Avatar billede larsuj Nybegynder
24. november 2005 - 21:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Rette i downloadfil faktura.mak i Navi 3.56a med HP LaserJet

Jeg har en Navision 3.56 hvortil er koblet HP LaserJet.
For fx. fakturaudskrift kaldes en downloadfil som hedder faktura.mak. Filen er åbenbart en skabelon med streger, bokse ledetekster osv. og de respektive fakturatal flettes med skabelonen. Er der nogen der har en anelse om hvordan eller med hvad, jeg kan redigere i sådan en *.mak fil?
(En file identifier mente at det var en HP PCL/bitmap fil)
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede janmh Nybegynder
02. december 2005 - 23:13 #1
Du kan i princippet oprette en formular i MS-Word og udskrive den på en PCL kompatibel printer som en fil fx. faktura.mak. Herefter tilføjes nogle PCL koder, så formularen kan hentes frem igen, fx. fra en Navigator Fakturaraport. Programmer FormMaker kunne både designe og tilføje koderne, men supporten ophørte sammen med Win95.

Hvis du ikke har den oprindelige formular og program, er du tvunget til at redigere printerfilen med lidt mere "langhåret" PCL programmer (Notepad).

Her er HP PCL koderne der styrer formularerne i din printer.

Fx. vil koden <27>&f123y3X udskrive formularNo 123 sammen med din raport.

Macro ID:
Macro ID #              Ec&f#Y

Macro Control:
Start Macro Def.        Ec&f0X
Stop Macro Def.            Ec&f1X
Execute Macro            Ec&f2X
Call Macro            Ec&f3X
Enable Overlay            Ec&f4X
Disable Overlay            Ec&f5X
Delete Macros            Ec&f6X
Delete All Temp. Macros        Ec&f7X
Delete Macro ID            Ec&f8X
Make Temporary            Ec&f9X
Make Permanent             Ec&f10X
Avatar billede larsuj Nybegynder
03. december 2005 - 08:56 #2
Tak for svaret. (Det er nyt for mig den slags inkl. Navision, så det er ikke nemt at følge med.)
Desværre synes jeg filen .mak er totalt volapyk uanset hvilken editor jeg forsøger mig med. En programmør kunne ikke rigtigt finde noget genkendeligt. Hvis jeg fjerner fil, og henvisning til fil, printes der ingeting.
Det dér med makro er ukendt land og det må jeg forske lidt i. Mit setup er: ganske "almindelig" formular/printer opsætning, dog defineres en fil som skal anvendes som download fil. Vil dét du svarer sige at formularen læses ned i printeren, modtager printdata, indsætter data i de definerede felter og derefter printer det færdige resultat? (sådan at forstå at makroen eksekveres direkte i printeren?)
Avatar billede janmh Nybegynder
03. december 2005 - 16:52 #3
Hvad er problemet med formularen ?
Avatar billede larsuj Nybegynder
04. december 2005 - 01:03 #4
Direkte i formularen er der placeret firma oplysninger som ikke længere er relevante.
Det korrekte ville vel være at hente firma oplysninger fra Navision, men diss er desværre placeret i formularen istedet.
Avatar billede janmh Nybegynder
04. december 2005 - 13:33 #5
Du kan med en HEX editor (Kan downloades på nettet www.download.com) rette direkte i din MAK fil, hvor du udskifter de gamle firmaoplysninger med nye. Dvs. du er afhængig, af at der er bogstaver nok i de gamle navn til at blive overskrivet med det nye. Hvis du kun overskriver hvert enkelt bogstav og ikke overskriver koder og program tegn, kan du evt. slippe for at lave (købe) en ny mrakrofil.

Det der sker når en makrofil overføres til printeren er, at den lægges ind i printerhukommelsen som et lag (makro) ligesom et stykke fortrykt papir.
Makrofilen kan overføres når printeren tændes, eller som her, hver gang der printes en raport til printeren.
Makrofilen kan godt indeholde flere lag, og kan gemmes permanent (FLASH ram / Harddisk) eller midlertidig, dvs. den forsvinder når printeren slukkes.
Hvert lag, eller flere lag af gangen, kan aktiveres med hver sin kode.
Fx. kan der være et lag med rammer, et med firmanavn eller fx. et med Girokort, alle sammen i samme makrofil. Det styres nemmest med et formular program, men de er ikke så anvendte mere, efter windows har taget over.

Alternativt kan du faktisk godt overskrive firmaoplysningerne i din makrofil med blanke felter og tilrette din udskriftraport så dine firmaoplysninger kommer fra navigator i stedet for fra makrofilen. God filhackning !!.
Avatar billede larsuj Nybegynder
04. december 2005 - 15:27 #6
Tak for det.
Har faktisk prøvet editering med den gamle PE, UltraEdit, Visual Basic, men det er nu stadig volapyk og uigenkendeligt.
Anyway, jeg er da kommet et godt skridt videre.
Skyd et svar af så jeg kan give dig nogle points.
Avatar billede janmh Nybegynder
04. december 2005 - 20:01 #7
Prøv med en HEX editor, der er for mange koder til en Text editor.