Avatar billede jeppebrinck Nybegynder
26. april 2001 - 08:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med ram

Jeg har købt et \"64 MB SD-ram modul PC100 No-name\" og har det  mærkelige problem at min computer opfatter modulet som et 16 MB modul. Dvs. under optællingen stopper den ved 16 MB! Og jeg har kontrolleret på en anden maskine at det er et 64 MB modul.

Jeg havde et 32 mb (Infineon) modul i før (som gik i stykker) og jeg har kontrolleret i manualen til MB at computeren understøtter 64 mb moduler. MB er af den type som både understøtter simm og dimm ram, og jeg benytter nu kun SD-rammen.

Mit motherboard understøtter både edo og sd- ram og er af typen: Spring Pentium PCI MB SP561-5?

Jeg håber at I kan hjælpe eller finde ud af hvor jeg kan finde hjælp!

På forhånd tak, Jeppe Brinck
Avatar billede msmows Nybegynder
26. april 2001 - 08:31 #1
Hvad med understøttelse af singleside og doubleside, hvad siger manualen der ?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
26. april 2001 - 09:25 #2
På nogle ældre bundkort skal man huske at sætte spændingen op på rammen, hvis der er mere end 32 mb i et modul.

//Anders
Avatar billede jammerlab Nybegynder
26. april 2001 - 10:49 #3
Hmmm du siger at dit tidligere ram modul gik i stykker! Gik den i stykker i Ram Sokklen? For hvis den gjorde kan det jo være at din Ram Sokkel har taget skade og ikke kan læse Ram Modulet ordentligt.
(Eller også kan det være, undskyld udtrykket, nogle skod ram du har købt. Det er jo unknown Ram sååå... hehe)
Avatar billede jeppebrinck Nybegynder
26. april 2001 - 11:16 #4
Begge ram-moduler er singleside!

mht spændingen kan jeg sætte jumperne på bundkortet til hhv. 3,3 og 5 V, den står nu på 3,3 og jeg har fået besked om at det er der den skal stå for at rammen skulle virke - mere ved jeg ikke! Ødelægger jeg rammen ved at prøve med 5 V???

Mht om sokler er i stykker, så var det en helt anden fejl end nu. Med det gamle modul var fejlen ca. \"memory failed\" efter optællingen af rammen.
Avatar billede msmows Nybegynder
26. april 2001 - 11:48 #5
Sæt den IKKE op til 5volt!!!!
>>vladimirr det var et farligt råd.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
26. april 2001 - 12:15 #6
msmows -> Jeg fik det at vide da jeg stoppede en 64 mb klods i min gamle maskine, at jeg skulle huske at sætte spændingen op for at rammene kunne virke !

Men hvis du ikke er sikker på hvordan dine nye ram skal køre så vil jeg anbefale dig -> RTFM !
Avatar billede jammerlab Nybegynder
26. april 2001 - 12:28 #7
Prøv at gå ud i Biosen...
Mener godt du kan rode med Ramende derude...
Men husk nu hvis du rodder med noget så skriv ned hvad du gør... det er så fanens ærveligt hvis du glemmer hvad du har gjordt og skal havde de gamle opsætninger tilbage hehe (Snakker fra erfaring)
Avatar billede jeppebrinck Nybegynder
26. april 2001 - 13:05 #8
vladimirr-> Og hvad er RTFM!

talker ->ingen klare løsninger i bios\'en. desværre

Hvordan kan den bruge de 16 mb ram og ikke resten? Er det soklen, der er gået kold?
Avatar billede msmows Nybegynder
26. april 2001 - 14:25 #9
>vladimir  fået det af vide af hvem?
Avatar billede shamanic Nybegynder
26. april 2001 - 15:54 #10
RTFM betyder \"Read The Fucking Manual\"
Avatar billede jeppebrinck Nybegynder
26. april 2001 - 18:54 #11
Til det kan jeg bare svare at jeg har læst manualen, men det gjorde mig ikke klogere. MB skulle understøtte rammen - derfor spørger jeg jer om i kan hjælpe med at løse mit problem - eller om jeg må købe et nyt MB for at kunne løse mit problem!

Jeg håber stadig, at der er en der kan hjælpe eller ved, hvor jeg få yderligere information om bundkortet/problemet.
Avatar billede nobob Nybegynder
26. april 2001 - 22:10 #12
Har du prøvet at smide modulet i en anden sokkel. Sæt for guds skyld ikke ram core til 5 volt, da 3,3 er rigeligt.
Avatar billede jeppebrinck Nybegynder
27. april 2001 - 08:29 #13
nobob -> Lige nu har jeg kun det ene dimm ram modul - og ifølge manualen skal den første sokkel bruges - men jeg følger op på ideen ved et låne et modul.
Avatar billede jeppebrinck Nybegynder
07. september 2002 - 10:02 #14
Ingen bonus denne gang