Avatar billede geronimo Nybegynder
15. november 2005 - 13:34 #1
Har du brug for 5mpixel? 3mpixel er nok til A4 format!
Så hvis du gerne vil have mere zoom så kan du jo ofre lidt på opløsningen hvis du ikke har brug for den... 1400 kr er jo også et ret stramt budget ;)

Gå generelt efter mærkevarer, Canon, Nikon, Fuji, Konica/minolta osv...
Personligt kan jeg anbefale: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124883
Jeg har haft en af dets mindre brødre, og det er et meget godt kamera med mange manuelle muligheder, hvis man har brug for den slags.
Avatar billede soreno Praktikant
15. november 2005 - 13:39 #2
Det kommer vel an på hvordan og i hvilke situationer du forventer at skulle bruge kameraet.

- Skal du optage videosekvenser ?
- Hvad vil du tage billeder af ?
  - Med eller uden blitz ?
- Har du krav til filformat (specielt ved videosekvenser) ?

Husk at overvej hvad ekstra udstyr koser (memory kort).

Det kan godt ske at 3MP er nok til A4 format. Men med flere MP så behøver man ikke være så præcis når man tager billedet - man kan bare beskære billedet senere.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. november 2005 - 14:10 #3
Prøv at kikke på det her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97290 mere optisk zoom, mindre megapixel.
Avatar billede monarchs69 Nybegynder
15. november 2005 - 14:20 #4
hmm, ja så lærte jeg noget mere i dag.

kameraet skal bruges til at tage billeder på familie ture, inden- og udendørs, til fodboldkampe og den slags... derfor at jeg gerne vil have så meget zoom som muligt, problemet er dog så vidt jeg ved at billeder af personer i bevægelse kræver en hurtig lukke hastighed da man ellers opnår streger på billedet af personen i bevægelse...
Avatar billede soreno Praktikant
15. november 2005 - 14:48 #5
Hurtigere lukkehastighed er ikke nødvendigvis løsningen på uskarpe billeder.

Hvis du bruger en hurtig lukke hastighed kræves der mere lys for at billedet bliver fanget (man kommer nemmere til at undereksponere billedet ved hurtigere lukkehastighed - det giver mørke billeder).

Det samme gælder hvis du zoomer ind på et motiv - så kræves der også mere lys. Det har typisk konsekvenser hvis du tager billeder inden for.

Jeg kan anbefale at læse disse bøger:
http://www.photocare.dk/?side=27

Som du iøvrigt kan afhente gratis i photocare butikker.
Avatar billede re-flex Nybegynder
16. november 2005 - 15:42 #6
Jeg vil også sætte spørgsmålstegn ved 5 megapixel. Selvfølgelig kan man croppe/beskære billedet i Photoshop eller lign. men det er ikke altid at mange megapixels er en fordel.

Husk: Mange megapixels er ikke ensbetydende med god kvalitet.

Mange kompakt kameraer er begrænset med hvor store de kan være. Derfor er det ikke muligt at smide store CCD'er ind i sådanne kameraer, så derfor giver man bare CCD'en er boost. Det betyder at en CCD på 3MP og en CCD på 5MP sagtens kan have samme areal, og det vil helt klart berøre kvalitete, fx i form af mere støj. Dette er pga. at der skal mere lys til at genere et 5MP billede end et 3MP billede, men arealet af CCD'en, som skal opfange lyset er det samme. Og idet at lukketiden er ens, når 5MP CDD'en ikke at opfange nok eller ligeså meget lys.

Som andre siger ville jeg hellere anbefale et mindre MP antal, fx 3 eller 4 og så få mulighed for mere optisk zoom. 1400 er heller ikke meget for at kamaera, så jeg ville nok også anbefale at vente lidt tid med at købe det, og så få råd til et lidt bedre. Du/I skal trods alt ikke vente lang tid eller bruge mange flere penge, før der er penge til et som er noget bedre end det man kan få for 1400.

Såvidt jeg kan se er der ikke nogen kameraer med mere end 3x optisk zoom.

Jeg vil anbefale at bruge ca. 100-200 kroner mere og få dette kameraer:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=125312

Canon har altid været kendt for deres kvalitet og med dette kamera får du/I både kvalitet og et kamera som alle i familien kan benytte. Derudover har det 4x optisk zoom, og jeg vil næppe tro at I kan se meget forskel på et 4MP billede og et 5MP billede udover den fysiske størrelse. Kameraet har en alsidig brændvidde på 35-140mm og et godt display.  Såvidt jeg kan se er displayet det samme som sidder på deres digitale spejlrefleks kamera, EOS 350D.

Der kan læses review af kameraet her: http://www.dpreview.com/reviews/canona520/
Avatar billede monarchs69 Nybegynder
17. november 2005 - 10:54 #7
hmm, selv om det skal være et familie kamera, så vil jeg også gerne selv bruge det meget, mest til at tage billeder af fodbold kampe.

Altså jeg skal kunne komme tæt på og følge en spiller i bevægelse i udendørs belysning...

Det forslag som James kommer med, nemlig Konica Minolta Dimage Z10 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97290, opfylder det mine krav, og hvis ikke, hvad er så problemet med det?

Kom gerne med en uddybende forklaring.
Avatar billede re-flex Nybegynder
17. november 2005 - 11:40 #8
Konica Dimage Z10 er et udemærket kamera. Men fokuseringen i dårligt lys er ikke særlig god. Og hvis du så skal fokusere på spillere som er i bevægele, tror jeg du kan få endnu større problemer, medmindre du er helt tæt på.

De fleste kompaktkameraer eller super-zoom kameraer, som Z10 er, vil nok have dette problem, eller skal man nok over i noget som nærmere sig DSLR, hvilket jo også er en helt anden prisklasse. Bruger man zoom til at komme tæt på en spiller, vil det også bliver svære at fokusere ends hvis man ikke brugte zoom.
Avatar billede monarchs69 Nybegynder
17. november 2005 - 12:07 #9
Jeg har kigget lidt på canons produkter, specielt deres PowerShot S2 SI.
Det har alene et zoom område der hedder 36-432 mm og så kan man efterfølgende købe en teleconverter samt objektiv adapter, der ganger effekten med 1,5 så man kommer op på 648 mm.

Det ender vist med at blive en ret dyr løsning, men er der andre producenter der kan tilbyde noget ligende?