Avatar billede hkv Forsker
20. december 2005 - 13:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Autocad 2004 størelses forhold.

Har modtaget filer som er omformateret til dwg fra solidworks. Når man målsætter for kontrol af forholdet svarer målene  overens med tegningen. Men trækker man en streg på tegningen fx 100 mm bliver længden dobbelt så lang (200 mm)også ved målsætning?? Hvad skal jeg for at undgå og tegne det selv forfra.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
20. december 2005 - 22:08 #1
Hvis en streg på 100 mm (uanset om det er i den oprindelige tegning eller det er dig der har tegnet den) bliver målsat til 200 mm, er det fordi DIMSCALE står til 2.
Hvis du sætter DIMSCALE til 1, får du de "rigtige" mål på længden af stregerne.
Hvis du gerne vil have tegningen i 1:1 (altså at dimensionerne passer når DIMSCALE står til 1), kan du scale hele tegningen 0,5 derefter sætte DIMSCALE til 1 og til sidst lave UPDATE på alle dimensionerne (DIM -> U -> ALL)
Avatar billede hkv Forsker
22. december 2005 - 14:07 #2
Hej sorensfar. Tak for svaret.
Det hjalp ikke, jeg har måske også stillet spørgsmålet forkert. Jeg prøver igen:
Mål på kundetegning svarer overens med det jeg får ved kontrolmål. Trækker jeg en streg på 40 mm på tegningen og denne målsættes, bliver målet 80 mm. Printer jeg ud i 1:1 bliver denne streg (som er tegnet 40 mm) 27 mm ??
Avatar billede sorensfar Nybegynder
22. december 2005 - 17:43 #3
Jeg kan ikke se andet end at der ligger en eller anden skalering et eller andet sted som driller. Måske en viewport skalering. Printer du i øvrigt ud fra modelspace eller paperspace? - og når du tilføjer streger, i hvilket space foregår dét så?
Du må også gerne maile tegningen til mig, så vil jeg da gerne kigge på det.
greven@image.dk
Avatar billede sorensfar Nybegynder
23. december 2005 - 12:59 #4
Undskyld, undskyld, undskyld...

hkv og evt. medkiggere (jeg er lidt "rusten" for tiden)

- det er selvfølgelig ikke DIMSCALE (som jo kun styrer udseendet f.eks. teksthøjden af dimensioneringen), men derimod Dimensionslængdefaktoren, som i Autocad kaldes DIMLFAC, som står til 2 (og dermed pudsigt nok ganger længden med 2) som skal sættes til 1 !!

Hvis du sætter flg. ind i din acad2004doc.lsp fil, som ligger i supportdirektoriet under acad eller acadm, så vil du for fremtiden have en genvej der hedder DL1 og som så automatisk vil stille din dimlfac tilbage til 1 og updatere alle dimensionerne.

(defun C:DL1 ()
  (command "_DIMLFAC" "1")
  (command "_DIM" "UP" "ALL" "" "E")
  (princ)
)

Indsæt f.eks. linierne lige efter et sæt dobbeltstreger i filen, så du ikke risikerer at sætte det ind lige midt i en anden lisp-kommando.

God fornøjelse
Avatar billede sorensfar Nybegynder
26. januar 2006 - 17:30 #5
Er der opstået yderligere problemer - eller skal vi se at få lukket spørgsmålet nu?