Avatar billede queasy Nybegynder
12. januar 2006 - 21:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ingen lyd - ingen lydenhed ?

Efter at min pc crashede har jeg installeret ny hd og re-installeret XP. Jeg manglede et par drivere, men fandt dem efterfølgende på cd'en. Nu er min lyd (som virkede efter re-installationen) imidlertid borte, og iflg. "lyde og lydenheder" er der ingen lydenhed og jeg kan end ikke afspille system-lyde.

Iflg. enhedshåndtering har jeg en ethernet-controller uden driver, men jeg kan ikke se hvad dét handler om, og jeg har i øvrigt ikke andre diske end xp-reetableringen.

Så vidt jeg kan se har jeg et onboard lydkort (og får i øvrigt at vide i højttaleren at "computer is booting from operating system" så noget lyd ER der altså ??!??

Jeg synes jeg har været vidt omkring og har også kørt en sfc /scannow - uden synligt resultat.

Er der nogen gode råd ? Mine evner er holdt op med at slå til for længe siden..
Avatar billede sdn Nybegynder
12. januar 2006 - 21:47 #1
Hvilket bundkort har du i din PC??
Avatar billede queasy Nybegynder
12. januar 2006 - 22:01 #2
Altså jeg har hentet EVEREST programmet (som jeg blev opmærksom på da jeg trawlede ekspert-svar igennem) og det fortæller mig at det er et ASUS A7N8X-E Deluxe.
Avatar billede sdn Nybegynder
12. januar 2006 - 22:25 #3
Driverne til dit bundkort finder du her:
http://support.asus.com/download/download_item_nn.aspx?model=A7N8X-E%20Deluxe&product=1&f_name=&type=Latest&SLanguage=en-us
Klik på drivers og øverste resultat er driver til onboard lyd.
Hente også de andre drivere til WinXP.
Avatar billede queasy Nybegynder
13. januar 2006 - 01:00 #4
Nu har jeg hentet alle de drivere jeg kan finde - og lige lidt hjælper det. Må kigge nærmere på det i morgen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 01:06 #5
Check om on-board lyd er aktiveret i BIOS. Det kan jo have ændret sig af en eller anden grund.
Avatar billede msknives Nybegynder
13. januar 2006 - 08:05 #6
Har du husket at intallere alle bundkortdrivere, lyd, LAN osv. efter Windows installationen?  For du siger både LAN og lyd er væk, men hvis du så har installeret driverne, så kan de jo godt være med fejl/defekte. Det oplevede jeg selv med et nyt ASUS kort hvor bundkortdriverne ikke ville virke ordenligt, det sker dog yderst sjældent. Har du husket at vælge foretrukne lydenhed i Windows?  Det har jeg ofte selv glemt efter en geninstallation af XP, man tjekker alle stik og driver og klaphat så har man ikke aktiveret lydkortet... Håber du finder løsningen.
Avatar billede queasy Nybegynder
13. januar 2006 - 08:54 #7
Jeg har "grønt lys" i enhedshåndtering nu (ingen enheder uden driver), men lige lidt hjælper det. Har prøvet at reinstallere alle de drivere jeg kan komme i tanker om, men der findes ikke nogen der er bedre end den installerede. Bør jeg slette dem helt først, hvis de nu er "defekte" ? men prøver lige igen i aften. Jeg har sågar rodet mig ud i at kigge i BIOS, men selv om det ikke er noget jeg normalt tør rode med så dét også ok ud.

Hvor skal jeg vælge foretrukne lyd-enhed ? Jeg får ingenting at vælge imellem (alt er gråt-i-gråt).

Som sagt - jeg prøver driverne igen i aften. Det ER nok dér koen er begravet trods alt :-)
Avatar billede queasy Nybegynder
13. januar 2006 - 18:37 #8
Har geninstalleret drivere - der er lyd..
Avatar billede msknives Nybegynder
13. januar 2006 - 19:21 #9
Dejligt at høre