Avatar billede homsabu Nybegynder
17. november 2005 - 22:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om indbygningsspot

Hej!

Jeg skal bruge nogle spots som skal indbygges i en hylde.... jeg ved slet ikke om det er muligt - for hylden er kun 3cm - dvs jeg kan kun bore ca. 2½cm i dybden til spottet.... det må nemlig ikke kunne ses på overfladen af hylden! er det dybt nok?? Findes der overhovedet nogle spots der kan bruges? Jeg synes der står i de fleste tilfælde at der skal være mere 'luft' over spottet for at det kan afgive varmen?!

Håber at der er nogen der kender til noget jeg kan bruge eller ved hvor jeg kan finde svaret! :-)

/Casper
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 23:17 #1
Det må være dem der ofte er indbygget i f.eks. badeværelsesmøbler.
Jeg har 2 spots i en 25 mm plade så det kan uden tvivl lade sig gøre.

Desværre ved jeg ikke hvad de hedder. Men det kan du få svar på i en el-forretning.
Avatar billede yxos Nybegynder
17. november 2005 - 23:51 #2
Avatar billede yxos Nybegynder
17. november 2005 - 23:53 #3
Mere om selve denne halogenlampe her: http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/dl3110.pdf
Den kræver kun 16 mm.

Iøvrigt, uanset om det er 16 eller 25 mm, kan det vel næppe betegnes som en "spot", men jeg tænker at det er denne type du mener
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2005 - 07:02 #4
Du kan få spots der "hænger" under hylden.

Mine overskabe i mit køkken (Svane - gå evt. forbi en forretning og se dem, eller kik i deres katalog) har nogle spots, der er 1,5 cm høje, og som sidder nedenunder bunden af overskabet. Der er så i bunden af skabet boret ud, så ledningen trækkes inde i bunden af skabet.

Det er faktisk helt pænt - men hvis dine spots SKAL være helt plane med bunden af din hylde, er det jo ikke en god løsning
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2005 - 07:03 #5
Lidt som disse:

http://www.olav-hansen.dk/lamper_spots.htm (i midten, højre spalte)
Avatar billede lonepeter Novice
18. november 2005 - 07:50 #6
Køkkenfirmaet Kvik har også en løsning, deres spots kan enten bygges ind i pladen som du skriver eller kan bygges på pladen. Du kan se dem på side 66 i denne pdf fil.

Du skal altså have et antal spots a 49,- og en transformator a 153,- så vidt jeg husker kan transformatoren trække fire spots.

Du skal iøvrigt lige være opmærksom på at når du indbygger spots så må pærene ikke være på ret mange watt, jeg mener at det er maks 10w på grund af varme udviklingen...
Avatar billede lonepeter Novice
18. november 2005 - 07:50 #7
Avatar billede homsabu Nybegynder
05. maj 2006 - 09:53 #8
lukker
Avatar billede yxos Nybegynder
05. maj 2006 - 11:16 #9
Må indrømme at jeg ikke forstår din lukning.
Mit link http://www.elvvs.dk/category.1959.article.15160 viser en indbygningsspot, der kræver 16 mm i indskæring (http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/dl3110.pdf) og som ikke kræver luft over, præcis som du bad om. Du kunne endda gå op til 25 mm.
Avatar billede yxos Nybegynder
05. maj 2006 - 11:17 #10
At du så har valgt ikke at bruge den, er din sag, men mit svar er fuldstændigt svar på dit spørgsmål!