Avatar billede mindcrawler Nybegynder
27. januar 2006 - 13:05 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Ny selvsamlet pc vil ikke starte

Hey

Har lige samlet min egen cp men den vil ikke starten. Jeg har kigget manualen til motherboardet igennem men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg eventuelt har gjort galt.

Hvad skal man typisk kigge efter?
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 13:08 #1
prøv med så lidt som overhoved muligt tilsluttet
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
27. januar 2006 - 13:10 #2
mener du eksternt udstyr eller internt udstyr som grafikkort, harddisk etc?
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 13:13 #3
internt udstyr, grafikkort skal du dog lade sidde, men netkort, lydkort osv (og evt emd kun en ram klods hvis det kan lade sig gøre)
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
27. januar 2006 - 13:18 #4
Sådan ser det også ud nu. Det eneste der er sat i er bundkort, grafikkort, sata harddisk , ram og et DVD drev.
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 13:20 #5
kører blæsere ?
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
27. januar 2006 - 13:26 #6
Nope... intet starter. Der er ikke engang nogen lamper der lyser eller noget.
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 13:28 #7
kontroller du ikke har lavet den klassiske fejl med at sætte et metal afstandsstykke et forkert sted så det kortslutter bundkortet, hvis det ikek er tilfældet, prøve med en anden PSU.
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
27. januar 2006 - 13:33 #8
Afstandstykkerne sidder heldigvis som de skal (Gudskelov ingen kortslutninger). Af strømforsyninger har jeg kun den jeg bruger nu. Det er en chill innovation 520 watt hvis det siger dig noget. Er der andet jeg kan gøre før jeg begynder at give strømforsyningen skylden og eventuelt sende den tilbage? Nu hvor vi snakker om stød så kan jeg mærke at kabinettet leder en svag strøm og giver lidt stød. Ingen ledninger rør kabinettet, det eneste er strømforsyningen der selvfølgelig er monteret i kabinettet...
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 13:39 #9
grunden til du får stød er pga den måde støjfilteret er lavet på (det er bla derfor computere altid bør være tilsluttet jord), men nu du er 100% sikker på afstandstykker sidder korrekt, så tyder det på en PSU fejl (men prøv først at fjern DVD og harddisk, så du er sikker på det ikke er en af de 2)
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
27. januar 2006 - 13:48 #10
prøvede også at tage dvd og harddisk fra men stadig ingen respons... så må jeg jo bare sende min psu tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2006 - 14:32 #11
Og så stiller jeg det klassiske spørgsmål, er du sikker på at du har sat de rigtige ledninger på POWER SWITCH ??
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
27. januar 2006 - 14:39 #12
hehe... ja det har jeg. Er kommet lidt videre nu. Maskinen starter og kører et lille stykke tid mens den prøver at boot bios men går ned ret hurtigt. Jeg er ret sikker på at det er strømforsyningen der laver ballade. Hele kabinettet og selve psu kabinettet giver stød der kan mærkes.
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 14:48 #13
lægger lige et svar hvis du kunne bruge noget af det jeg skrev ;)
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 14:51 #14
det kunne lyde som om et eller andet har fået "stel-forbindelse" til kabinettet
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 14:55 #15
donby det atspørger for stød er fordi det støjfilter der sidder i PSUén ikke fungerer 100% korrekt (normalt skal der ikke være en spænding forskel på kabinettet og jord, og lige nu er jeg 99% sikekr på at spørger ville kunne måle ca 115V ac mellem kabenit og jord.
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 14:58 #16
ok my bad :-) bare en ide he he
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 15:00 #17
donby np ;) (og du er faktisk ikke så langt fra sandheden, så helt forkert på den var du nu ikke ;) )
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 15:03 #18
det mindede nemlig om noget jeg selv har prøvet, der trak jeg en kobbersnor fra comp til radiator for at "jorde" den. men jeg har jo set dig før her på E screem-brille og du plejer at have styr på løjerne så jeg tror bestemt du har ret :-)
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 15:06 #19
donby jeg gør bestemt heller ikke noget for at gemme mig (nok nærmere tværtimod) *GG* og tak ;)

Ps. man må ALDRIG jorde noget til en radiator, sker der overgang i et eller andet, så vil alle der er fundet til samme radiator system kunen få stød, og vil i værste fald kunne dø af det (er kun aktuelt når vi taler installationer med kobber rør)
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 15:08 #20
så er det sku da godt jeg ikke futtede en 3-4 pensionister af i min opgang he he
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2006 - 15:43 #21
Du kunne jo også prøve at afmontere strømforsynen og sætte den på en avis (isolerende) og herefter prøve at starte computeren og se om du fortsat kommer i stødet
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 16:49 #22
helgec det vil han gøre da stel på PSU er forbundet til stel (dvs de sorte ledninger) og er derfor samme punkt som kabinettet.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. januar 2006 - 20:01 #23
kommer pludselig i tanke om at CI* psu'er har et rygte om at de brænder mobos af....
Det er noget jeg har hørt rundt omkring (heldigvis har jeg ikke erfaret det) det er bla. derfor jeg valgte en HIPER PSU i stedet. Den er god ;D

Du sagde du ikke havde en anden PSU, men jeg tror nu også som de andre siger at det er PSU'en der er skyld i problemet, og det ville være godt hvis du kunne prøve med en anden.
Kan du ikke nakke en fra en anden computer ? hehe, bare imidlertidigt self ;D !
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. januar 2006 - 20:02 #24
*CI= Chill Innovation hvis i nu ikke lige var med på det ;D
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
28. januar 2006 - 12:47 #25
Hey.. tak for svarene eller sammen. Jeg fandt ud af at både den ene ramblok og min harddisken er defekt. Computeren ville ikke starte med den defekte ram blok og man kunne ikke installere windows på harddisken (Sjovt nok).
Angående strømforsyningen så fulgte der ikke et jord stik med og det var så derfor jeg hele tiden fik stød. Jeg smækkede et nyt på og nu er alt godt :-)
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 12:49 #26
det var da godt du ikke zappede nogen til støv :-) men surt med hardwaren
Avatar billede screem_brille Novice
28. januar 2006 - 12:55 #27
her kommer så et svar ;)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. januar 2006 - 13:34 #28
jeg behøver naturligvis ikke point.
Håber du får din pc op og køre igen (hvis den da ikke allerede virker)
fortsat god dag ;D
Avatar billede screem_brille Novice
28. januar 2006 - 19:58 #29
sjovt at spørger forsvandt lige efter ?