Avatar billede medusa Nybegynder
03. januar 2006 - 09:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Email fanebladstabel / Tabbed table

En af mine bruger forsøger at sende en fanebladstabel (tabbed table) til et firma som også bruger Lotus Notes, så i teorien burde det jo være muligt. Men tabellen ender ikke som en fanebladstabel hos modtageren, bare en alm tabel. Jeg er sikker på det er en opsætning enten hos brugerne eller routeren, men jeg er "kun" udvikler ikke admin, så jeg ved ikke hvor jeg skal begynde at søge efter fejlen. Er der nogen som kan hjælpe ??
Avatar billede cdelicht Nybegynder
03. januar 2006 - 09:52 #1
Når brugeren sender mail til andre Notes brugere kan har gøre følgende inden mailen sendes:
- forward det ønskede dokument
- inde fra mailen klikke på "Delivery options"
- under Advanced hake af ved "Send this email to other Notes users...."
Avatar billede cdelicht Nybegynder
03. januar 2006 - 09:53 #2
hake=hakke ;-)
Bemærk, at hvis modtagerens mail system er sat op ti laltid at modtage i "plain text" format, er der ikke meget at gøre for afsenderen.
Avatar billede medusa Nybegynder
03. januar 2006 - 10:05 #3
Lyder som et forsøg værd. Jeg vil teste.
I mellemtiden kan jeg spørge dumt: Hvor kan man se om ens mail system er sat op til "plain text" eller ej ??
Avatar billede cdelicht Nybegynder
03. januar 2006 - 10:09 #4
puha?! - det er dig der er administratoren :-)
I Directoriet på server dokumentet et sted.... vist nok...
Avatar billede medusa Nybegynder
03. januar 2006 - 10:15 #5
Nååå ik andet, jamen der står jo heller ikke så meget på sådan et server dokument, så det kan jo ikke tage mange sekunder at finde det *SS*.
Tak for hjælpen indtil nu.
Avatar billede medusa Nybegynder
03. januar 2006 - 11:27 #6
Har prøvet det med Delivery options, men det virkede desværre ikke. Har også kigget på vores server dokument, og det ser rigtig ud. Så det må næsten være modtagerens indstillinger eller en kombi, men det er ikke noget vi vil bruge mere tid på.
Derfor: Tak for hjælpen !
Avatar billede jogii Nybegynder
03. januar 2006 - 11:31 #7
Det er på dit eget lokationsdokument at det er bedst at angive at du selv vil bestemme, nemlig ved at vælge MIME, samt i Userpreferences -> Mail -> Internet -> Internet mail format.

Hvis du i dit lokationsdokument angiver Notes RT, så overlader du konverteringen til serveren og dine userpreferences ignoreres (tror jeg nok)

Ved at vælge MIME i lokationsdokumentet er det klienten der foretager konverteringen til HTML/Plain Text.
Avatar billede medusa Nybegynder
03. januar 2006 - 11:39 #8
Troede også i starten at det var der problemet lå, men jeg er allerede sat op til MIME og hun modtager alligevel bare en alm tabel fra mig. :-(
Avatar billede jogii Nybegynder
03. januar 2006 - 12:52 #9
prøv så at sætte "send Notes" og lad serveren konvertere ved at angive "Notes RT" i lokationsdokumentet.
Avatar billede medusa Nybegynder
04. januar 2006 - 08:48 #10
Det gjorde det ikke bedre. Har lige fået mail fra min amerikanske admin "Mail is routed through a non-Notes Unix based mail hub that only supports standard SMTP mail formats". Tja, så er det jo en død sild.
Avatar billede jogii Nybegynder
04. januar 2006 - 09:20 #11
Det burde det ikke være. Inden mailen forlader Domino-miljøet så bør mailen konverteres fra et Notes-dokument (med felter og hele muletjavsen) til en database, som kun indeholder dette enkelte dokument (og ikke engang en oversigt). Denne database vil, når den rammer en anden Domino-server, bliver pakket ud og dokumentet kopieret ind i serverens MAIL.BOX som om intet var hændt. Men rammer den en vilkårlig anden SMTP-servertype, vil databasen blot blive betragtet som et MIME-attachment.

Hovedproblemet er faktisk at Domino fra version 5 af ikke understøtter denne håndteringsmåde automatisk, da det giver mulighed for at sprede Notes-baserede virusser, og der er også problemer med retur-adresser og lignende. Forestil dig at mailen indeholdt en knap eller noget "onopen" kode som slettede harddisken ...

Var meldingen fra den amerikanske admin sket på baggrund af en henvendelse fra dig, eller fordi han/hun kunne se problemer i mailsystemet?
Avatar billede medusa Nybegynder
04. januar 2006 - 09:34 #12
Meldingen kom da jeg spurgte ham. Uanset om det teknisk set er muligt, og at det bare kræver en lille ændring på server dokumentet, er der ingen chance i hel.. at det bliver ændret. Hvis det ikke er noget man kan sætte op i klienten, er sagen død. Så jeg vil ikke bruge mere tid på det.
Men tak for dine forslag.
Avatar billede jogii Nybegynder
04. januar 2006 - 09:52 #13
Synd for dig, jeg har ellers lige testet det. Hvis du sender en mail som Christian angiver, og samtidig i dit lokationsdokument angiver at mail skal sendes som NotesRT, så danner Domino serveren en fil der hedder "encap2.ond". Det er den omtalte "One Notes Document"-database.

Jeg har i sin tid lavet noget kode, som tog sådan en "encap2.ond" fil fra emailen, kopierede den ned på den lokale disk, fandt emaildokumentet i database via LotusScript og kopierede det ind i brugerens postkasse (og indbakke).