Avatar billede jimmy_riis Nybegynder
14. december 2005 - 11:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

HD kan ej "autodetectes", kan komme videre med "user" og boote XP

Håber overskriften ramte hårdt og præcist.
Jeg har en ældre maskine som startede i w98 men kom på xp da den kom frem.
nu har jeg smidt en maxtor 80 gb ide HD i, og XP cd i drevet og klar til at få en maskine blot til lidt surfing m.m.
men, HD som har virket fint i anden pc og som er installeret i denne pc, kan ikke autodetectes, hvis jeg i bios siger "user" istedet, så hopper den videre og booter fra cd. Den går også igang med at kopiere/formatere HD, men det går så galt igen når den skal genstarte maskinen første gang efter endt xp kopiering.

dvs. HD virker fint, skriver og læser, er testet på anden pc efter denne handling, stadig ingen kvaler.

Hvordan får jeg overtalt denne pc til at tage imod HD.
Jumper sidder rigtigt ligeledes ide kablerne.
Avatar billede peet49 Nybegynder
14. december 2005 - 11:23 #1
Jumper på maxtor skal sidde helt ind mod idekablet.
Avatar billede jimmy_riis Nybegynder
14. december 2005 - 12:09 #2
det gør den også :-)
14. december 2005 - 13:31 #3
Ka' være noget med "ældre maskine" - som ikke (ordentligt?) kan håndtere en så stor (?) HD.

1) I BIOS under HD "user" ka' du normalt manuelt indskrive diverse info om HD (sektor,spor, ... eller hvad det nu hedder...)
eller
2) Mindre disk
eller
3) Opdatering af BIOS
eller
4) 3. Part's værktøj - et eller andet form for Diskmanagerværktøj øremærket til den HD fabrikat. Det var ret udbredt en gang i "gamle dage" ...
Avatar billede doc_magoo Nybegynder
14. december 2005 - 21:44 #4
Det lyder lidt som et milijø jeg selv har haft. Jeg har haft stoppet en disk i en maskine. Starter med at stoppe en cd med xp i maskinen. Den booter fint op uden problemer. Jeg partionere disken. Jeg er nu i gang med at formatere disken. Stadig ingen problemer. Installationen når så langt som at den nu gerne vil boote. Det lader jeg selvfølgelig maskinen gøre. Nu har jeg så set flere forskellige ting:
1. Maskinen bluescrenner. 2. Maskinen melder en fejl på skærmern med en 0x0000xx osv fejl. 3. Maskinen rebooter simpelthen om og om igen.

For at afhjælpe dette lidt underlige problem. Har jeg haft held ved at gøre følgende:
1. jeg har haft prøvet med en anden disk - dette hjalp og system kom op og køre.
2. jeg har haft skiftet cdrom drevet - dette gjorde i et andet tilfælde at jeg kom videre.
Avatar billede jimmy_riis Nybegynder
02. januar 2015 - 19:34 #5
lukket