Avatar billede kroxx Nybegynder
12. januar 2006 - 21:26 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med 2 DVD Brændere

Jeg kan brænde én dvd på 16x speed, men når jeg brænder 2 dvd'er på hver 4x speed er der ind i mellem problemer med at den ikke kan nå at fylde bufferen op hurtigt nok (bruger DVD decrypter). Brænderne kører på hver deres ide controller og jeg bruger kun sata hdd'er.
Brænderne er begge NEC 3550A, HDD'erne er: WD raptor 74gb & 2x Maxtor DM10 300gb.
Det skal lige siges at når der brændes fra 2 forskellige harddiske er der ingen problemer, kun når der brændes fra den samme og det lige meget hvilke af de 3 hdd'er det er!

Jeg har lige geninstalleret computeren og alle diske er blevet scannet og deframenteret.

Resten af mit system:
CPU: A64 3000+ Venice 1,8GHz @ 2,25GHz
MB_: DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D
HSF: ZALMAN CNPS 7700-Cu m. Arctic Silver 5
RAM: GSKILL 2.5-4-4-8 2x512mb ddr600 dual
PSU: Antec SmartPower 2.0 500W (32A-35A-17A/19A)
GFX: ASUS Extreme AX700/TD 256MB 400/250 @ 470/270

Problemet er sporadisk og jeg kan til tider endda brænde med 2x 6xspeed. Nogen der kan komme med en løsning/forklaring på dette problem?

Takker,
KroxX
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 21:27 #1
ja søge hastigheden på dine diske er for høj.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 21:36 #2
Det lyder da meget normalt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 21:42 #3
Inden du starter med at brænde, kan du i joblisten afslutte alle programmer, som står ud for dit brugernavn, og så præve igen. Som sagt er det meget normalt, for som screem skriver, så kan dine diske ikke følge med til at levere data til 2 brændinger.

Hvis du har lukket aalt hvad du har kørende, og kun kører med brænderprogrammet, så er du sikker på, at dine diske ikke bliver forstyret af andre programmer under brændingen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 21:43 #4
Det behøver ikke at være selve dine diske den er galt med, men diskkontrolleren. Den kan forstyres af andre programmer.
Avatar billede kroxx Nybegynder
12. januar 2006 - 22:22 #5
Hvis jeg kan skrive med 16x speed uden problemer, kan jeg ikke se hvorfor, den skulle have problemer med at søgehastigheden er for høj?
Det lyder det ikke som om at der er nogen nævneværdig aktivitet på disken. Desuden kan jeg ligge 2 hele dvd'er ind på én disk på 5 minutter, hvorimod de 2 brændinger på 4x speed tager 15 minutter.
Det skal lige siges at de diske jeg brænder fra absolut intet har installeret, det er ren opbevaring. Jeg kan derfor ikke umiddelbart se hvilke andre programmer, der skulle have nogen indflydelse på disse? Eneste andet program jeg har kørende er mit antivirus program og det har jeg forsøgt at deaktivere uden nogen effekt.

Nogle andre tanker omkring mit lille problem her? :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 22:30 #6
Hvem styrer diskene ?

Som allerede skrevet, skal data forbi dit I/O subsystem på dit bundkort, nemlig dine disk kontrollere. Dine diskkontrollere styrer også din systemdisk, som, hvis det var mit system, ville være WD Raptor.
Avatar billede kroxx Nybegynder
12. januar 2006 - 23:46 #7
jamen dragonknight, hvis jeg nu brænder med 16x speed uden problemer går der jo 4 gange så meget data igennem den ene ide controller som når jeg brænder med 4x.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 00:50 #8
Jo det har jeg forstået.

Forestil dig, at du har åbnet vandhanen i køkkenet, og i håndvasken i badeværelset. Det er dine 2 DVD brændere.

Nu går du ind i bruseren, og åbner for hanen til bruseren. Lukker den, åbner den, lukker den, åbner den osv. Bruseren er dit system drev, som af og til beslaglaegger resourcer.

Det er i princippet det der sker, og af og til, så kommer der ikke nok data til brænderen til at holde bufferen fyldt, og naturligvis tømmes den.

Du kunne prøve at brænde med X2 paa begge.

Sorry, men mit keyboard er lige holdt op med at kunne skrive ae og aa.
Avatar billede kroxx Nybegynder
13. januar 2006 - 08:54 #9
Jeg beklager dragonknight, men jeg kan desværre stadig ikke se hvorfor det skulle ske. Hvorfor skulle mit systemdrev (bruseren) gå ind og tage nogen form for resourser fra de 2 vandhaner? For det første kører mit systemdrev jo på en sata controller og brænderne på en ide controller, og for det andet er der jo absolut intet installeret på andet end systemdrevet, hvorfor der vel ikke skulle være nogen grund til at systemdrevet lavede noget på de andre diske andet end at fortælle dvd decrypter at det er den fil der skal brændes.

Jeg læste noget om DMA/PIO, hvor hvis der var problemer med CRC errors kunne drevet blive tvunget over i PIO mode. Eneste måde at få det tilbage til DMA var så at afinstallere og genstarte. Det prøvede jeg lige og nu brænder de fint samtidigt. Om det rent faktisk har noget med det at gøre, eller det er en ren tilfældighed er svært at svare på før jeg har testet noget mere. Det har i langt størstedelen af tilfældende slet ikke været et problem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 12:28 #10
Data skal passere den samme databus uanset det er IDE eller SATA drev.
Avatar billede kroxx Nybegynder
13. januar 2006 - 17:22 #11
ok, men det giver for mig stadig ingen som helst mening hvorfor at den uden problemer skulle kunne klare ~20000kb/sek (16x) og ikke 2x ~5000kb/sek (4x) + at den kan klare at jeg ligger ind med ialt ~40000kb/sec (2*16x).
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 22:11 #12
Rent administrativt set fra Chipsettet, så er der forskel på, om det er 1 enhed der skal have en større mængder data, eller der er 2 enheder der skal have data.

Skal det forståes således, at du kan brænde med 2 gange - 16X, men ikke med 2 gange - 4X ?
Avatar billede kroxx Nybegynder
15. januar 2006 - 11:01 #13
Nej, jeg kan ikke brænde med 2* 16x men skal jeg have lagt 2 dvd'er in på computeren kommer den op 2* 16x. Hvorfor skulle der være så stor forskel på hvilken vej dataen flyder?
Avatar billede kroxx Nybegynder
15. januar 2006 - 12:13 #14
ok, nu er jeg totalt lost! Brændte jeg lige 2* 6x uden problemer og så tænkte jeg at jeg ville prøve med 2* 16x, og det virkede perfekt!!

I 12:10:12 Average Write Rate: 14.497 KB/s (10.5x) - Maximum Write Rate: 21.099 KB/s (15.2x)
I 12:10:24 Average Write Rate: 13.935 KB/s (10.1x) - Maximum Write Rate: 20.882 KB/s (15.1x)

så det kan da ikke være databussen der er noget galt med, eller hvad?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2006 - 17:07 #15
Nej jeg tror ikke der er noget galt med data bussen, for som jeg skrev til at starte med, så er det normalt det du oplever en gang imellem.

Hvis databussen kun skal levere data til brænding på begge DVD'ere, bør der være båndbredde nok til at holde bufferen fyldt hele tiden. Problemet vil først opstå, når der er andre enheder, som også anvender databussen samtidig med begge brændere er i gang med at brænde.

Der er stor forskel på, om der læses fra 2 DVD'er, eller der brændes på 2 DVD'er. Ved læsning aksepteres der store udsving i læsehastigheden, hvorimod ved skrivning, aksepteres der ikke de store udsving.

Jeg kan kun anbefale dig, at alle programmer der besætter resourcer lukkes ned, når du vil brænde på begge DVD'ere, for at minimere risikoen for buffer underrun.
Avatar billede kroxx Nybegynder
15. januar 2006 - 22:06 #16
Det var det sjove ved det hele, jeg havde ikke engang slukket for mit antivirus og alligevel kørte det fint. Ellers lukker jeg altid ned for alting...

Er der nogen måde hvorpå jeg kan se hvilket program eller hvad det nu er der er skyld i problemerne? Jeg har prøvet at se i taskmanager, men der ser ikke ud til at være nogen programmer der tager resourcer.

Lav lige et svar dragonknight så jeg kan sende pointene i din retning. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2006 - 22:44 #17
Ping ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
15. januar 2006 - 22:51 #18
dragonknight dvs vi er enige i det er pga diskenes søgehastighed ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2006 - 23:46 #19
Jeg er af den opfattelse, at der er den til rådighed værende båndbredde på databussen, som under visse situationer giver for lidt båndbredde til at de 2 brændere kan køre uden buffer underrun.

Når den kan gøre det af og til, så er det jo ikke selve disken der læses fra, som er problemet, så nej, jeg mener ikke det er søgehastigheden på disken der er problemet. Southbridgen er blot på overarbejde.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2006 - 23:46 #20
Det sidste skulle ikke være et svar, sorry.
Avatar billede kroxx Nybegynder
16. januar 2006 - 17:21 #21
Jeg har lagt mærke til, at når det ikke virker er det som om der meget aktivitet på en af diskene, men i taskmanager ser det ikke ud som om der er nogen programmer, der bruger nogen cpu eller specielt mange ram resourcer. Men der må vel være et program, der på en eller anden måde får sat disken igang, og der må da være en måde hvorpå man kan tjekke dette?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 17:41 #22
Er der ikke en af systeminformationsværktøjer her, som kunne kaste lys over dette: http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 17:43 #23
Desuden laver XP mange check at systemer hele tiden, også af hvor meget plads ledig plads der er på de enkelte drev.
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 17:48 #24
ja og hvor fragmenteret drevet/drevene er