Avatar billede tinem Novice
09. januar 2006 - 18:17 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Tjekliste - Backup af hvad/hvordan inden nyinstallation af XP?

Jeg har forgæves søgt efter sådan en tjekliste som har en oversigt over ALT hvad man skal huske, så nu spørger jeg jer om I kender en sådan? Ellers kunne den måske blive lavet NU og lagt under Artikler? Det er jo mange gange de samme ting som folk bruger på sin computer.
Avatar billede npr Nybegynder
09. januar 2006 - 18:24 #1
Det kunne jeg også li' at vide !!

Anyone ??
Avatar billede hcma Novice
09. januar 2006 - 20:37 #2
jeg ved ikke hvor der ligger sådan en checkliste, men på onsdag skal min have den store tur, med bl.a. udskiftning af harddisken, så jeg er i fuld gang med at lave min helt egen liste:
1. drivere/programmer til alle interne samt eksterne enheder skal ligge klar. (grafikkort, bundkort, printer, mus, tastatur, usb-enheder o.s.v.)
2. skal have minimum SP2 liggende klar på cd
3. alle mine programmer skal ligge klar til install. (så husk serienumre)
4. back-up af alt jeg ikke har på CD.
5. back-up af internet- + email-indstillinger.
6. Foretrukne
7. Hvor mange partitioner vil jeg have
8. Evt. lave et Ghost af nuværende komplette installation
9. først gå på internettet når firewall OG antivirus er installeret og så som det første sørge for at få opdateret AV.
10. ??? nok en masse ting som jeg alligevel har glemt
09. januar 2006 - 20:52 #3
PS: Nævnte M$ ServicePack2 ka' let sakses fra
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Men som sagt instaleres FØR FØR FØR forbindelse til internettet (Stikket UD!!!).
Når det er så gået godt og efter en genstart eller to - først DA tilslut internettet igen og gå i start ->programmer ->Windowsupdate og lade din maskine scanne for nyeste opdateringer. Installer dem du får anbefalet. Der skal nok være >40 'pakker' ...

En anden ting du bør huske er:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=tinem&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp ...
Avatar billede hcma Novice
09. januar 2006 - 23:33 #4
dr1 >>  updates !!  (jeg vidste der var noget jeg havde glemt at skrive på listen)  ;o)
10. januar 2006 - 07:27 #5
La' os nu se (=læse) om <tinem> vender tilbage... tihi...
Avatar billede tinem Novice
10. januar 2006 - 15:23 #6
>1. drivere/programmer til alle interne samt eksterne enheder skal ligge klar. >(grafikkort, bundkort, printer, mus, tastatur, usb-enheder o.s.v.)
Finder Windows XP Pro ikke selv driverne? Og hvis ikke skal man så installere de GAMLE drivere som fulgte med computeren eller skal man prøve at finde nogle nyere inden på producenternes hjemmesider?

Jeg har lagt nogle informationer om min computer her http://www.tinemuller.dk/computer/, hvor det også er meningen at jeg vil indsætte alle de tips som vi finder ud af her.:-)

Andre ting vi skal have tjek på er:
ICQ Pro 2003b - hvordan får man history med over på den nye HD og hvad hvis man vil bruge den nye ICQ5??
Skype - hvordan får man chatten med over på den nye HD?
Mappen til Danske Netbank på C: kan den bare kopieres til den nye computer og vil ens online budget m.m. så virke igen?
emule - http://forum.emuleguides.dk/index.php?showtopic=83&hl
Dreamweaver MX 2004 - http://www.macromedia.com/devnet/dreamweaver/articles/site_definitions.html og man skal vistnok også huske at kopiere sine extensions
Bruger man et FTP-program skal man huske at kopiere sine oplysninger om sine hjemmesider

Jeg har NortonGhost 9, som jeg måske kan bruge til noget fornuftigt i denne proces? I computeren har jeg en 40GB hd som jeg skal have installeret en nyinstallation af Windows XP Professional med Servicepack 2 på dansk, som jeg har på en enkelt CD. Tingene som jeg tager backup af kan flyttes til min eksterne HD 80GB.

Vi kan sikkert i samarbejde finde en hel masse andre ting jeg/vi skal huske?
Avatar billede tinem Novice
11. januar 2006 - 13:59 #7
>hcma_catbody skrev:
>jeg ved ikke hvor der ligger sådan en checkliste, men på onsdag skal min have den >store tur, med bl.a. udskiftning af harddisken, så jeg er i fuld gang med at lave >min helt egen liste:

Så er den store dag kommet.:-)
Håber at du melder tilbage om, hvordan det gik, og om du fandt ud af, at der var ting du havde glemt, så vi kan få det med på vores liste?
Avatar billede hcma Novice
12. januar 2006 - 16:46 #8
så er jeg kommet tilbage. fik den først op at stå for et par timer siden.
hvad glemte jeg:  driver til mit USB2-kort  (pc'en var født med usb1 og havde derfor installeret et usb2-kort for et stykke tid siden, og diskette/cd var selvfølgelig blevet væk, men jeg satte bare systemet til selv at finde den på nettet. det tog 3 min. så var der ingen gule udråbstegn i enhedshåndteringen.)
alt det andet lå klar(selvfølgelig i korrekt rækkefølge) og det hele gik som en drøm.
Men jeg havde jo også SP2 + de 31 updates som er tilkommet siden liggende.
e-mail indstillinger (konti) blev importeret uden problemer (5 sek.)
hele Outlook.pst tog også kun 5 sek.
Det værste var install af Norton System Works 2005, da jeg (dum som jeg var) valgte at installere det hele - så det tog nogen tid, da jeg jo skulle ind og afinstallere nogle af komponenterne igen.
MS Office 2000 Premium gik også uden problemer - igen fordi jeg havde sr1a og sr3 liggende, og var fri for at gå på nettet.
Selv kom wacom grahire2 er konfigureret :o)  FTP-program installeret
Nu mangler jeg "bare" at få installeret alle de andre mærkelige programmer jeg mener jeg har behov for.

Men igen:  sørg for at få installeret/opdateret så meget som overhovet muligt før man går på nettet.
Det første som skete efter jeg røg på nettet var at få opdateret antivirus, derefter checket for yderlige win-updates - der var ingen :o) - driverupdate af min usb2 kort.

DEJLIGT AF VÆRE TILBAGE IGEN :O))))))))))))
(abstinenserne er væk)
Avatar billede tinem Novice
20. januar 2006 - 10:54 #9
>>hcma_catbody
>>5. back-up af internet- + email-indstillinger.
Er der nogen som har brugt hvad der foreslås her http://www.wintip.dk/xp/guides/flyt_fil/fs_transfer.htm og virker det OK? Det må da være det nemmeste istedet for at overføre ICQ, DanskeNetbank, IIS 5.1 indstillinger og Inetpub osv. osv.

>>tinem
>>Finder Windows XP Pro ikke selv driverne? Og hvis ikke skal man så installere de >>GAMLE drivere som fulgte med computeren eller skal man prøve at finde nogle nyere >>inden på producenternes hjemmesider?
Hvad med dette spørgsmål?
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2006 - 11:04 #10
tinem >>  m.h.t. http://www.wintip.dk/xp/guides/flyt_fil/fs_transfer.htm virker det helt ok (har ikke selv prøvet det, men ville ikke være bange for at prøve det næste gang)
ang. drivere: WinXP har er utal af drivere liggende, men der kan altså være nogle man selv er nødt til at finde. Hvis du selv har tilsluttet nogle enheder som ikke var Plug and Play, har du jo selv installeret drivere dertil. Jeg skulle bl.a. selv installere drivere til: trådløst tastatur, tegneplade og usb2-hub samt kortlæser.
Det kan jo også være at f.eks. dit grafikkort trænger til en opdateret driver o.s.v.
Avatar billede tinem Novice
16. marts 2006 - 11:35 #11
Hvis hcma og dr1 sender et svar, så vil jeg uddele pointene. Er det muligt at give til begge personer og hvis ja, så hvordan?
Avatar billede hcma Novice
16. marts 2006 - 11:46 #12
et svar fra mig her
så venter vi på at dr1 også lægger et.
når vi begge har lagt et svar (og ikke før) hopper du helt til venstre, markerer begges navne og trykker på accepter.
Avatar billede tinem Novice
16. marts 2006 - 11:54 #13
Hvis jeg nu gerne vil give dig 150 point og dr1 50 - kan det så lade sig gøre?
Avatar billede hcma Novice
16. marts 2006 - 12:26 #14
ja det kan lade sig gøre (samme sted og så fordeler du bare pointene)
18. marts 2006 - 00:27 #15
Ping...

(Det var et [svar]...)