Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. januar 2006 - 08:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Optimize table's i MSSQL

Hej.

Er der en kommando i MSSQL ligesom OPTMIZE TABLE i MySQL

--
Mikkel
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
05. januar 2006 - 08:55 #1
DBCC SHRINKDATABASE (DatabaseNavn)

- er nok det der kommer tættest på. Som jeg har forstået gør OPTMIZE TABLE blot det at den genvinder tom diskplads, hvor slettede data har stået. Altså er det mere noget man gør for ikke at løbe tør for diskplads.

Der er skrevet meget om det at SHRINK'e en database. Vigtigst er det nok at du skal lave en backup af transaktionsloggen inden du shrinker. Ikke fordi du skal være specielt bange for at miste data, men fordi backupprocessen "gør noget" ved loggen, der betyder at shrink'en virker bedre.

I MSSQL er det nemlig meget almindeligt at en database i drift bruger mere plads på transaktionslog end på datafiler.

Jg vil anbefale dig at læse om disse ting i Books Online
Avatar billede trer Nybegynder
21. januar 2006 - 22:37 #2
Check ved samme lejlighed kommandoerne:

DBCC INDEXDEFRAG ()
DBCC REINDEX ()
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
16. september 2006 - 19:57 #3
ldanielsen - smider du lige et svar?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
06. december 2006 - 16:07 #4
Hallo.... smider du et svar? Ellers lukker jeg selv :-)
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
07. december 2006 - 13:57 #5
Lukker...