Avatar billede nolte Nybegynder
21. februar 2006 - 23:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

lave et .js script som uploader flere filer til min hjemmeside

Hej,
Jeg har en ide, at det skal være muligt at uploade filer ( billeder, doc, xls, pdf , mv ) til en mappe på min hjemmeside, og hvår man samtidig kan de oploadede filer på siden.
Problemet er, at jeg gerne vil have det i et .js script, men kan ikke finde ud af det.
Jeg er ikke den store web programør og laver mine sider i frontpage, så det ville være rigtig fedt hvis dette kunne laves helt færdig af "dig". ( har brugt " mange " timer på nettet for at finde noget, men uden held.
Avatar billede fennec Nybegynder
22. februar 2006 - 08:23 #1
Normalt kører JS på klienten (browseren) og ikke på serveren, og har derfor ikke adgang til serverens filsystem. Der kan dog sættes en RunAt="server" parameter, så det er serveren der afvikler koden, men jeg har aldrig hørt om at JS kan bruges til at få adgang til serveren filsystem. Jeg kan dog ikke udelukke muligheden...

I den sidste ende vil jeg alligevel anbefale dig at bruge et serverside sprog (PHP/ASP). Det er ikke tilfældig, at du har svært ved at finde et upload script til JS, når det tager 5 min til serversidesprog. Det er så meget nemmere, og der er ikke alle mulige sikkerhedsproblemer, du skal tage stilling til.
Avatar billede nolte Nybegynder
22. februar 2006 - 08:39 #2
Ja, det var jeg lidt bange for, men kan du hjælpe med det i enten PHP eller ASP. Jeg har fundet en del af disse på nettet, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Jeg fandt et PHP fil der kunne det jeg beskriver nedenunder, med når jeg ånber siden i IE6, s¨viser den mig kun kildekoden og ikke andet ??
Mappen ligger i roden og hedder FTP. Opgaven består i :
1) oploade flere filer af gangen uafhængig af extension
2) der skal komme et tidstempel på, så man kan se hvornår filen er oploaded
3) der skal være mulighed for at skrive lidt tekst til den oploadede file
4) der skal laves et view på siden som viser indholdet af mappen FTP.
Avatar billede fennec Nybegynder
22. februar 2006 - 09:06 #3
Når vi snakker serverside script skal det køres gennem en webserver. PHP kan køres gennem Apache, og ASP gennem IIS. Du skal derfor først bestemme, hvilket sprog du vil bruge, også derfra installere den webserver der skal bruges.

IIS ligger i XP-Pro, og er forholdsvis nem at bruge. Det er dog nemmere, hvis der også bliver installeret et uploadkomponent i IIS.

Apache og PHP kan hentes gratis fra nettet. Du finder en dansk gennemgang her:
http://www.webcafe.dk/artikler/index.html

Jeg vil desuden anbefale at du opretter ?'et i ASP eller PHP kategorien i stedet. Da det nu er her det hører til :o)
Avatar billede nolte Nybegynder
14. maj 2007 - 07:09 #4
tja
Avatar billede nolte Nybegynder
05. maj 2008 - 22:33 #5
o
Avatar billede nolte Nybegynder
05. maj 2008 - 22:34 #6
prøver senere
Avatar billede nolte Nybegynder
05. maj 2008 - 22:34 #7
:
Avatar billede nolte Nybegynder
05. maj 2008 - 22:35 #8
virk nu
Avatar billede nolte Nybegynder
05. maj 2008 - 22:35 #9
n
Avatar billede roenving Novice
06. maj 2008 - 02:58 #10
Husk at markere brugernavnet i boksen til venstre før du trykker på Acceptér !-)
Avatar billede fennec Nybegynder
06. maj 2008 - 08:09 #11
Jeg skal vist også lave et svar først :o)
Avatar billede fennec Nybegynder
06. maj 2008 - 08:10 #12
Og jeg skal måske lære at læse først. ?'et hører jo slet ikke til her, hvorfor det bare skal flyttes, og jeg skal derfor ikke have point...