Avatar billede lorenzen_ Nybegynder
15. februar 2006 - 21:51 Der er 10 kommentarer

Alarm Diode

Kære eksperter, jeg har brug for jeres hjælp :)

Det drejer sig om en 24VAC forbindelse med én pære.
Jeg skal så have lavet sådan at hvis pæren ikke lyser (læs: er sprunget eller ikke skruet i) skal dioden så lyse istedet for.

altså dioden må ikke lyse hele tiden, det er meningen at den skal advare om at der godtnok er tændt, men der er en fejl på systemet.

Håber mit spørgsmål er forståeligt, og håber endnu mere at der er en rigig ekspert på det område som vil give mig en hjælpene hånd.
Avatar billede lorenzen_ Nybegynder
15. februar 2006 - 21:54 #1
Det er noget jeg selv skal "bygge" i forbindelse med noget skole, så det skal ikke være en købe-løsning ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 07:31 #2
Du kan vel med en transistor (FET) bygge en Switch (kontakt) der sidder på 0 siden af pæren. Når pæren springer åbner din FET switch for strømmen fra Fase siden af pæren. Og du kan tænde din diode.
Avatar billede rynke10 Novice
16. februar 2006 - 08:24 #3
Du bliver nødt til at sætte en modstand ind i serie med lampen. På lampens plus, vil der være 24 v uanset om pæren er sprunget eller ej, på nul det samme.

Hvis du ville have en lysdiode til at tænde sammen med lampen var det meget nemt. Du vælger en modstand, således at strømmen giver et spændingsfald over modstanden på ca 0,7 volt. Det signal skal du bare invertere, så en LED kun tænder når pæren springer. (Når pæren er sprunget, så løber der jo ingen strøm.)
+ lidt dioder, da du skriver at det er AC
Avatar billede rynke10 Novice
16. februar 2006 - 08:30 #4
Vil du være mere vild, så kan du lave en spole omkring ledningen, så belaster du ikke noget af det oprindelige kredsløb med modstanden.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2006 - 13:35 #5
send mig din mail så får du et diagram jeg har på maskinen

claus@sportscar.dk
Avatar billede lorenzen_ Nybegynder
16. februar 2006 - 19:24 #6
Tak for diagrammet Jetdirect :)
ser egenligt meget logisk ud.. regner med jeg afprøver det i skolen imorgen :) så kryds fingre for mig ;)
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2006 - 21:37 #7
iorden ,Du har måske elektronik som tillægs fag i skolen ?
Avatar billede lorenzen_ Nybegynder
17. februar 2006 - 15:32 #8
Hehe, læren mente at det var den rigtige måde at gøre det på, men han havde fejl informeret mig, så det var slet ikke sådan jeg skulle have det til at virke ;)

-jeg er ved at uddanne mig til elektrikker, er næsten lige startet, så er ikke så meget inde i det endnu ;)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 23:06 #9
lykkedes dit lille projekt ?
Avatar billede lorenzen_ Nybegynder
21. februar 2006 - 11:23 #10
Jsmen jeg fik desværre ikke lov at prøve det, han lavede det om så opgaven var at dioden bare skulle lyse samtidigt med pæren, of hvis pæren ikke lyste, skulle dioden også gå ud, og det var jo ikke noget problem at lave.. ;)

men 1000 tak for hjælpen alligevel :)