Avatar billede lasserasch Juniormester
08. december 2005 - 01:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Store procedures

Hejsa.

Har netop fået installeret min egen SQL server 2005 Express, hvor jeg planlægger at flytte mine databaser over på, i stedet for at bruge den MS Sql server som min ISP stiller til rådighed!

Bl.a. fordi jeg så kan have flere databaser, og fordi jeg godt kunne tænke mig at lave mine SQL sætninger om til stored procedures.

Uden at vide meget om stored procedures, så har jeg fået fortalt at det er meget hurtigere. Er det ikke korrekt?

Jeg kører rent ASP, og har forholdsvis simple SQL querys, som f.eks. henter brugerrettigheder (TRUE/FALSE), nogle vagtplansinformationer, info om billedplaceringer til et image gallery mm.

Er der en som kan give en hurtig forklaring til hvordan jeg opretter disse stored procedures i "Microsoft SQL Server Manegement Studio 2005" og hvordan man bruger dem på en ASP side.

Der må være nogle bestemte kald man skal lave eller hvordan?

Håber på lidt hjælp til at komme godt i gang!
Avatar billede kilroydk Nybegynder
08. december 2005 - 05:41 #2
Jo du har fuldstændigt ret... SPs er utroligt hurtige. Nu har jeg ikke prøvet dem i 05-Express, men kører dem i en 2000 sql-server, og der kan de virkelig få flyttet nogle informationer.
Der hvor jeg især har kunnet finde anvendelse for SPs er ved behandling/opdatering af data i databasen. Du skriver du vil bruge dem til at hente informationer, hvor jeg istedet ville anbefale dig at kigge på afsnittet omkring VIEWs (foruddefinerede forespørgsler). Views vil kunne gøre det du nævner om at hente informationer. Laver du f.ex. en forespøgsel der viser rettigheder, kan du kalde denne direkte fra din asp-side, som om at den var en eksisterende tabel, og dermed har du alle oplysningerne hver gang - i det samme format, uanset hvad der ligger i de respetive tabeller. Du tilretter bare dine views, og så er den pot klaret for alle de ASP-kald som du laver.
Men.... SPs er et uhyggeligt spændende område, men som sagt - har mest fundet anvendelse for dem når der er tale om behandling af data, ikke ved forespørgsler.
Avatar billede lasserasch Juniormester
29. januar 2006 - 18:45 #3
Spørgsmål lukkes! Åbenbart ikke nogen der vil give svar!