Avatar billede hyldgaard Nybegynder
30. januar 2006 - 16:59 Der er 10 kommentarer

Hvordan laver jeg lookup med filter

Hej

Jeg er ved at lave en patient database i access I en patient tabel skal bruge et lookup over i en anden tabel som indeholder sygehuse / afdelinger, dette fungere også fint, men jeg kunne godt tænke mig at den laver et filter, således at den kun viser afdelinger, som svarer til det sygehus som jeg har valgt tidligere i denne patient tabel. Jeg kan kun få den til at lavet en input box, hvor jeg så skal skrive et sygehus, men jeg vil gerne have at den bare virker det som en combobox.
Avatar billede lordnelson Seniormester
30. januar 2006 - 17:44 #1
Er det i en formular det skal laves?

LN
Avatar billede -anders- Juniormester
30. januar 2006 - 18:27 #2
Forudsat at du arbejder i formular kan du bruge nedenstående metode:

Opret og indsæt en ubunden combox på din form, sørg for at gueiden er slået til (tryllestav i din værktøjskasse), vælg herefter mulighed 3, vælg din afdelingstabel som rækkekilde til comboen, og angiv hvilken værdi comboen skal anvende som opslagværdi. gem og luk formen.

Når du nu vælger en afdeling vise de relatere poster for den valgte afdeling. Access skriver automatisk koden for dig under After update event for din combo.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
30. januar 2006 - 21:08 #3
ok - prøver lige om jeg kan få det til at virke.
Avatar billede -anders- Juniormester
30. januar 2006 - 21:49 #4
I denne aktikel (gratis)http://www.eksperten.dk/artikler/894, kan du læse om netop denne metode. Metoden står omtalt ca. midt i artiklen (Navigering i mainform)
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
30. januar 2006 - 21:52 #5
Jeg kan ikke få det til at virke, jeg kan ikke se hvor den sammenligner valget af sygehus i patient tabellen, med hvilke afdelinger så er sat sammen med bestemte sygehuse i afdelingstabellen.
Avatar billede -anders- Juniormester
30. januar 2006 - 21:56 #6
Hvis du har opslag/relationer mellem tabellerne skulle det virke, hvis du poster din mailadresse kan jeg sende dig en lille demobase som reff. til ovenstående artikel
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
30. januar 2006 - 22:29 #7
jhp[at]mitea[dot]dk
Avatar billede -anders- Juniormester
30. januar 2006 - 22:33 #8
Demobase sendt
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
01. februar 2006 - 22:18 #9
Den er ikke lavet sådan lige som det jeg skal bruge. Jeg skal have et filter på en lookup box, således at når mani en form fx har valgt Aalborg Sygehus, når man så i næste lookup box skal vælge afdeling, så ser man kun de afdelinger som er på Aalborg Sygehus. I den du fremsendte vises de alle afdelinger som tilhører et bestem sygehus i en lang liste, og man kan ikke bare v ælge en som så bliver sat på den record man er ved at indtaste.
Avatar billede -anders- Juniormester
02. februar 2006 - 10:18 #10
Hej hyldgaard, du er nødt til at have nogle korrekte relationer imellem tabellerne, dette er helt grundlæggende. Den demobase jeg sendte dig var ikke tænkt som et forslag til hvordan du skal lave din db, men udelukkende tænkt som inspiration.

Jeg vil gerne tage et kik på din db, hvis det muligt at sende den som .zip fil, du finder min mailadresse ved at klikke på mit brugernavn.