Avatar billede arndtzen Nybegynder
22. april 2001 - 08:36 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Komventionel-Øvre-Reseveret-Udviget hukommelse (forsat)

Komandoen mem/c|more i dos fortæller mig at mine dosprogrammer max kan være 577Kb. Ligeledes at største ledige blok i øvre hukommelse er 0Kb. Hvordan gør jeg det muligt at starte mit WAR2 på bare 884Kb?????
Avatar billede arndtzen Nybegynder
22. april 2001 - 08:43 #1
Hukommelse ledig
Konventionel 590.352b
Øvre 0b
Reserveret 0b
Udviget (XMS) 132.907.008b

Med denne XMS er der i alt 67.107.840b. Der brugets ??? stk. b. Og det dobbelte er ledig. Fun
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
22. april 2001 - 08:49 #2
prøv at køre memmaker!
Avatar billede hiuba Nybegynder
23. april 2001 - 17:21 #3
I de gamle Dos-dage mente man at 1 - 2Mb ram var nok. Ud af den ram tog man 640Kb til konventionel. Derfor kan du aldrig få mere end 640Kb til din rådighed. Og alligevel vil du aldrig få så meget (konventionel) da en del drivere og andet hardware kræver at ligge i konventionel ram. I dag er der ingen ramproblemer af den slags, men hvis du skal køre gamle Dos-programmer, skal du som [Kimrosgaard] skriver, køre memmaker, et program der fulgte med det gamle dos. Der findes også andre programmer såsom Qemm. Prøv at søge efter memmaker på microsoft side.

//hiuba
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
24. april 2001 - 15:56 #4
Hvad er WAR2 for noget. Har da aldrig hørt om et program der skal bruge mer end max 640kb i conventionel hukommelse. Er du sikker på det er rigtigt ???
Avatar billede hiuba Nybegynder
24. april 2001 - 16:03 #5
blueyed1> jeg er sikker på at arndtzen har skrevet filstørrelsen på programmet. Hvad war2 er - må lige lidt i det uvisse

//hiuba
Avatar billede hiuba Nybegynder
24. april 2001 - 16:13 #6
Derfor er svaret, at du godt kan køre programmet. Hvis det er installeret så lav en genvej til programmet. Højreklik på genvejen, vælg egenskaber. I et af fanebladene et der mulighed for at vælge \"program skal ikke finde windows\". Hak det af, klik \"anvend\" og ok. dobbeltklik herefter på genvejen og programmet skulle gerne starte.

//hiuba
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. april 2001 - 16:16 #7
mon ikke det drejer sig om en patch/editor/crack til WarCraft 2? søger man på WAR2 er det ihvertfald den slags filer der dukker op :)
Avatar billede hiuba Nybegynder
24. april 2001 - 16:20 #8
Jo..men tænk, jeg blev lige grebet af den gamle dos-nostalgi at jeg jeg helt glemte at tænke i andre baner. Du har nok ret.

//hiuba
Avatar billede arndtzen Nybegynder
24. april 2001 - 23:10 #9
Jeg har siden 98 spillet WarCraft 2. Et simpelt spil som altid køre når vi mødes til PCaften. Det gør det ikke mere... Starter jeg programmet i W98, som jeg plejer at gøre, får jeg følgende besked:
Der kræver mere konventionel hukommelse til dette program. Fjern drivere og hukommelsesresidente programmer, som benytter konventionel hukommelse, eller angiv en større værdi for mindste konventionelle hukommelse i programmets egenskabsark for hukommelse.
I DOS gives komandoen  mem/c/p  som viser at største eksekverbare programstørrelse = 577Kb
WarCraft2 = 884Kb
Så må spørgsmålet stilles sådan: Hvordan får jeg mit WarCraft til at køre?
Svar: format c:
Eller hvad?
I egenskaber for WarCraft2 har jeg været en del rundt, lige som I foreslå. Og enten får jeg ovenstående besked eller også bliver skærmen sort 1½ sek og vender derpå tilbage til W98.
Det skal siges at det er alle DOS-programmer over 577Kb der opføre sig sådan.
Er tiden med WarCraft forbi?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. april 2001 - 23:20 #10
de dos-programmer du nævner er filstørrelsen! de fejlmeldinger du får drejers sig om størrelsen på den konventionelle ram der kræves for at programmet kan køres!
prøv som jeg startede med at skrive, at køre memmaker! hvis du ikke har den, kan jeg maile den til dig!
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
25. april 2001 - 07:46 #11
Det er min erfaring at win98 er lidt dårligere til gl. dos spil end som win95. Men der er kun en vej frem. du må eksperimentere med dine Autoexec.bat og config.sys filer

Fjern hvad du ikke har brug for og Loadhigh alt det der kan loades i Upper memory. Prøv også at bytte om på rækkefølgen af de programmer der startes via Autoexec.bat og config.sys. Hvis memmaker stadig virker under win98 (hvis du kører det) så brug det. Det er nemt hvis man ikke kender Autoexec.bat og config.sys .

Mvh. Blueyed1
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. april 2001 - 08:57 #12
memmaker virker glimrende under win98 :)
Avatar billede arndtzen Nybegynder
07. maj 2001 - 22:33 #13
Nu har jeg prøvet memmaker, uden held. Jeg har prøvet i autoexec.bat.
Så det glemmer vi bare.
Og så spiller mine venner og jeg noget Black And White istedet.
Tak for indsatsen.