Avatar billede dablueeyes Nybegynder
29. december 2005 - 22:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vil gerne lære at programmere

Hej alle :-)

Jeg har i noget tid gået og tænkt lidt over, at jeg egentlig gerne vil lære det her hjemmeside gejl.
Jeg har en smule kendskab til html, men ikke det vilde, så skal mere eller mindre starte helt fra bunden.

Grunden til denne interesse bunder i, at jeg har en stor interesse i hjemmeside design, men de er svære at få viderebragt, når man ikke kan kode dem.

Hermed lyder mit spørgsmål på følgende:

Kan I anbefale bøger, forums, guides eller andet, hvor man lærer at kode hjemmesider.

Det skal både være html og PHP, da begge ting skal læres. Startende med html seføli. :-)

Jeg takker på forhånd.
Avatar billede dablueeyes Nybegynder
29. december 2005 - 22:37 #1
Skal lige tilføje, at jeg godt ved dette forum kan bruges, men jeg søger nok mere bøger, hvor det starter fra en ende af.. :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. december 2005 - 22:45 #2
Det er svært, for der er ikke rigtig noget marked for bøger når altsammen kan findes gratis på nettet.
http://www.html.dk/ er god, men der er bunker af andre.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. december 2005 - 22:50 #3
Egentlig er bøger ikke nødvendigvis den bedste løsning til praktiske ting som HTML og PHP. En kombination af at søge lidt rundt på Google når man har problemer og så at prøve sig frem er nok det man lærer mest af. Med rigtig programmering (Java, C# osv. er det selvfølgelig noget andet...)

HTML er ikke programmering. Det er udelukkende et dokument der fortæller hvor billeder og tekst skal placeres på skærmen. Man kan ikke lave programmer i det. HTML kan du gå i krig med her:
http://www.w3schools.com/html/default.asp

Den her tutorial (lavet af de samme) lærer dig de grundlæggende ting i PHP, og den kan du gå i krig med når du engang er fortrolig med HTML. Den kræver ikke at man kan programmere i nogle sprog i forvejen:
http://www.w3schools.com/php/default.asp
Avatar billede roenving Novice
31. december 2005 - 13:29 #4
-- og man bør tilføje, at html.dk _kan_ være et sted, man kan starte med at prøve html, men man skal være klar over, at der stort set ikke findes een eneste side, som ikke indeholder væsentlige fejl, misforståelser eller andre problemer !-)
Avatar billede apo Praktikant
31. december 2005 - 13:43 #5
Jeg lærte selv HTML (Kan stadig lære mere) ved at fyre FrontPage og erstatte den med TSW Webcoder (En editor hvori man selv skal skrive HTML'en); Kombineret med _mange_ timers læsning af spørgsmål og indlæg her på E - samt ved at stille oceaner af spørgsmål i HTML-kategorien, når jeg sad fast (Især olebole og roenving var/er gode til at hjælpe).

Dertil brugte jeg også www.html.dk og www.w3schools.com til opslag og inspiration. I dag er jeg mere eller mindre gået over til at søge på www.w3.org
Avatar billede dablueeyes Nybegynder
01. januar 2006 - 22:53 #6
Tusind tak for hjælpen.

Jeg vil kigge lidt på diverse links, og vil så gå igang med at lære løs.. :-)

I kommer nok til at se en del mere til mig i dette nye år, da jeg er fast besluttet på at lære det her..

Igen takker.. :-)