Avatar billede zaphod Nybegynder
09. januar 2006 - 14:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

USB flash, kryptering m. både Windows og Linux

Jeg savner et USB flash drive, hvor man skal indtaste password for at få adgang til data.

Det skal fungere under både Windows XP og Linux.
Under Windows XP skal det fungere uden at der på nogen måde skal pilles ved PC'en dvs. evt. software skal køre fra flash. Under Linux derimod er det OK at der skal installeres software osv.

Næsten alle USB pen drives man kan købe nu tildags tilbydder en eller anden form for kryptering, men jeg har ikke kunne finde én hvor producenten angiver at de krypterede data også vil være tilgængelige under linux.

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
09. januar 2006 - 14:40 #1
TrueCrypt [1] koerer baade til Windows og Linux og kan fungere i en "Traveller Mode" hvor der ikke installeres noget paa host maskinen.

[1] http://www.truecrypt.org/
Avatar billede zaphod Nybegynder
09. januar 2006 - 20:13 #2
Jeg har bestil en USB-nøgle i dag, den burde komme allerede i morgen, så prøver jeg at lege med det, og vender tilbage med mine erfaringer hurtigst muligt.
Avatar billede strych9 Praktikant
09. januar 2006 - 21:25 #3
Jeg mener at bestcrypt findes i både linux og windows version?
ellers må det nærmest være muligt at lave et eller andet med Gnu PG (gpg) under cygwin... tror jeg.
Avatar billede zaphod Nybegynder
14. januar 2006 - 14:54 #4
Så har jeg fået mig en USB nøgle og leget lidt med TrueCrypt - og det spiller bare! - rigtig mange tak for hjælpen!
Under Windows går traveller installationen problemfrit hvis man følger denne guide: http://www.uniyatra.com/docs/truecrypt. Man skal manuelt oprette en tilfældig fil, fx. en text fil, og derefter vælge at bruge denne som krypteret volume. TrueCrypt kan nu afinstalleres fra windows og vil køre fra USB nøglen alene. Jeg har installeret TrueCrypt på 2 linux maskiner. på den ene gik det glat, men på den anden rev det tænder ud. Kernel-source skal matche ens kernel 100% og eftersom en source der passede til min pre-kompilerede kernel ikke var tilgængelig, endte det med at jeg måtte bygge en kerne selv, hvilket dog ikke var særlig svært.
Under både windows og Linux optræder den krypterede volume som en logisk som kan mountes og er helt transparent for styresystemet. Jeg har lavet et sæt hhv. batch og shell scripts til at foretage mount og dismount nemt og bekvemt.

Jeg har ikke prøvet bestcrypt da det ved første øjekast ikke så ud til at være gratis.

Morten, send lige et svar så du kan få point.
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
16. januar 2006 - 18:56 #5
Et svar..
Avatar billede zaphod Nybegynder
16. januar 2006 - 18:57 #6
igen: mange tak :)
Avatar billede ozman Nybegynder
24. februar 2006 - 11:26 #7
Hej Zaphod
Jeg har haft samme behov som dig, med at fp krypteret min usb pen så jeg stadig kunne tilgå den fra alle maskiner uanset om krypteringsprogrammet var installeret.
Jeg har læst den guide du liker til og det spiller bare med Truecrypt.
Jeg har bare et problem/spørgsmål jeg håver du kan hjælpe mig med.

Hvis man fjerner sin usb pen uden at dismounte først, bliver det virtuelle drev liggende på computeren. Man kan godt tilgå det virtuelle drev, men ikke læse filer medmindre de er cachet.
Hvordan fjerner man det virtuelle drev nu? -Hvis jeg smider min usb pen i computeren igen, vil den hverken mounte forfra eller dismounte det allerede eksisterende virtuelle drev.

Jeg håber du forstår hvad jeg mener og kan hjælpe.

Mvh
Ozman