Avatar billede zalucius Nybegynder
28. november 2005 - 18:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

benyt celle værdi som del af reference til et ark

Hej,

Nu sidder jeg igen og roder med et Excel ark, og er på hærens mark :(
Jeg har en række ark i en projektmappe, som kan hedde feks "111-22" eller feks "333-44" (uden " ")
I hvert ark er der en mængde data der har samme format, hvert ark er faktisk en kopi af hinanden, med forskellige data i cellerne baseret på navnet af arket.

Nu vil jeg så lave et "samle" ark som kan hente en del af disse data, men har ikke helt kunne lave en smart formel så jeg blot skal udfylde celle A1 med feks "111-22" og så bliver B1:K1 udfyldt med data fra ark "111-22" i udvalgte celler der skal kunne defineres via formelen.

Jeg har forsøgt med =INDIREKTE("A1") &"!g1" men det ser ud til at den kun viser cellenavnet (111-22!g1), og ikke indholdet af cellen i ark 111-22!g1 (xxxxx), som jo er det jeg vil have...

Kan det overhovedt lade sig gøre at lave en fleksibel formel som henter data i et ark baseret på værdien af en celle?
Alle ark ligger iøvrigt i samme projektmappe.

Formålet er at have et ark der er fleksibelt, så man kan vælge feks 10 ark man vil hente data fra, uden at skulle sidde og rode i en masse formler hver gang.

på forhånd tak,
-zalucius.
Avatar billede kabbak Professor
28. november 2005 - 18:55 #1
=INDIREKTE(A1) &"!g1"
Avatar billede kabbak Professor
28. november 2005 - 18:57 #2
det er sådan

=INDIREKTE(A1 &"!g1")
Avatar billede zalucius Nybegynder
28. november 2005 - 19:01 #3
den skriver bare #reference med den formel :(
kandet have noget med ark navnet at gøre? det ser nemlig ud til at fungere hvis navnet er "ark1" istedet for "111-22"..
Avatar billede kabbak Professor
28. november 2005 - 19:04 #4
=INDIREKTE("'" &A1 &"'!g1")
Avatar billede kabbak Professor
28. november 2005 - 19:05 #5
så skulle der '' om arknavnet, det skal der altid hvis der er mellemrum eller " ulovlige tegn"
Avatar billede zalucius Nybegynder
28. november 2005 - 19:07 #6
Fantastisk! ..  det virker sørme.
Endnu engang tak kabbak :)
Avatar billede kabbak Professor
28. november 2005 - 19:09 #7
hvis du er tilfreds med svaret, kan du give mig 15 point, det var jo ikke et svært spørgsmål. ;-))
Avatar billede zalucius Nybegynder
28. november 2005 - 19:11 #8
det var svært for mig :) heh, og efter at have siddet og læst den noget ubrugelige hjælpfil til excel havde jeg næsten opgivet, men nu kører det igen.
Avatar billede zalucius Nybegynder
28. november 2005 - 19:15 #9
virker det her accepter svar ikke? der sker intet når jeg trykekr på accepter..
Avatar billede kabbak Professor
28. november 2005 - 19:16 #10
du skal markere navnet, i boksen til venstre først
Avatar billede hltohin Nybegynder
02. december 2009 - 16:03 #11
Hvad nu hvis jeg vil kopiere den formel nedad, den opdaterer ikke automatisk cellenummeret?
Avatar billede kabbak Professor
03. december 2009 - 18:05 #12
hvis du mener "!g1" , så er det en tekst og der opdateres ikke.