikke sætte disken tilbage i den bærbare og fixe den der ? Det forudsætter self. at den kan boote fra CD.
Avatar billede amikk Nybegynder
23. februar 2006 - 02:15 #21
Nu har jeg haft disken uden af enclosuret og sat den tilbage i maskinen og fulgt din procedure. Alt funker perfekt nu, og jeg kunne nemt sætte partitionen til at være FAT32 og så fjerne den fra Windows. Du skal have tak for hjælpen. Læg lige et svar her : http://www.eksperten.dk/spm/690258
Avatar billede pop59 Nybegynder
18. januar 2010 - 21:19 #22
Her er et link til en side hvor man forklare hvordan man fjerner eisa partitioner http://www.mydigitallife.info/2008/02/29/delete-and-remove-to-unlock-eisa-hidden-recovery-or-diagnostic-partition-in-vista/