Avatar billede svend_rugaard Praktikant
24. december 2005 - 11:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lave password i en mappe i Fortrukne

Jeg kunne godt tænke mig at få hjælp til hvordan jeg kan sætte password til blot en af mine Fortrukne mapper, jeg har en mappe som er "privat" som jeg kalder den, men når ens venner osv sidder foran computeren, aner de ikke altid hvad de laver fordi de ikke har styr på det med computere, men jeg har nogen ting til bla nogen følsomme oplysninger osv i den mappe, som jeg ikke er interresseret i andre ser.

Jeg har prøvet at sætte i password på ved at gå ind i mappen og sætte deling og sikkerhed til, men så skal jeg sætte password på min bruger konto. Og det er jeg ikke interresseret i , og jeg hellere ikke interresseret i at lave en gæst konto.

Jeg har prøvet Easy File Protector bla til at sætte password på , men jeg skal ikke indtaste det password jeg har indstillet det til hvis jeg sidder med IE åben , går i Fortrukne, og vælger mappen "Privat". Er der nogen der kender til et program der kan gøre dette eller en måde med Windows Selv.

Kører XP - SP2 iøvrigt-
Avatar billede the_email Nybegynder
24. december 2005 - 12:14 #1
Hvad er problemet i at sætte adgangskode på din brugerkonto. Så er den også mere sikker, hvis du f.eks. har den på et netværk.

Hvis det er fordi du ikke vil logge ind hver gang Windows starter kan dette omgås ved at:
Start->Kør: control userpasswords2
Her fjerner du fluebenet i "Brugere skal angive brugernavn og adgangskode" og du bliver spurgt hvilken konto der skal logge på som standard og taster din egen ind.

/TheEmail
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
24. december 2005 - 12:23 #2
Jeg skal ikke have password på min konto. Og jeg har sikkerhed nok, ud af til, det har jeg styr på, men skal bare have password på den mappe

Men der er stadig ikke password på netop den mappe jo hvis jeg er loggede ind.
Avatar billede wise Seniormester
26. december 2005 - 11:30 #3
Du skal i givet fald ud og have fat i tredjepartsprogrammer (som du også selv er inde på) som kryptere denne mappe og kun giver adgang ved korrekt password - jeg kender desværre ikke nogle, men dette er ikke noget som understøttes af windows. Windows (og de fleste andre os'er) fokuserer på brugerbegrebet og hvad BRUGEREN må se og kunne ...

Jeg vil dog anbefale dig MEGET at teste programmet godt af først.
Hvad sker der hvis du glemmer passwordet, eller hvis din disk går i stykker og du skal restore din backup (sådan en har du vel :-)) til en anden windows installation - kan dette kryteringsprogram så dekryptere de restorede data, eller er data'ene bare tabt?
Jeg har desværre tidligere set eksempler på sådanne programmer der var "så sikre" at man kun kunne dekryptere sine data på samme windowsinstallation...

Jeg ved jeg ikke kunne henvise til noget specifikt program, men håber det hjælper dig lidt anyway :-)

og glædelig bag-jul

/Wise
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
02. januar 2006 - 00:07 #4
Jeg har endnu ikke fået noget brugbart svar, og indtil videre holder jeg det åben, men laver selv et svar hvis der ikke kommet en løsning , eller jeg selv finder en løsning snart.
Avatar billede the_email Nybegynder
02. januar 2006 - 00:13 #5
Jeg kom lige i tanke om http://www.pgpi.org/
Det har jeg selv brugt engang. Det kan vidst det du ønsker, så vidt jeg husker.

/TheEmail
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. marts 2006 - 22:58 #6
Jeg har ikke fundet nogen brugbar løsning, da jeg er gået lidt i standby med dette projekt, jeg lukker det, og lader det genåbne når jeg vil gå i gang med projektet igen.