Avatar billede stigdk Nybegynder
15. november 2005 - 21:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

ASP og MySQL spg

Jeg har et problem... Jeg har en InSET INTO som laver fejl... normalt virker den uden variabler i men nu gør den ikke.... :(

Nogen der kan hjælpe mig? her er koden:

Conn.Execute "INSERT INTO test(brugernavn,password,online,email,alder,info,oprettet,website,fra,navn,efternavn,kon,admin) values('" & brugernavn & "', '" & password & "', '" & online & "', '" & email & "', '" & alder & "', '" & info & "', '" & oprettet & "', '" & website & "', '" & fra & "', '" & navn & "', '" & efternavn & "', '" & kon & "', '" & admin & "')"
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. november 2005 - 21:13 #1
Skal vi gætte os frem til fejlmeddelelsen, eller har du tænkt dig at skrive den her?

Jeg gætter på, at det er fordi der mangler et mellemrum, mellem "test" og "("..

/theSurfer
Avatar billede stigdk Nybegynder
15. november 2005 - 21:16 #2
okay her er fejlen:

Error Type:
ADODB.Connection.1 (0x80004005)
SQLState: 4 Native Error Code: 1054 [TCX][MyODBC]Unknown column 'brugernavn' in 'field list'
/scooterINFO/opret.asp, line 69
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. november 2005 - 21:26 #3
Er du sikker på, at feltet "brugernavn" (check stavning) eksisterer i databasen?

/theSurfer
Avatar billede stigdk Nybegynder
15. november 2005 - 21:38 #4
ja....
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. november 2005 - 21:47 #5
og du er ikke kommet til at skriver "Brugernavn" (forskel på store/små bogstaver?)..?
Jeg er næsten 100% sikker på, at det er der fejlen ligger.. altså med feltet "brugernavn".. check lige feltet i din database igen..

/theSurfer
Avatar billede stigdk Nybegynder
15. november 2005 - 21:49 #6
Ja men jeg har kopieret direkte fra databasen!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. november 2005 - 22:03 #7
Så ved jeg ikke hvad der er galt..

Jeg har søgt på Eksperten og Google, og alt peger på det..

/theSurfer
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2005 - 13:09 #8
hvad viser

DESCRIBE test;

?

Fordi fejl beskeden siger jo klart og tydeligt at den ikke mener at du har en
kolonne brugernavn.
Avatar billede stigdk Nybegynder
16. november 2005 - 18:55 #9
Ja det er lige det, her er link til selve siden... Så kan i se selv: http://www.e-x-e.dk/scooterINFO/opret.asp
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. november 2005 - 20:23 #10
jeg tror at arne_v mener:

Conn.Execute "DESCRIBE test;"
response.end

Eller hva'?

Når der er fejl på side, er det en god ide (synes jeg), at indsætte følgende i toppen af din ASP fil:

Response.Buffer = False

Det vil udskrive indholdet/data som det bliver bearbejdet, i stedet for at lave hele siden, og derefter sende den afsted..

En god ide, er at bruge Option Explicit, da det tvinger dig til at definere/dimme alle dine variabler.. på den måde kan den gør dig opmærksom på stavefejl osv..

Eksempel (bruges uden "---"):

---
<%
Option Explicit ' dette er linie 1 i filen -- denne linie SKAL være den første i filen!
Response.Buffer = False ' dette er linie 2 i filen -- placeres før der udskrives noget

' din asp kode her...

dim navn
navnet = request.form("navn")

' noget mere asp kode her...

%>
---

Det skal lige siges, at det med "navn" bare er et eksempel..

/theSurfer
Avatar billede stigdk Nybegynder
04. december 2005 - 08:54 #11
Så nu fandt jeg fejlen. Jeg havde testet med tabellen test men nu skulle tabellen bruger bruges... det var der bare ingen der tænkte på... Hvem vil have points?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. december 2005 - 17:46 #12
arne_v og jeg kan vel dele..

/theSurfer
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2005 - 17:48 #13
jeg frafalder - du har trukket det store læs her
Avatar billede stigdk Nybegynder
04. december 2005 - 21:10 #14
okay... Mange tak for hjælpen begge to...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. december 2005 - 22:43 #15
Takker for points

/theSurfer
Avatar billede stigdk Nybegynder
09. december 2005 - 17:27 #16
så lidt