Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
07. februar 2006 - 12:32 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Hvilke store spillere er der på markedet med økonomisystemer

Vi er ved at starte en francise virksomhed op som skal operere i flere lande i europa.
Vi skal derfor have et økonomisystem som kan bruges i disse lande. Det betyder at systemet skal understøtte stortset alle sprog i europa.
Vi har indtil nu talt med konsulenter fra SAP og Microsoft Navision C5 samt et mindre norsk firma (mamut).
Men kender i andre økonomisystemer som kunne være aktuelle i denne situation?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2006 - 12:44 #1
Hvis ikke vi taler meget store virksomheder så kan sap være en option, sap er dog meget mere end et økonomisystem, så overvejelserne om dette kan betale sig skal gøres nøje og valget vil afhænge af om du vil mere en blot styre på økonomi. SAP er god til optimerer komplicerede og komplexe forretningsprocesser og til at synliggøre og nyttigøre ressourcerne.

MS business solutions er i mine øjne til små og mellemstore virksomheder, også selvom disse er spredt på flere lande. Fordelen som jeg ser det , er at du kan udbygge systemerne gradvist og få elementerne til at spille sammen, så det er nok her jeg ville ligge mine primære undersøgelser.

Hvis vi er nede i en mindre virksomhed, også selvom der er småafdelinger i flere lande, så kunne Stones Summa Sumarum måske være en tilligt alternativ, det skal dog undersøges i hvor stor grad den er international og hvilken support der kan ydes ude i verden. Igen har MS business solutions den fordel at den læner sig op ad MS globale net
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
07. februar 2006 - 14:30 #2
Der vil i hver afdeling være omkring 5-25 ansatte, så økonomisystemet skal være til mindre virksomheder, ihvert fald til at starte med. Det er derfor vigtigt at der er mulighed for at udbygge systemet hvis nu virksomheden skulle vokse mere end forventet.
Det er vigtigt at der er support muligheder i de enkelte lande, hvilket nok udelukker de mindste økonomisystemer. Der er nok ikke mange der har support i Holland, Belgien m.fl. Og udover det skal programmet også være i disse sprog, dvs hollandske menuer mm. Disse krav udelukker jo nok en del mindre økonomisystemer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2006 - 14:39 #3
Jeg ville nok kikke på MS business Solution C5. Den er scallerbar, Det er muligt at få support i stort set alle lande, den er velintegreret med de andre e andre MS systemer og brugergrændsefladen er velkendt
Avatar billede mariaf Juniormester
07. februar 2006 - 19:35 #4
C5 findes kun med dansk sproglag. Engelsk er på vej, men øvrige lande skal laves specielt. Det vil dog muligvis være billigere end at købe et større system.

Axapta kunne være en løsning, ligeledes Navision Attain eller Movex, måske som hostet løsning, hvor man betaler pr bruger - det findes i hvert fald på Axapta.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2006 - 21:10 #5
mariaf>er C5 og Axapta ikke så småt ved at smelte sammen (på sigt i hvert tilfælde)?
Avatar billede dma Nybegynder
07. februar 2006 - 21:22 #6
Nej, C5 og Axapta er to meget forskellige systemer. C5 er væsentligt mindre, men også væsentligt billigere at implementere. Axapta har forrygende skalerings- og internationaliseringsfaciliteter, men vi taler om relativt store omkostninger her. C5 tilgengæld kan meget til rimelige penge, men er ikke supporteret af partnere i udlandet. Som mariaf skriver er engelsk sproglag ved at være på plads til C5. Men yderligere sprog skal man selv oversætte (få oversat). Men måske kan man klare sig med engelsk??
Vælger du C5, vil man kunne portere til Axapta og få værdi for C5 modregnet, så pengene her er ikke tabt.

Jeg vil dog med et projekt af denne type alliere mig med med uafhængig konsulent, få udarbejdet en behovsanalyse - hvis det bliver så omfattende som du antyder vil pengene hertil ikke være spildt!
Avatar billede mariaf Juniormester
07. februar 2006 - 23:06 #7
Nej, Axapta og C5 smelter ikke sammen. Dels er de fundamentalt forskellige, og dels henvender de sig til hver sin ende af markedet efter amerikansk målestok. Navision og Axapta er nok nærmere fusion på sigt, mens XAL definitivt helt udgår.

C5 er dog et fint lille produkt til den absolut lave del af SMB (small business)  - amerikanerne regner det for små virksomheder, når man er under 500 ansatte, mens man i Danmark har en noget anden indeling. C5 passer til mellemstore virksomheder efter danske forhold.

Det vigtige ved franchise-virksomheder er egentlig at de kan indrapportere og at der er mulighed for at kontrollere regnskabet. Om de bruger A, B eller C er knap så vigtigt, især hvis der er landespecifikke krav, hvor et lokalt produkt har større værdi end et produkt påduttet af franchisehaver.
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
09. februar 2006 - 11:14 #8
Jeg takker for input.
Tror jeg må konkludere at valgtet står mellem SAP og et produkt fra Microsoft
Avatar billede hyldal Nybegynder
09. februar 2006 - 18:36 #9
Prøv at kigge på AxaptaOnline fra ServiceHosting.dk Det er en hostede ERP løsning til fast månedlig beløb, baseret på dit forhåndværende behov.
Avatar billede mariaf Juniormester
09. februar 2006 - 19:31 #10
Movex er ikke et microsoftprodukt.
Servicehosting kan nok anbefales - det er en god løning, når der kobles på, som du tilsyneladende har behov for.