Avatar billede oles Nybegynder
19. november 2005 - 01:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af C64 music til mp3

Hej,

Jeg hørte forleden et program på P1 (harddisken)om musik lavet til Commodore 64 spil. Jeg har fundet en masse sider med denne musik, men formatet på de originale musik-numre er altid .sid og jeg kan ikke finde ud af at konverterer det til .mp3 så jeg fx. kan bruge det til ringetone på min mobil.

Det kunne jo være rimeligt cool med fx.temaet fra International Karate eller Ghosts n Goblins som ringetone :-)

Jeg tror man kan gøre det i Winamp, men der må jo ellers findes et program der kan gøre..

på forhånd tak.. OleS
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 01:27 #1
Der er et SID plugin til Winamp. Find det, download det, installer det.
Lav en Wav stream af output af Winamp (kan også gøres med winamp selv), konverter denne .wav til mp3, og bingo you got it.
Avatar billede soreno Praktikant
19. november 2005 - 12:35 #2
Eller hvis du skal konvertere mange så kan sid2wav bruges til et batch script:
http://www.geocities.com/SiliconValley/Lakes/5147/sidplay/tools.html
Avatar billede oles Nybegynder
19. november 2005 - 13:53 #3
Jeg er ikke så meget for WinAmp så jeg prøver sid2wav, men er det ikke et linux program?

"This is the tool from the Linux distribution of SIDPLAY compiled as a Win32 console application. Note that SIDPLAY/Windows can create WAV files as well, so this is optional."

Sidplay er vist en gammel udgave for der findes også en sidplay2.. Den prøver jeg lige.

Har også fundet et program der hedder DeliPlayer der ser fornuftigt ud..
Avatar billede soreno Praktikant
19. november 2005 - 15:07 #4
sid2wav til win32:
http://www.geocities.com/SiliconValley/Lakes/5147/sidplay/packages/sid2wav-18-13657.zip

DeliPlayer er ganske udemærket. Programmet afspiller mange eksotiske formater - dog kan den ikke afspille midi filer.
Avatar billede oles Nybegynder
19. november 2005 - 17:11 #5
Soreno : Har prøvet igen, men der sker ikke noget når jeg installerer sid2wav.exe ?

Men DeliPlayer fungerede fint. Det er bare at trykke på record og så gemmer den en .wav kopi :-)
Tilsyneladende bliver de alle gemt i samme størrelse - 20.673 kb.. Er der mon en forklaring på det?

Og hvordan kan man se om der er "sub songs" i en fil? Har opdaget at der nogle gange er andre melodier gemt..
Avatar billede soreno Praktikant
19. november 2005 - 17:17 #6
sid2wav er et commandline tool.

Put det (sammen med dll filen) i et directory og skriv:
sid2wav foobar.sid

så laver den en foobar.wav

Ved at give sid2wav argumenter kan man specificere hvilken subsong og lign. der skal konverteres.

I winamp kan man, afhængig af hvilket sidplugin man bruger, skifte subsong med "slideren" eller den medfølgende toolbar.

I deliplayer er der en knap der kan gøre det.
Det er muligvis ikke alle skins der giver adgang til knapperne.
Avatar billede oles Nybegynder
19. november 2005 - 18:09 #7
Tak for hjælpen..
Jeg kan få adgang til next subsong ved at højreklikke og vælge play, men kan ikke lige finde en knap der gør det samme under nogle af de forskellige skins..
Men hvis du opretter et svar kan jeg give dig lidt point :-)
Avatar billede soreno Praktikant
19. november 2005 - 19:05 #8
Det er lang tid siden jeg brugte deliplayer.
Men jeg kan huske at jeg ændrede ret meget i
settings fordi jeg synes det er grim som udgangspunkt.

Det var dog v1.3 jeg brugte. Nyeste i dag er vist 2.5.
Avatar billede soreno Praktikant
19. november 2005 - 19:11 #9
Forresten kan xmplay også afspille sid.
Dog skal der hentes et plugin:
http://www.un4seen.com/xmplay.html