Avatar billede friost Nybegynder
13. december 2005 - 15:57 Der er 9 kommentarer

Er CPU brændt af?

Hey Venner!

Min PC virker ikke. Jeg har testet grafikkortet og det virker. Jeg tror ikke det er motherboardet, da computeren godt kan starte. MEN! Så heller ikke mere. Sort skærm! For når jeg starter den hører jeg ikke "startup-bippet", keyboardets 3 LED giver ikke det samtidige blink, skærmen har intet signal. Skærmen virker fint. Jeg tror det er CPUen.

Det er en AMD Thunderbird. Jeg kan se på CPUen at der er noget klistret tykflyende væske der har løbet ned. Jeg ved ikke om det eventuelt har noget at gøre med CPUen er ødelagt. Denne væske er løbet nedaf mod bunden af kabinettet, da motherboardet jo står oprejst.

Er en Thunderbirds sokkel ikke også, Socket A??

Friost....
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 15:59 #1
Tjek strømforsyningen, der er stor sandsynlighed for, at det er den der ikke virker. -!
Avatar billede friost Nybegynder
13. december 2005 - 16:27 #2
jeg har nu skiftet den nuværende strømforsyning ud med en funktionær en, og der er ingen forskel.

Ville Bundkortet kunne kører med en defekt CPU?
Avatar billede peet49 Nybegynder
13. december 2005 - 16:31 #3
Tjek dine ramblokke, tag den ud og sæt dem i igen. Prøv evt. 1 af gangen.
Avatar billede friost Nybegynder
13. december 2005 - 16:39 #4
Jeg har nu prøvet med en tilsvarende ramblok som virker, og der er stadig ingen forskel.

I går tog jeg cpu-kølelegmet af for at skifte det ud med et andet. Der var omkring 5-15 sekunder ved opstart af computeren, hvor der ikke var kølelegme på. Kan en cpu brænde af pga. dette korte øjeblik??
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 17:10 #5
Den kan brænde af på 1/10 af et sekund, så mit umiddelbare svar ville være, at det sagtens kan være her skaden er sket.
En "afbrændt" cpu kan dog ofte starte, og specielt hvis den ikke er blevet overbelastet under "afbrændingen"
Avatar billede friost Nybegynder
13. december 2005 - 17:20 #6
Ok... jeg har nu prøvet at tage cpuen op og tænde pc'en. Der er ingen forskel. Så derfor burde cpuen definetivt være brændt af. Og pga. den er brændt af, så "antager" bundkortet at der ikke er nogen cpu. Og derfor er der ingen forskel når jeg tager cpu'en op!?!?

Agree?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 17:31 #7
Yes jeg er helt enig, men det ser ud til at den er blevet mishandlet på det groveste, hvis bundkortet ikke kan se, at cpu'en er til stede.

Men som jeg sagde før: Jeg er helt enig i din antagelse: cpu'en må være defekt.
Avatar billede friost Nybegynder
30. december 2005 - 15:52 #8
Jeg købte en ny Thunderbird og nu virker den.

tak til wicez og peet49

POINT
peet49: 40
wicez: 160
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2005 - 17:40 #9
Jeg prøver at svare så. ;o)