Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:22 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hardware fejl, men hvor?

Når jeg prøver at starte WinXP begynder den at loade windows men efter 5 sek får jeg en "STOP: 0x0000007E" fejl. Jeg mistænker lidt selv rammene som, sammen med CPU og bundkort er det eneste der ikke er testet i en anden comp. Jeg har prøvet med en anden ram klods i, men der kunne den ikke starte op og jeg fik en C1 fejl på min 'fejl LEDs ting' på bundkortet som var en ram fejl. Jeg har 2x512 pc3200 samsung klodser. Og af en eller anden grund kan de heller ikke køre hver for sig. Jeg har prøvet at køre et par test på dem idag men fandt ikke rigtig noget.

Jeg kunne tidligere godt starte op i fejlsikret, det kan jeg dog ikke nu, den stopper efter at have loadet nogle filer.

Nogle der har nogle forslag ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:31 #1
Er det en installation af XP oven på en ældre version af windows ?
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:34 #2
Nej
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:34 #3
Det kan være BIOS der ikke er XP klar, og det er typisk ved ældre bundkort.

Det kan være RAM.

Det kan være bundkort.

Skriver den ikke andet end STOP: 0x0000007E, noget tekst evt. en fil som laver fejlen.
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:35 #4
Det var måske lidt for hurtigt svar, det skal siges at jeg også har prøvet med en anden harddisk med fungerende windows
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:36 #5
Hvis den har haft XP før, så bør det ikke være BIOS der ikke er kompatibel.

Kommer den så langt som den blå barre midt på skærmen ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:37 #6
En anden harddisk med fungerende XP, skal man kune forvente virker i fejlsikker tilstand.
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:38 #7
Det har virket upåklageligt i lang tid indtil forleden. Bundkortet er et epox 8kda3+

Fejlen ser således ud: STOP: 0x0000007E (0xC0000005,0xA9FC94D0,0xBACC2FC8,0xBACC2CC4)
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:39 #8
Kan den starte på XP installations CD ?
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:39 #9
Den kører den blå bar igennem 2 gange og dropper så ud
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:39 #10
Ja den kan godt starte på XP CD
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:41 #11
ok, så kan det være du skal prøve at resette BIOS. Det står i din manual hvordan du gør dette. Husk at loade Default values eller optimized values og gem ved første start.
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:42 #12
Dette har jeg også prøvet. Både safe-et-eller-andet og optimized values
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:42 #13
Har du en ide om, hvor meget free disk plads du har på disken med systemet på. ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:42 #14
Ja, men har du resat den først ?
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 19:42 #15
Ja der er omkring 20GB men som sagt har jeg også prøvet med en anden fungerende harddisk
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:48 #16
Resetting af BIOS:

Fjern de 220 volt.
Flyt JCMOS jumperen fra pin 1-2 til 2-3 i 5 - 10 sekunder og så tilbage igen. Den sidder lige over dine SATAporte.
Strøm til igen, og hold Del knappen inde når du starter, og der loader du optimized eller factory defaults, og gemmer og exitter BIOS. Den vil genstarte.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:51 #17
Du skal kun køre med 1 RAM klods, for anvender du 2 klodser, så må kun den ene være DS (double sided DIMM)
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 19:51 #18
Er det nye RAM ?
Avatar billede julemand4 Nybegynder
23. december 2005 - 20:02 #19
Nej jeg har brugt dem godt og vel et halvt års tid.. igen upårklageligt. Jeg har hele tiden kørt med begge RAM klodser i. Da jeg prøvede med kun den ene kunne jeg ikke starte op.. og heller ikke med den anden. Kun samlet.

Hvad jeg lige har gjort: reset BIOS. Tog den ene ram klods ud, valgte optimized instilling i BIOS og gemte og genstartede.. Får stadig fejlen
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. december 2005 - 08:34 #20
kan du ikke starte i fejlsikker tilstand, så er du nok nødt til at lave en geninstallation af XP. Ved en geninstallation, installerer den oven i den nuværende installation, og dermed vil installationen stadig kende til de programmer der er installeret.
Avatar billede julemand4 Nybegynder
24. december 2005 - 15:21 #21
Det ser jo ikke ud til at være en fejl ved windows installationen når jeg heller ikke kan starte op på en anden harddisk (heller ik i fejlsikret).
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. december 2005 - 23:19 #22
Det kan du have ret i, men den kan jo starte op på XP CD'en.

Det kan jo også være, at CD drevet kører på et andet datakabel end hard diskene, så prøv at skifte datakabel til disken.

Når du alligevel har fingrene dernede, så check, at alt er som det skal være. Stikkene sidder rigtig vendt, og er helt i bund. Jumpere er tilstede de rigtige steder på diskene, osv.
Avatar billede julemand4 Nybegynder
25. december 2005 - 13:55 #23
Alt sidder rigtigt.. Jeg har jo også haft alt ude og haft det testet og tilbage igen. Jeg geninstallerede windows men stadig samme fejl. Jeg har også haft skiftet IDE kablerne ud. Der er ingenting :/ Og nu kan jeg også med garanti sige at det ikke er rammene, så det må vel være bundkortet ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. december 2005 - 12:53 #24
Hvis den giver fejlen i normal og i fejlsikker tilstand, og alt er forbundet som det skal, så hælder jeg også til, at det er bundkortet der skaber problemet.

Hvis du anskaffer et nyt bundkort, så gå efter et med Intel chipset.
Avatar billede julemand4 Nybegynder
18. september 2006 - 10:53 #25
blah