Avatar billede jorael Nybegynder
24. december 2005 - 11:03 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Billedet fryser

Der sker stadig hyppigere, at mit billede "fryser", når jeg åbner nye internetsider eller bladrer. Ofte hvis jeg bevæger musen inden siden er helt kommet frem. Tidligere oplevede jeg samme problem med Word og Excel, som så blev slettet og geninstalleret. Windows XP bruger lang tid til at åbne, synes jeg. Er det fordi, jeg også har "Opera"? Eller hvad er problemet, og hvad skal jeg gøre? (Deror åbner jeg sjældent tjenester som "Eksperten"; jeg skal alt for tid trykke på "reset" og vente længe, før alt er klar igen).
Avatar billede hcma Novice
24. december 2005 - 11:40 #1
hvor lang tid siden er det du har lavet en oprydning ?
1. slet midlertidige internet filer
2. defragmentering
3. dem der står her: http://www.arlet.dk/
Avatar billede jorael Nybegynder
24. december 2005 - 12:07 #2
ad1) Midlertidige filer slettes jævnligt; men jeg gør det straks igen.
ad2) Win XP - hvordan defragmenterer man den?
ad 3) Jeg ser efter din henvisning og vender tilbage
En ebd-ekspert anbefalede at købe programmet "Regsupreme", som "renser godt ud" - en anden anbefalede et "tune up" program, som også renser ud og "løser problemer". Især det første fjerner mangt og meget. kan det være for hårdhændet?
Avatar billede hcma Novice
24. december 2005 - 12:18 #3
ad3:  det rigtige link til arlet.dk skal være: http://www.arlet.dk/index.html?/langsomcomputer.htm

hvis du ofte in- og afinstallerer programmer, er det en god ide at køre en regcleaner. http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no33  (tag den fra macecraft)
Avatar billede hcma Novice
24. december 2005 - 12:18 #4
macecraft = regsupreme  ;o)
Avatar billede jorael Nybegynder
24. december 2005 - 12:42 #5
Tak for svar. Af "arlets" råd mod langsom computer er jeg lidt bange for at slette alt i "temp", for her ligge mine downloadede programmer, og dem vil jeg nødig miste. F.eks. driveren til mit webcam,. som jeg fik sendt af en flink fyr her på "eksperten". Jeg har også, som han anbefaler, været inde i "systemværktøjer", men hvilke programmer skal jeg fjerne flueben ud for i opstatsmenuen? Efter mit første forsigtige forsøg, svarede win xp med  tilbud om at gendanne mine rettelser!! Det er, så vidt jeg kan se, bestemte internet sider, der - stadig - får det hele til at fryse.
Avatar billede hcma Novice
24. december 2005 - 13:18 #6
temp. er som det siger sig = midlertidige filer, som alligevel slettes bagfra efterhånden som cachen bliver fyldt op.
Så hvis du har noget liggende i temp-files, bør du fiske dem du og gemme et andet sted. (hvis det er drivere o.lign. bør du gemme dem på et andet medie, så du har dem klar næste gang)
Avatar billede jorael Nybegynder
24. december 2005 - 23:41 #7
Og hvordan flytter man sikrest programfilerne uden at lave skader? De skal vel til mappen med "program files". Kan alm. højreklik og "klip" og "sæt ind" anvendes til flytningen, således at de stadig fungerer efter flytningen?
Avatar billede hcma Novice
25. december 2005 - 01:41 #8
du flytter ikke programfiler, da de så kan stoppe med at virke. Men det er vel heller ikke det store problem, da du jo bare kan installere programmet igen og så lægger det sig garanteret det rette sted og ikke i temp-files
Avatar billede jorael Nybegynder
25. december 2005 - 21:32 #9
OK. Den gang frøs IE fire gange - men kun da jeg ville ind i eksperten. Nu er jeg gået ind via Opera, og her kan jeg se, at der går et ganske pænt stykke tid fra jeg har klikket og til næste side er klar: Måske går det galt i IE, fordi jeg klikker næste side i IE, før den første er helt på plads? Andre sider i IE er gået helt fint.
Avatar billede hcma Novice
26. december 2005 - 11:41 #10
hvordan går det nu ?
Avatar billede jorael Nybegynder
29. december 2005 - 21:19 #11
Visse hjemmesider fryser stadig, og det samme gør visse andre programmer som excel, når jeg klikker eller giver en kommando inden den sidste er helt udført. Undertiden er der samme problem i Opera.
Avatar billede hcma Novice
30. december 2005 - 00:12 #12
åbn joblisten (ctrl + alt + del) og se om der nogle processer som tager meget cpu.
Avatar billede jorael Nybegynder
31. december 2005 - 10:29 #13
Tak for svar; men hvilke processer kan der være tale om, somtager for megen cpu. Jeg har 256 MB RAM, og kører både Norton antivirus og jævnligt Ad-Adware fra Lavasoft.
Mine andre pcér, fx den jeg bruger nu, har ikke samme problem. Så jeg tror det er noget snavs, der der får mine programmer til at fryse. Det er mest udtalt, når jeg er på bestemte sider på Internettet.
Avatar billede hcma Novice
31. december 2005 - 12:17 #14
prøv at lukke denne tråd  (læg selv et svar og accepter det)
lav så et nyt spørgsmål i virus-kategorien og følg denne vejledning:
http://www.eksperten.dk/artikler/755
Avatar billede jorael Nybegynder
17. juni 2006 - 13:36 #15
Vil ingen svare
Avatar billede hcma Novice
17. juni 2006 - 13:45 #16
du skal bare acceptere dit eget svar ;o)
Avatar billede jorael Nybegynder
21. august 2006 - 18:52 #17
svar
Avatar billede jorael Nybegynder
21. august 2006 - 18:53 #18
svar
Avatar billede hcma Novice
21. august 2006 - 19:00 #19
jorael >>  så skal du bare lige hoppe helt ned til venstre, marker dit navn og tryk så på accepter.
Avatar billede jorael Nybegynder
12. januar 2009 - 20:31 #20
den er klaret