Avatar billede herlufsen Nybegynder
17. januar 2006 - 13:47 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Cola i tastatur / Medion-bærbar

Hej eksperter

Jeg har været så uheldig at spilde lidt cola ned i tastaturet på min bærbare Medion. Jeg slukkede computeren med det samme, vendte den rundt, så det ikke løb ned og satte den senere til at tørre foran en blæser med kold luft.

Efterhånden virker det meste af tasturet igen, der er dog nogle knapper (primært) i nederste linje, der ikke længere reagerer. Det virker ikke til, at resten af computeren har taget skade – mouse pad, højtalere, dvd-drev og alt andet virker og den opfører sig ikke underligt.

Men hvad gør jeg nu? Er det forholdvis til at skifte tastaturet på en sådan model? Og kan man gøre det selv? Eller risikerer jeg, at der er en del, der er ødelagt? Og hvad koster en reparation?

Tak for hjælpen

Kristian
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 13:50 #1
Tag det af og rens det
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. januar 2006 - 13:51 #2
Hmm... du kan vel pille knapperne af tastaturet ;) Og gi dem en vask :P

Den hurtigste måde at få dem af på er at tage en støvsuger med helt ny pose (mest for din egen "hygiejne") og så bare fuld skrald på sugeren og så suger du bare knapperne af :D

Jeg tager selvfølgelig IKKE noget ansvar for dine knapper, tastatur, computer eller støvsuger!

Evt. kan du prøv om det faktisk kan lade sig gøre at få knapperne af først ved at prøve forsigtigt med en tast du ikke bruger så meget.. fx "scroll lock" eller "pause/break"
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. januar 2006 - 13:52 #3
Huset: Nu er notebook-mesteren igang igen - he he !-)
Avatar billede draeber Nybegynder
17. januar 2006 - 13:53 #4
enig med huset.

Tag hele tastaturet af. Det sidder sandsynligvis fast med to små stjerneskruer.
Køb i forvejen en dåse kontaktrens og brug det, til at rense tastaturet for det fedtede stads der formentlig sidder tilbage efter colaen.

Det er ikke nemt at finde et nyt tastatur til sådan en
Avatar billede draeber Nybegynder
17. januar 2006 - 13:53 #5
jeg ville IKKE gøre som phliplip foreslår
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. januar 2006 - 14:00 #6
draeber: Why not -he he- du kan jo ikke komme ind under tasterne og gøre dem rene hvis du bare piller tastaturet ud ;)
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 14:02 #7
"Den hurtigste måde at få dem af på er at tage en støvsuger med helt ny pose (mest for din egen "hygiejne") og så bare fuld skrald på sugeren og så suger du bare knapperne af :D"

Kan sgu da ikke være ment seriøst!?

Kommentar: phliplip

Øhh har det ringet ud?
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. januar 2006 - 14:04 #8
hehe - Det gas! Man må kunne tage lidt gas hvis man er så tosset at tabe Cola i sin bærbare :P

13:52:21 -> Det var dig jeg mente hvis du skulle være i tvivl :)
Avatar billede herlufsen Nybegynder
17. januar 2006 - 14:06 #9
Hey -

Jeg har forsøgt at løsne de enkelte taster, der ikke virker - og har givet dem en gang sprit forsigtigt med en vatpind. Det har ikke givet resultat endnu. Tilgengæld har jeg ikke fundet ud af, hvordan jeg kan løfte hele tastaturet af...!? På min gamle bærbare kunne det gøres oppe fra, så man ikke skulle pille hele bunden ud...

Men øh... når en rensning ikke virker, så skal der vel et nyt tastatur til? Og hvad vil det koste hos en prof reperatør?

Kristian
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 14:08 #10
Forskelligt fra firma til firma, men du burde kunne rense dem optimalt
Avatar billede draeber Nybegynder
17. januar 2006 - 14:16 #11
Du skal nok løfte en lille dækplade af et sted f.eks. foran skærmen, for at komme til skruerne. Hvis du kan få hele tastaturet af, kan du "blæse" en ordentlig omgang kontaktrens ind under knapperne. Det renser bedre end du kan komme til med en vatpind.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
17. januar 2006 - 19:34 #12
desuden phliplip ville der være luft imellem støvsuger og tastatur så der ville ikke ske en skid! du er helt væk..
Avatar billede herlufsen Nybegynder
17. januar 2006 - 22:24 #13
Der kan sq ske ting og sager, når man ikke er hjemme... den bærbare har kureret sig selv... eller noget i den retning. Efter jeg sprittede under tasterne den anden dag har comp. stået slukket i to døgn. Nu er den der... alt virker... såeh... men hvis nu nogen svarer, så deler jeg points ud ;-)
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. januar 2006 - 23:42 #14
mads-3: TRO MIG! Man kan godt suge taster af med en støvsuger!! Det er FAKTUM! Om jeg er helt væk, kan diskuteres!

Eftersom min idé med at pille tasterne af og vaske/rense dem nok er det der har givet pote, tillader jeg mig at ligge et svar :P Støvsuger eller ej - he
Avatar billede draeber Nybegynder
18. januar 2006 - 07:55 #15
svar...
Avatar billede herlufsen Nybegynder
18. januar 2006 - 09:21 #16
... og bare for, at ingen misforstår... jeg har aldrig prøvet ideen med støvsugeren af. Jeg løftede forsigtigt tasterne med en lille skruetrækker, rensede tasterne og det underliggende med sprit - og lod så den bærbare tørre i et døgn eller to... og vupti - så virkede lortet :-)
Avatar billede huset Praktikant
18. januar 2006 - 09:24 #17
øøøøøøh
Avatar billede phliplip Nybegynder
18. januar 2006 - 10:31 #18
herlufsen: Hva'.. huset blev da lige snydt der, gjorde han ikke?
Avatar billede huset Praktikant
18. januar 2006 - 10:48 #19
Pyt med det
Avatar billede mads-3 Nybegynder
18. januar 2006 - 18:53 #20
mads-3: TRO MIG! Man kan godt suge taster af med en støvsuger!! Det er FAKTUM! Om jeg er helt væk, kan diskuteres!

hehe, du har sgu humor
Avatar billede phliplip Nybegynder
18. januar 2006 - 22:45 #21
mads-3: !-)