13. februar 2006 - 14:14Der er
9 kommentarer og 2 løsninger
Ophævelse af køb af PC?
Min kærestes lillebror købte i efteråret en bærbar Amitech FreeNote i Merlin og nu er den gået i stykker igen for 3. gange (strømforsyngen, den har haft problemer med at lade op og nu kan den ikke starte op, uden at opladeren er tilslutttet, men tages opladeren fra kører den efterfølgende fint videre på batteri).
Når jeg nu skal have den til rep. for 3. gang, er der så ikke noget med at man kan kræve handlen ophævet eller hvordan er han stillet? Skal butikken sende computeren til rep. for 3. gang, så han skal vente 4 uger på den igen, igen, eller kan han få sine penge retur? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det på Forbrugerstyrelsens hjemmeside...
Hvad hvis butikken vil ombytte den til et andet tilsvarende mærke/model, skal man acceptere det?
Jo der er helt klart noget med at man i sådanne tilfælde påviser det som en fabriksmæssig fejl og man derfor kan få den ombyttet men har i først øjekast haft lidt svært ved at finde den regel :(
Det burde stå i købeloven, og hvis jeg husker korrekt har sælger følgende muligheder, reperation, ombytning eller pengene tilbage.
Jeg mener også at huske der ikke står noget om hvor mange gange den må være til reperation før de har krav på en ombytning, dog står der noget i stil med et rimlig antal gange.
Men som sagt jeg er ikke sikker på jeg husker korrekt
Du har ret til at få dine penge igen eller få en helt ny barbar pc Der er op til dig og ikke butikken.
Hvis du få problemer med at få en ny eller penge igen
Skal du bruge stækker metoder til da de prøver som regel prøver at snyde dig hvis det sker, kan du sige du går til forbrugerstyrelsen eller ombudsmanden
Som jeg læser informationen på overstående link, så har man KUN ret til at få reperaret varen eller ombyttet den, hvis den ikke kan ombyttes eller repareres har man mulighed for afslag i prisen eller pengene tilbage.
Men det er IKKE noget kunden har som valg hvis forhandleren tilbyder at give en ny bærbar.
Problemet er jo at vi er under EU er der er regel på vores side at forbruger har ret indtil andet er bevist (Det er regel en til nu eller den er på vej til at blive lavet om til at er virksomheden du skal kontakte)
Var det mig, ville jeg tage fat i Amitech og høre dem hvad de have i posen.. Kunne være de ville ombytte computeren. Det er et opkald værd. Det kan jo endda være der er et opsætningsproblem, som kunne løse problemet...
Ellers har i jo allesammen ret:-) varen skal kunne repareres indenfor et rimeligt antal forsøg, (fra forbrugerstyrelsens side menes her ca. et par gange 2-3) hvis ikke dette kan lade sig gøre, anses muligheden for reparation for at være opbrugt, og der må nu enten tys til Afslag i prisen(Dekort), Ombytning eller at handlen hæves. Merlin er sikkert ikke interesseret i nogen af delene, men du må jo så holde fast i din sag. Jeg synes du skal ringe til forbrugerstyrelsen, og høre deres version af reglerne, da de jo om nogen kender dem. Du kan få dem til at tage din sag. dette koster et gebyr, som vistnok tilbagebetales, hvis du vinder sagen..
Jeg håber du kunne bruger kommentarerne til noget:-) Hels & Lykke
Lyhne2
forresten er nummeret til forbrugerstyrelsen: 3266 9000
Jeg har talt med Forbrugerstyrelsen i dag og de siger at det er rimeligt at computeren bliver sendt til rep. 1 - 2 gange og herefter har jeg ret til at kræve handlen ophævet. De siger at jeg ikke behøver at tage imod en anden tilsvarende computer, men blot kan kræve mine penge tilbage og købe den et andet sted...
Butikken har ikke den her model mere, da det var udstillingsmodellen jeg fik, så jeg vil tage ind i butikken i morgen og bede om at få mine penge tilbage!
Jer, der har skrevet i den tråd her, smider I et svar??! :-)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.