Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 09:53 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Trigger hvis temperatur over +5C

Systemet skal kunne sende en mail når temperaturen på en af vores følere kommer over +5C.
Databasen opdateres med målerdata hver 30 min., hvilket afvikler triggeren.
Jeg har følgende stump af en trigger, men mangler den del der undersøger om værdien er over +5C.
Feltet der skal undersøges hedder....hmm....mitFelt. :)

CREATE TRIGGER alerter
ON [dbo].[minTabel]
AFTER UPDATE, INSERT
AS

DECLARE
          @recipients_var as varchar(255),
          @subject_var as varchar(255),
          @Message_var as varchar(255)

SELECT @recipients_var  = 'me@mail.dk'
SELECT @subject_var = 'Temperatur alert'
SELECT @Message_var =  'Temperaturen er over +5C, tag de fornødne forholdsregler'

EXEC master..xp_sendmail
        @recipients = @recipients_var,
        @subject = @subject_var,
        @message = @Message_var
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 09:56 #1
Noget med

If Exists (SELECT * FROM minTabel WHERE mitFelt > 5)
  Begin
  .
  End

Men skal den del der mailer ind mellem Begin og End?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 10:02 #2
CREATE TRIGGER alerter
ON [dbo].[minTabel]
AFTER UPDATE, INSERT
AS

DECLARE
          @recipients_var as varchar(255),
          @subject_var as varchar(255),
          @Message_var as varchar(255)

SELECT @recipients_var  = 'me@mail.dk'
SELECT @subject_var = 'Temperatur alert'
SELECT @Message_var =  'Temperaturen er over +5C, tag de fornødne forholdsregler'

if exists (select * from inserted where mitFelt > 5)
  EXEC master..xp_sendmail
          @recipients = @recipients_var,
          @subject = @subject_var,
          @message = @Message_var
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 10:05 #3
Når du arbejder med triggere, har du to tabeller: Inserted og Deleted.

Deleted indeholder de slettede poster og er aktuel i Delete triggere og Update triggere. I Update triggere er det posternes nye værdier, i Delete triggere de slettede poster.

Inserted indeholder de nye poster og er aktuel i Insert og Update triggere. I Insert triggere er det de nye poster, og i Update triggere er det posternes nye værdier.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 10:50 #4
Jeg er dog ikke helt sikker på at det bliver som jeg gerne vil have det.
I systemet er der 50 målere, som alle bliver opdateret ca. samtidig (en post indeholder et ID (Identity-felt), Måler, Dato, Klokkeslæt og Tæller)
Når der bliver indsat en ny post, skal der checkes for de 10 udvalgte målere.
Er det nødvendigt med 10 triggers med hver deres navn eller kan man lave det som en stor trigger? De trigges ikke ved samme værdi...
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 10:57 #5
Jeg har også brug for at kunne sende navnet på føleren pr. mail/sms, men hvordan?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 10:58 #6
Så må du lave to tabeller:

Målere, som indeholder de enkelte målere
MålerAlarmer, som indeholder målernes alarmindstillinger (temperaturoverskridelse osv.) Denne har en fremmednøgle til Målere. Kan også indholde oplysninger om hvem, hvad og hvor omkring modtager.

På den måde kan du i triggerne lave et join mellem Inserted og MålerAlarmer og hente de alarm/målerspecifikke oplysninger.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 10:59 #7
Nu hedder den jo
AFTER UPDATE, INSERT
Men hvad hvis jeg kun ville have efter indsættelse af data? Sommetider opdateres data manuelt og hvis noget går galt i opdateringen, skal brugeren helst ikke have 5000-6000 mails/SMS!
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 11:02 #8
Har du defineret en update, inser trigger, så kan du skille updates fra inserts ved at se på indholdet af deleted.

Poster, der er dannet af updates, har en post i både inserted og deleted.
Poster, der er dannet af inserts, har kun en post i inserted.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 11:04 #9
Der kommer da også flere og flere krav!
Hvis måleren kommer under den specificerede værdi, skal der checkes om den har været tidligere (1 time tilbage, dvs. 3 målinger i alt som skal overskride grænsen)
Der skal så sendes en mail indeholdende data for det seneste døgn for den pågældende måler!
Jeg har #¤%# ikke point nok til at reward'e sådan et spørgsmål...! :(
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 11:05 #10
Det bliver vist noget langhåret trigger noget, det her!
Kender intet til triggere, men må hellere læse lidt på det (har heldigvis adgang til www.books24x7.com)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 11:11 #11
Med den sidste betingelse, så bliver den langhåret ja.

Spørgsmålet er, om det ville være nemmere at droppe triggerne med dette udseende og i stedet lave en trigger, som sætter et flag - f.eks. i en dummy-tabel.

Derefter kunne der laves et program, som hvert minut tjekker på dette flag. Når flaget bliver sat, undersøger programmet det sidste døgns målinger og handler ud fra det med mail/sms osv. Når behandlingen er færdig, nulstilles flaget.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 11:28 #12
Kan jeg i det mindste får mailen til at inkludere navnet på triggeren?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 11:33 #13
Vil det ændre noget at bruge 10 forskellige triggers eller er det complete overload af SQL Server'en?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 11:35 #14
Jeg ville lave følgende datastruktur:

Målere
  PK: MålerID
      Målernavn
      Øvrige måler stamdata

MålerAlarmer
  PK: AlarmID
  FK: MålerID
      Øvrige alarm data, heriblandt temperaturgrænse, modtageremail, modtagersms,
      alarmbesked osv.

MålerAflæsnnger
  PK: AflæsningID (kan godt være et Identity)
  FK: MålerID
      Tidspunkt (indeholder både dato og tid)
      MålerVærdi

Triggeren skal laves på Måleraflæsninger, og så kan du ved hjælp af joins mellem disse tabeller hente de relevante oplysninger.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 11:38 #15
Min tid lige nu er begrænset, men jeg kan kigge på det i aften, hvis du vil have det. Giv mig evt. en mailadresse.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 11:41 #16
Takker mange gange, Benny.
kim@pumpingiron.dk
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
12. januar 2006 - 12:06 #17
Er lidt i tvivl om hvordan man "fortæller" SQL Server at MålerID (i MålerAlarmer) er en FK fra Målere...
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. januar 2006 - 12:33 #18
Du behøver ikke fortælle SQL Server det, men nøjes med at overholde relationen det.

Skal du sætte den på, så kig i books online efter foreign key constraint.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
17. januar 2006 - 10:31 #19
Jeg takker for forslaget, benny. Ved du om det er muligt at undersøge, i en trigger, om dags dato er en lørdag/søndag?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2006 - 10:36 #20
Det kan du ved at kigge på AFAIR DatePart. Du skal være opmærksom på indstillingen af DateFirst.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
17. januar 2006 - 10:58 #21
Du skulle vel ikke ligge inde med et eksempel?
Fra BOL:

DATEPART and SET DATEFIRST (Level 4)
SQL Server 6.x SQL Server 2000
The SET DATEFIRST setting of the DATEPART function had no effect on the week datepart. The week datepart may give values different from earlier versions of Microsoft® SQL Server™. However, any difference will appear only if the SET DATEFIRST setting is not the default (the U.S. English default is 7).
If the year provided in the DATEPART function has 366 days, a week value of 54 can be returned if the first week of the year starts on a Saturday, and the year ends on the same day of the week with the first day of the week counted from Sunday.

When using the ISO 8601 standard, week values are always from 1 through 53, as the first week of the year is guaranteed to have a minimum of 4 days.

Expect different results as compared to earlier versions of SQL Server. Use the default value for SET DATEFIRST so that DATEPART returns the expected results for the week datepart. Otherwise, DATEPART values will be one less than expected
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
17. januar 2006 - 10:58 #22
Hov, det var det forkerte "link" i BOL! Jeg har fundet det... :)
Tak
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 10:30 #23
Jeg har et lille (tillægs)spørgsmål:

Kan jeg få "overført" værdien af den indsatte post til mailen/SMS'en?
(følgende virker ikke, jeg får en fejl: Error 116: Only one expression can be specified in the select list when the subquery is not introduced with EXISTS)

IF Exists (SELECT * FROM inserted WHERE Måler='MinMåler' AND Tæller > -15)
    SELECT @Value_var = (SELECT * FROM inserted WHERE Måler='MinMåler' AND Tæller > -15)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
18. januar 2006 - 10:35 #24
Problemet er, at forsøger at lægge et resultatsæt i en variabel. Du er nødt til at definere en variabel for hver information, du vil have med i mailen og så kombinere disse variable i mailen efterfølgende:

if exists (select * from inserted where Måler='MinMåler' and Tæller > -15)
  select @Value_Var1=Value1, @Value_Var2=Value2
  from  inserted
  where  Måler = 'MinMåler' and Tæller > -15

Herefter bruger du @Value_Var1, @Value_Var2 osv. som du har lyst til.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 10:38 #25
Never mind, fik løst det ved kun at vælge Tæller i stedet for *.
Men hvordan indsætter jeg et linieskift i beskeden sendes med mail?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 10:39 #26
Du ER altså godt nok hurtig med en løsning, Benny (krydser fingre for at du har en løsning på mit sidste spørgsmål...)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
18. januar 2006 - 10:39 #27
Char(13) + Char(10), AFAIR
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 10:40 #28
:)
Thanks
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 10:43 #29
Kan man også sende mail til Cc (og Bcc)?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 10:47 #30
Det behøver jeg heller ikke, Triggeren henter alt fra feltet Mail, som jo ikke behøver indeholde kun en mailadresse (feltet er af typen varchar(255), så ingen problemer i at angive flere adresser)
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 11:05 #31
Jeg kan da også blive ved!
Er det muligt at formattere felterne Dato og Klokkeslæt (som ligger i inserted), så jeg for Dato kun får datoen og for Klokkeslæt kun...ja, klokkeslættet?
Jeg troede man kunne bruge
Format((SELECT Klokkeslæt FROM inserted WHERE Måler=MinMåler' AND Tæller > + @LimitValue_var))
Men den går ikke.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 11:21 #32
Glemte at sige at Dato og Klokkeslæt variablerne er defineret som varchar(255).
Prøvede at lade dem være som datetime og smalldatetime, men så går det galt med variablen Klokkeslæt:
ODBC: Kaldet lykkedes ikke.
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Syntax error converting datetime from character string. (#241)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
18. januar 2006 - 13:28 #33
Hvad jeg ikke forstår er, at du vil have delt dato og klokkeslæt ud i to variable? Oplysningen ligger fint i en datetime. Og den kan du konvertere/formattere til tekst ved hjælp af Convert (se BOL).
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 13:35 #34
Det vil jeg heller ikke. Eksempel på dato i den sammenkædede tabel:

Eksempel på tidspunkt:

Men når jeg henter dem ind i triggervariablerne (som varchar, datetime eller smalldatetime), vil dato få påhæftet et tidspunkt (mener det var 12:00 AM) og tidspunktet ændres der ikke på.
Derfor vil jeg have skåret noget af dem begge.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
18. januar 2006 - 13:40 #35
Så skal du kigge på Convert. Hvordan er de defineret i den tabel, hvor de kommer fra?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
18. januar 2006 - 14:18 #36
Dato er som smalldatetime, klokkeslæt som datetime.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
18. januar 2006 - 14:24 #37
convert(nvarchar, Dato, 105) og convert(nvarchar, Klokkeslæt, 108)