Avatar billede klitberg Nybegynder
07. februar 2006 - 20:55 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Varm CPU

Jeg har i min computer en Pentium 4 660 3,8 GHz processor. Den er helt ny og ikke overclocket. Med mit bundkort fulgte et program der overvåger temperaturen i mon CPU og på det sidste har det ofte lavet alarm fordi den var blevet for varm (90 grader) og normalt kører den mellem 83 og 88 grader. Er dette for højt? Hvad burde den køre ved? Og hvad kan der være galt? Jeg bruger den blæser der fulgte med til CPU'en
Avatar billede nicer Nybegynder
07. februar 2006 - 21:01 #1
så har du et kæmpe problem :S en CPU burde max være på 60 grader :S
Sikker CPU køleren er sat ordenligt på?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2006 - 21:32 #2
klitberg> har du husket kølepasta - og i den rette mængde?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. februar 2006 - 23:02 #3
Du har husket at koble ledningen fra CPU køleren til bundkortet ?
Avatar billede klitberg Nybegynder
08. februar 2006 - 09:52 #4
Jeg har koblet CPU køleren på som der stod i den vejledning der fulgte med til den, men der stod ikke noget om kølepasta. Skal man købe det seperat?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. februar 2006 - 10:06 #5
Jep!
Avatar billede klitberg Nybegynder
08. februar 2006 - 10:17 #6
Hmm lyder ret uprofecionelt at Intel ikke skriver det i deres vejledning :P Hvordan bruger man så det kølepasta?
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 10:21 #7
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/cpu.php

Burde du selv rode med en PC når du ikke er klar over der skal pasta på CPU'en?
Avatar billede klitberg Nybegynder
08. februar 2006 - 11:50 #8
Nu har jeg jo kigget manualen til min CPU igennem fordi jeg ikke rigtig synes det kunne passe at Intel ikke ville skrive noget om kølepasta, og det viser sig at der, da jeg købte CPU'en, allerede var smurt et lag "thermal interface" ud over køleblokken på køleren. Er dette det samme som kølepasta, eller skal der udover det kølepasta på? Og skal man i dette tilfælde fjerne det stads der allerede er på?

Som en anden kommentar har jeg lige haft min computer skilt ad og taget køleren af, og sat den på igen og det virker somom det har hjulpet lidt - CPU temperaturen er nu ca 66 grader, men som der står i den første kommentar burden den være under 60 - eller er 66 acceptabelt?
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 11:53 #9
66 er ret højt når det er idle temperature.

Jeg ville skifte det eksisterende ud med noget frisk
Avatar billede klitberg Nybegynder
08. februar 2006 - 11:55 #10
ok det vil jeg prøve. Skal man købe noget specielt pasta til intel CPU'er eller er alt kølepasta det samme?
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 11:59 #11
Avatar billede mrrius Nybegynder
08. februar 2006 - 13:40 #12
arctic silver køle pasta, er nok noget af det bedste der findes ( der er lidt sølv i den , så den leder varme bedre. Lad være med at bruge den til gamle amd cpu'er som xp, barton , sempron, for smørrer du for meget på , så kommer sølvet i pastaen til at lave en kortslutning på cache rammen. men almindelig køle pasta er fint nok.
Nå men du har en boxed intel. der er en " klister mærke under køleren , den gør det samme som kølepastaen. Min erfaring, er at boxed cpu kølere ikke køler nok, specielt til spil.
Derfor vil jeg råde dig til at købe en ordentlig cpu køler, som "desvære" nok vil støje mindre...
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109823 den køler rigtig godt.

Jeg syntes at du bare skal stille din nysgerrighed, og samle din computer selv.
Indtil videre, har du nok ikke lavet flere fejl end vi andre kunne havde lavet da vi selv startede med at fuske med hardware.

Det kan selvfølgelig være at du har en dårlig luftcirkulation i din kabinet, eller du har for lille strømforsyning...
Avatar billede klitberg Nybegynder
08. februar 2006 - 15:59 #13
Jeg har skam samlet min computer selv :) Kabinettet er et arteq kabinet med kabinet køler, hvilket var en af grundene til at jeg ikke kunne forstå hvorfor CPU'en blev så varm.

Jeg vil gerne give dig de 30 point, men burde nok også give til huset, for han har jo også svaret - kan jeg dele pointene mellem jer og hvordan?
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 17:49 #14
svar

Sådan

Der er tre muligheder.

Alle svar har været gode og hjulpet dig, så markerer du alle navnene i navneboxen, og trykker på accepter, så bliver point delt lige imellem svarerne.
Et svar var bedre, men de andre har også hjulpet dig, så trykker du på avanceret, og tildeler hver svarer det antal point du synes.
Der var kun et svar du kunne bruge, så markerer du det navn med det brugbare svar og trykker accepter, på den måde bliver alle andre svar samtidig afvist.