Mange måder at lave det på.. og afhængig af hvor "fysisk korrekt" den render du anvender i 3ds max giver dig mulighed for at arbejde. I en render som Maxwell kan du komme langt hen af vejen på en relativ simpel måde:
http://www.evermotion.org/index.php?unfold_exclusive=93&unfold=exclusiveOg for at gøre det endu mere "korrekt" kan du her modellere selve flammen også, istedet for at mappe den, og give den et "lysende materiale" (såkaldt emitter i Maxwell). Hvis det skal animeres kan du evt. gøre det med en spacewarp eller måske noget basis noise.
"Lysende materiale" dvs. materiale som minder om standard selfillumination, men samtidig fungerer som en rigtig lyskilde understøttes af flere andre renders også f.eks. Final Render og vist også at Mental Ray (der er indbygget i de nyerere 3ds max).
Du kan også simulere disse ting med standard scanline i max, evt. ved at som du siger modellere en flamme, og texturere den som du beskriver .. men så vil jeg ydelrigere foreslå at du giver den lidt glow (video post effekt i max). Glasset laver du blot som du normalt ville lave glas.
En anden måde er at anvende volumen light, til at bygge et realistisk "glow" ud fra din lampe. Hvis du ikke skal se lampen helt tæt på kan du overveje at droppe glasset, det vil typisk se udmærket ud og spare dig tid i renderingen.
Håber det hjælper dig lidt på vej